سامان شادمان!

صعود اروپایی استرشوندز

پنج‌شنبه‌شب بازی‌های هفته پنجم لیگ اروپا پیگیری شد که در یکی از آنها تیم استرشوندز سوئد با حضور سامان قدوس میزبان زوریا لوهانسک اوکراین بود. استرشوندز که در دو بازی اخیر لیگ اروپا یک تساوی و یک باخت مقابل اتلتیک بیلبائو اسپانیا داشت، به دنبال پایان ناکامی در این رقابت‌ها و کسب پیروزی بود تا بتواند شرایط بهتری در گروهش داشته باشد و به همین دلیل با سه مهاجم به مصاف زوریا رفت. در دقیقه ۴۰ سامان قدوس از پشت محوطه جریمه با تعویض منطقه بازی به سمت راست زمین، کورتوریس ادواردز را صاحب توپ کرد که سانتر کوتاه او را الحاجی گرو از مقابل محوطه شش‌قدم تبدیل به گل کرد تا نیمه اول با نتیجه یک‌برصفر به سود این تیم به اتمام برسد.

قدوس که در پیروزی ۲ بر صفر دور رفت مقابل زوریا لوهانسک یک گل زده بود، در دیدار برگشت هم با حمل توپ و شوت تماشایی و دقیق که به گوشه سمت راست دروازه رفت دومین گل تیمش را به ثمر رساند تا بتوانند نتیجه دیدار رفت را تکرار کنند. ملی‌پوش ایرانی استرشوندز که به تازگی جایزه بهترین مهاجم لیگ سوئد را دریافت کرده بود، با تاثیرگذاری روی گل اول و زدن گل دوم برابر زوریا لوهانسک به‌عنوان برترین بازیکن زمین هم انتخاب شد. یاران قدوس با این پیروزی ۱۰ امتیازی شدند و با توجه به فاصله ۴ امتیازی با زوریا لوهانسک، تیم سوم جدول گروه در فاصله یک مسابقه تا پایان دور گروهی لیگ اروپا صعودشان به مرحله حذفی را قطعی کردند و همچنین با اختلاف دو امتیازی نسبت به اتلتیک بیلبائو اسپانیا در صدر جدول قرار گرفتند.

وقتی مدیر باشگاه به گریه افتاد

عملکرد استثنایی سامان که حالا با حضور موفق در تیم‌ملی ایران وضعیت روحی بهتری هم پیدا کرده، همه مسوولان باشگاه را به وجد آورده است. در این میان رئیس باشگاه استرشوندز سوئد در پاسخ به سوالی درباره مهاجم ملی‌پوش و ایرانی‌اش، احساساتی شد و اشک ریخت. به گزارش خبرگزاری فارس، دانیل کیندربرگ، مدیر باشگاه سوئدی پیش از بازی تیمش برابر زوریا اوکراین در لیگ اروپا، در پاسخ به سوال خبرنگار یک شبکه تلویزیونی در مورد قدوس، احساساتی شد و اشک در چشمانش حلقه بست. وقتی گزارشگر این نشریه در مورد وضعیت قدوس و پیشنهادهایی که برای او رسیده پرسش خود را مطرح کرد، کیندربرگ چنین جواب داد: «سخت است که بتوان برای بازیکنی مثل او ارزش پولی قائل شد. چون برای من ارزش او خیلی بیشتر از اینها است.» در ادامه عالی‌ترین مقام استرشوندز ارزش قدوس را حداقل ۵۰ میلیون کرون برآورد کرد. گزارشگر شبکه بعد از بازی پنج‌شنبه‌شب که ستاره کشورمان گلزنی کرد، یک بار دیگر سراغ کیندربرگ رفت و در مورد قدوس موضوع ترانسفر احتمالی‌اش را سوال کرد که این بار به این ترتیب پاسخ گرفت: «او جایی نخواهد رفت. ما چنین تصمیمی گرفته‌ایم، اما بدیهی است اگر باشگاهی بزرگ پا پیش بگذارد و شرایط خوبی را هم ارائه دهد، به خاطر باشگاه و بازیکن باید مسوولیت بپذیریم.»

قبل از کاپیتان غذا نخورید!

پیش از درخشش پنج‌شنبه‌شب سامان اما، مصاحبه او با یک رسانه سوئدی در ایران منتشر شد که حاوی نکات جالبی بود. ستاره جدید تیم‌ملی کشورمان در بخشی از این گفت‌وگو در مورد تفاوت‌های فرهنگی فوتبال ایران و اروپا گفته است: «هنوز در حال یادگیری فرهنگ ایرانی هستم. اینکه چه کار باید کنم و چه کاری نباید انجام دهم. برای مثال شما باید احترام زیادی به کاپیتان بگذارید و او تصمیم‌گیرنده است. نباید قبل از کاپیتان غذا بخورید یا میز را زودتر از او ترک کنید و بسیاری از موارد دیگر. این مساله خیلی بزرگی نیست. حتی اگر از آن خوش‌مان هم نیاید.»