تصمیم کبری

بر همین اساس عصر جمعه خبرگزاری‌های داخلی براساس توضیحات مدیران فدراسیون فوتبال کشورمان از یک پیروزی بزرگ صحبت کرده و ازنهایی شدن الزام ورود باشگاه‌های عربستانی و اماراتی به ایران خبر دادند. با این حال سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا هیچ اشاره‌ای به این ماجرا نکرد تا ابهام درخصوص این خبر بیشتر شود. سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا بدون اشاره به نام‌های ایران و عربستان، خبر داده کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا، در جلسه‌ای که در توکیوی ژاپن برگزار شده است، برای حل مشکلات بین کشورهای آسیایی فرمولی ارائه کرده است. البته در خبر سایت ای‌اف‌سی از دو کشور نام برده شده است. میانمار و قرقیزستان کشورهایی هستند که در گروه اول مقدماتی جام ملت‌های آسیا هم‌گروه بوده‌اند اما به‌خاطر نگرانی‌های امنیتی در ماجراهای میانمار، این بازی در ۵ سپتامبر ۲۰۱۷ انجام نشده بود و به روز ۲۲ مارس ۲۰۱۸ موکول شد. ای‌اف‌سی نوشته که این بازی باید در یک زمین بی‌طرف برگزار شود و همه هزینه‌های تیم میانمار و سازماندهی بازی از جمله هزینه بلیت هواپیما و اسکان را باید فدراسیون فوتبال قرقیزستان تقبل کند.

تصمیم AFC به تعویق افتاد

دبیرکل AFC نیز برای روشن شدن این موضوع توضیحاتی ارائه کرده که نشان می‌دهد برای جشن پیروزی فوتبال ایران بر عربستان کمی زود است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، ویندسور جان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «العربیه» درخصوص جلسه روز جمعه اعضای کمیته مسابقات AFC گفت: «اعضای کمیته اجرایی مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا روی موضوع باشگاه‌هایی که نمی‌توانند به کشورهای خاص سفر کنند، بحث کرد و تصمیم بر این شد که AFC هیاتی را به فدراسیون‌هایی که تحت‌تاثیر این موضوع قرار گرفته‌اند، بفرستد تا بررسی لازم در این خصوص صورت بگیرد. کنفدراسیون فوتبال آسیا تازه‌ترین اطلاعات در این خصوص را جمع‌آوری خواهد کرد و در نهایت براساس همین اطلاعات تصمیم مناسبی خواهد گرفت.» همان‌طور که در پروتکل‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا آمده است کشورها ملزم به صدور روادید هستند و میزبان باید ایمنی و امنیت برگزاری مسابقات را تضمین کند. کمیته مسابقات هم توصیه کرده این قوانین بدیهی به دولت‌ها یادآوری شود اما اگر این اتفاق نیفتاد، هیات‌های بلندپایه از کنفدراسیون فوتبال آسیا برای پیدا کردن راه‌حل‌ها وارد عمل شوند و با مقامات دولتی بلندپایه دیدار داشته باشند.

غیبت عراق و سوریه  در رای‌گیری!

کمیته مسابقات AFC متشکل از نمایندگان ۱۷ کشور آسیایی (قطر، چین، کره شمالی، استرالیا، ایران، عراق، ژاپن، کره جنوبی، کویت، مالزی، پاکستان، عربستان، سوریه، امارات، ازبکستان و ویتنام) است که ریاست آن را نماینده قطر بر عهده دارد.به گزارش «ایسنا» هنگام شروع رای‌گیری در کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا، با خروج نمایندگان کشورهای ذی‌نفع از جلسه و غیبت نماینده سوریه، نماینده عراق هم در آستانه رای‌گیری سالن را ترک کرده است. غیبت نمایندگان عراق و سوریه درحالی بود که این دو کشور همواره رابطه بسیار خوبی با فدراسیون فوتبال ایران داشتند و حداقل روی رای آنها حساب می‌شد. در نهایت بعد از انجام رای‌گیری، اعضا با درخواست عربستان و امارات مخالفت می‌کنند تا این پرونده برای تایید نهایی به هیات رئیسه کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال شود.

تصمیم نهایی درکمیته اجرایی

در خبر فدراسیون فوتبال آمده است که هیات رئیسه AFC درباره مصوبه کمیته مسابقات تصمیم می‌گیرند. محمدرضا ساکت دبیرکل فدراسیون فوتبال هم در گفت‌وگو با بخش خبری شبکه سه سیما به نکته عجیبی اشاره کرده است. اینکه معمولا مصوبات کمیته مسابقات در هیات رئیسه ای‌اف‌سی رای می‌آورد! البته مشخص نیست آقای ساکت از کجا این چنین مطمئن است که این مصوبه در هیات رئیسه رای می‌آورد؟ این تصمیمات در کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا گرفته می‌شود و البته علی کفاشیان نایب‌رئیس ای‌اف‌سی هم در این کمیته حضور دارد و مطمئنا به این طرح رای مثبت می‌دهد. مطمئنا اگر کمیته اجرایی به این طرح رای بدهد آن وقت دولت‌ها باید راضی شوند و از همین حالا فدراسیون فوتبال باید به فکر سازوکار مشخص برای پیش بردن این ماجرا باشد.‌ ای کاش آقای تاج، رئیس فدراسیون فوتبال درباره شکایت فدراسیون فوتبال ایران از عربستان به دادگاه بین‌المللی ورزش هم حرف می‌زد. هنوز کسی نمی‌داند رای این پرونده چه شد و آیا در این زمینه رایی صادر شده یا اینکه هنوز دادرسی ادامه دارد!