هدایتی و پرسپولیس؛ کدام طلبکار؟ کدام بدهکار؟

 این ماجرا به سرفصلی دیگر از آغاز مناقشات هدایتی و باشگاه پرسپولیس تبدیل شد. علی‌اکبر طاهری در مصاحبه‌ای که طی آن از هدایتی با عنوان «این آقا» نام برد، مدعی شد بارها اعلام کرده هر کسی خواهان کمک به باشگاه پرسپولیس است باید از طریق حساب و کتاب باشگاه وارد شود تا همه چیز روشن باشد. این البته بر خلاف مشی معمول هدایتی در سال‌های گذشته بوده؛ چه اینکه جناب عابربانک عمدتا عادت داشته پرداختی‌های گاه و بیگاه داشته باشد و به آنها عنوان «قرض‌الحسنه» اطلاق کند. این عنوان یعنی لابد هر زمان که هدایتی قصد بازپس‌گیری کمک‌هایش را می‌کرده، باشگاه باید این وجوهات را پس می‌داده و این طبعا چیزی نبود که مطلوب مدیران پرسپولیس باشد. در همین راستا عاقبت در آغاز فصل گذشته قرار شد رابطه پرسپولیس و هدایتی شکل قانونی و قراردادی پیدا کند؛ اما ظاهرا عمر این شکل از همکاری هم چندان طولانی نبود!

قرارداد سه ساله، به ارزش ۳۶میلیارد

شاید باور کردنش سخت باشد؛ اما ابتدای فصل گذشته مسوولان باشگاه پرسپولیس و حسین هدایتی در آستانه عقد قراردادی سه‌ساله برای درج نام «استیل‌آذین» پشت پیراهن سرخپوشان قرار گرفتند؛ قراردادی که می‌توانست هم دست باشگاه را از نظر مالی بازتر کند و هم به کمک‌های هدایتی سر و شکل موجه و سیستماتیک بدهد. قرار بود برای این سه سال به ترتیب ۱۰، ۱۲ و ۱۴میلیارد تومان از سوی هدایتی پرداخت شود که مجموع ارقام به ۳۶میلیارد تومان بالغ می‌شد. با این وجود باشگاه پرسپولیس نهایتا زیر بار عقد قرارداد سه ساله نرفت و تنها به مدت یک فصل حاضر به همکاری با هدایتی شد. به این ترتیب در طول لیگ شانزدهم عنوان استیل‌آذین پشت پیراهن پرسپولیس و بالای شماره بازیکنان درج شد؛ اما گویا بر سر وصول مبلغ قرارداد مشکلاتی به وجود آمد. شنیده‌های خبرنگار ما حاکی از آن است که دو طرف دو ادعای متفاوت در مورد مبلغ پرداختی هدایتی دارند؛ هر دو عدد کمتر از ۱۰ میلیارد تومان مقرر است، اما هدایتی پول پرداختی به طارمی را هم جزو تعهداتش به باشگاه لحاظ کرده که همین مساله محور اختلاف شده است! به هر حال فعلا نه آن ۱۰میلیارد تومان به‌طور کامل تسویه شده و نه قرارداد مزبور ادامه یافته است. عجیب‌تر از همه اینکه از ابتدای فصل قسمت پشت پیراهن بازیکنان خالی مانده و پرسپولیس که راحت می‌توانست از این طریق درآمدزایی کند، هیچ گزینه جانشینی برای استیل‌آذین پیدا نکرده است!

معمایی به نام هدایتی

البته که ورود بخش خصوصی به هر حوزه‌ای در اقتصاد و از جمله فوتبال حرفه‌ای شایسته تقدیر و نیازمند تشویق و حمایت است؛ اما واقعیت آن است که مدل همکاری حسین هدایتی با باشگاه پرسپولیس کمی عجیب و نامتعارف بوده و همین مساله دردسرهای زیادی به وجود آورده است. در حقیقت او نه هوادار صرف است که همه کمک‌هایش بلاعوض باشد و کسی را نگران نکند و نه تاجر محض است که نیتش از نزدیک شدن به باشگاه، به‌طور روشن «کسب منافع مالی» قلمداد شود. تکلیف پرسپولیس با هر کدام از این دو پدیده می‌توانست روشن باشد؛ اما مشکل اینجا است که هدایتی درست بین این دو مدل است! او یک جا دست و دلبازانه کمک می‌کند، یک جا لیست کمک‌هایش را به انتشار می‌رساند و یک جا از کمکش فایل صوتی تهیه می‌کند! همین مساله باعث می‌شود مثلا هدایتی قرارداد اسپانسری پشت پیراهن را تسویه نکند و لابد کمک‌های قبلی را پای قرارداد فعلی بزند. به علاوه آنچه هدایتی در مورد کمک‌هایش به پرسپولیس در نظر نمی‌گیرد، حسن شهرت و وجاهتی است که او از این طریق برای خودش دست و پا کرده. در حقیقت بسیاری از هواداران میلیونی پرسپولیس در سراسر کشور تصور می‌کنند هدایتی این پول‌ها را به باشگاه «هدیه» می‌کند؛ اما خود او تعبیر «قرض‌الحسنه» را دارد. خب اگر این‌طور باشد که خیلی از بانک‌ها و موسسات مالی هم می‌توانند همین خدمت را به پرسپولیس ارائه بدهند. به هر حال شاید به بررسی و موشکافی خیلی بیشتر و تحلیلی‌تری نیاز باشد تا بتوانیم تشخیص بدهیم بین هدایتی و باشگاه پرسپولیس، کدام طلبکار هستند و کدام بدهکار؟!