سایه شوم زمین بی‌طرف

واکنش تاج

مهدی تاج آنقدر از لغو بازی بین نمایندگان ایران و عربستان در زمین بی‌طرف مطمئن بود که حتی تهدید کرده بود در صورت تغییر دوباره تصمیم AFC، کشورمان حضور در لیگ قهرمانان را تحریم خواهد کرد! بنابراین بعد از اعلام نظر دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا، خیلی‌ها منتظر واکنش رئیس فدراسیون فوتبال بودند. تاج دیروز سرانجام لب به سخن گشود و به سایت فدراسیون گفت اظهارات ویندسور جان را در حکم قانون AFC تلقی نمی‌کند: «در مصوبه کمیته اجرایی و کمیته مسابقات هیچ استثنایی وجود نداشت. اگر قرار بود روال سابق باشد و درباره ما تصمیم‌گیری نشود برای چه کشورهای قطر، امارات و عربستان به ما وقت صحبت دادند و زمان رای‌گیری، نمایندگان ما را هم مانند این ۳ کشور از سالن خارج کردند؟ حقیقت جلسه کمیته مسابقات در ژاپن و جلسه هیات‌رئیسه در تایلند مثل روز روشن است.

در جلسه کمیته اجرایی حتی آقای اینفانتینو به صراحت اعلام کرد راه سیاست از فوتبال جدا است. اظهارنظر آقای دبیرکل برای ما سند نیست. سند ما، اتفاقات قانونی کمیته مسابقات و کمیته اجرایی است. اگر ابلاغیه همین چیزی باشد که آقای دبیرکل گفت، ابتدا استنباط تمام اعضای کمیته مسابقات و کمیته اجرایی را می‌خواهیم و سپس با مدیران AFC مذاکره می‌کنیم چون حق کاملا با ما است.» با وجود این تاج در همین مصاحبه از موضع اولیه فدراسیون مبنی بر کناره‌گیری از حضور در لیگ قهرمانان عقب‌نشینی می‌کند: «از مسابقات کنار نمی‌کشیم. ما از ابتدا روی ریل قانون حرکت کردیم و از این به بعد هم ماجرا را از کانال قانونی دنبال می‌کنیم. برای آنکه حق‌مان را بگیریم، هم فیفا را داریم و هم CAS را. رسانه‌ها به ما اعتماد داشته باشند. آنچه ما درباره رای‌گیری کمیته مسابقات گفتیم عین واقعیت و همه چیزی است که اتفاق افتاده بود. این بافته ذهن کسی نبود که الان از بیان آن واهمه داشته باشیم.»

تلخ‌تر از بازی در زمین بی‌طرف

قدر مسلم تمدید قانون بازی در زمین بی‌طرف بین نمایندگان ایران و عربستان، برای هواداران فوتبال در کشورمان بسیار تلخ است؛ چرا که این سیاست منجر به حذف تماشاگران پرشور تیم‌های ایرانی و تبعید مسابقات به زمین کشورهای عربی می‌شود که اگرچه اسما باید بی‌طرف باشند، اما تمامی آنها به سمت نمایندگان سعودی غش می‌کنند. با وجود این، اتفاق اخیر یک حاشیه تلخ‌تر هم دارد؛ اینکه حالا مردم احساس می‌کنند مسوولان فدراسیون در قبال آنها صادق نبوده‌اند. هواداران فوتبال انتظار دارند فدراسیون فوتبال تنها اخبار قطعی و موثق را به اطلاع‌شان برساند، اما وقتی خبر به این بزرگی به غلط منتشر می‌شود معلوم است که این مجموعه به تدریج صلاحیت و اعتبارش نزد افکار عمومی کاهش می‌‌یابد. طعنه‌آمیز اینکه ناکامی و تناقض‌گویی بزرگ فدراسیون در این فقره، درست در روزهایی رخ داده که مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن اصفهان منت «درایت اصفهانی» مدیران فدراسیون را بر سر کل فوتبال مملکت می‌گذاشت. البته که این حرف‌های تفرقه‌آمیز به هیچ‌وجه قابل دفاع نیست، اما حالا که چنین ماجرایی اتفاق افتاده شاید لازم باشد جناب آذری هم کمی بیشتر در مورد دوستانش در خیابان سئول توضیح بدهد. بالاخره نمی‌شود که آدم خودش را فقط در موفقیت‌های همشهریانش سهیم بداند. می‌شود؟