گشتی در تاریخ و فرهنگ ارومیه: سفری به سرزمین گنجینه های پنهان

رپرتاژ آگهی: این شهر بسیار زیبا با تاریخ و فرهنگ غنی، یکی از شهرهای توریستی ایران است که سالانه تعداد زیادی از گردشگران را به سمت خود می‌کشاند و این امر سبب شده تهیه بلیط قطار ارومیه بسیار آسان باشد. این شهر در ارتفاع ۱۳۳۰ متری از سطح دریا در کنار رودخانه شهر در دشت ارومیه قرار دارد. دریاچه ارومیه که یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های نمک جهان است، در شرق این شهر و مرز ترکیه در غرب آن قرار دارد.

ویژگی های شهر ارومیه

ارومیه دارای حمل و نقل ریلی بوده و تهیه بلیط قطار ارومیه فراهم شده است. ارومیه دهمین شهر پرجمعیت ایران محسوب می‌شود. آخرین سرشماری در سال 1395 جمعیت 736224 نفر در 225050 خانوار را نشان می‌دهد. اکثریت ساکنان شهر آذربایجانی هستند. تعداد زیادی از جمعیت آن را نیز کردها و تعداد کمتری آشوری و ارمنی و همچنین فارسی زبانانی دیگر، تشکیل می‌دهند. این شهر یک منطقه کشاورزی حاصلخیز است که در آن میوه ها (به ویژه سیب و انگور) و تنباکو کشت می‌شود. با وجود اینکه اکثریت ساکنان ارومیه مسلمان هستند، تاریخ مسیحیت ارومیه به خوبی حفظ شده و به ویژه در بسیاری از کلیساهای این شهر مشهود است.

این شهر در قرن نهم شامل مسلمانان (شیعه و سنی)، مسیحی (کاتولیک، پروتستان، نسطوریان، و ارتدکس)، یهودیان، بهائیان و صوفیان می‌شد. حدود سال 1900 میلادی، مسیحیان بیش از 40 درصد از جمعیت شهر را تشکیل می‌دادند. با این حال در دهه‌های بعدی، اکثر مسیحیان یا توسط نیروهای پیشروی عثمانی یا در حملات قبایل کرد، کشته شدند یا مدت کوتاهی پس از پایان جنگ فرار کردند.

ارومیه، تکاب و پیرانشهر به ترتیب بیشترین تعداد سایت‌های استانی ثبت شده را در فهرست سایت‌های ملی دارند. همچنین بازدید از سایت‌های مرتبط با فروش بلیط قطار بسیار بالاست.

فرهنگ شهر ارومیه

ارومیه اعیاد و مراسمی مانند نوروز و عید قربان را مانند سایر اقوام ایرانی با تفاوت‌های اندک برگزار می‌کند. موسیقی آشیک یکی از ویژگی‌های ترک زبانان جهان است که در ایران نسخه‌های مختلفی دارد. در این میان بسیاری از کارشناسان بیان می‌کنند که هنر آشیک ارومیه اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین نسخه جهان است که تا به امروز خاستگاه خود را حفظ کرده است. موسیقی آشیک سبک‌های منحصر به فرد خود را دارد و به عنوان قطعه‌ای از فرهنگ آذربایجان در میراث ملی ایران به ثبت رسیده است در شهر ارومیه موزه‌های زیادی نیز وجود دارد که بسیاری از افراد، بلیط قطار ارومیه تهیه می‌کنند تا از آنها بازدید کنند. موزه‌های شهر ارومیه بدین شرح است:

  • موزه تاریخ طبیعی – حیوانات بومی اطراف ارومیه را به نمایش می‌گذارد

  • موزه ارومیه – موزه باستان شناسی وابسته به هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

  • موزه صنایع دستی و هنرهای کلاسیک ارومیه

  • موزه مردم شناسی ارومیه

جاذبه های گردشگری ارومیه

از جاذبه‌های گردشگری شهر ارومیه می‌توان به پارک‌ها و دهکده‌های ساحلی زیادی که در حاشیه دریاچه ارومیه یا نزدیک آن قرار دارند، اشاره کرد. قدیمی‌ترین پارک ارومیه به نام پارک ساعت در دوران پهلوی اول تأسیس شد. بزرگ‌ترین پارک ارومیه پارک الار باگی (به زبان فارسی "باغ مردم") در کنار شهر چایی یا "رودخانه شهر" است که با رزرو بلیط قطار ارومیه و سفر به آن، می‌توانید از این پارک‌ها بازدید نمایید. عبارتند از:

دریاچه‌ها و برکه‌ها

مرداب‌ها

پارک‌ها

جاذبه‌های طبیعی

پارک طبیعی دریاچه ارومیه

هفت آباد

پارک جنگلی

دره قاسملو

دریاچه حسنلو

سول دوکل

الار باگی (باغ مردم) پارک شهر

جزیره کاظم داشی در دریاچه ارومیه

دریاچه مارمیشو

دانا بوغان

پارک ساحلی (پارک کنار رودخانه)

روستای کاشتیبان

سد شهرچای

علی پانچسی

پارک شقایق

روستای امامزاده

جزایر دریاچه ارومیه

ایستی سو

پارک الغدیر

منطقه سیلوانا

 

 

پارک تخم مرغی (بیضی)

راشکان به داش آقول

 

 

پارک قائم

نازلو

 

 

 

دالامپر

 

 

 

جزیره کبودان

مشاهیر ارومیه

ارومیه در طول تاریخ خود خاستگاه بسیاری از جنبش‌های تذهیب و نوسازی ایرانی بوده است. این شهر زادگاه شخصیت‌های متعددی از جمله سیاستمداران، انقلابیون، هنرمندان و رهبران نظامی بوده و می‌توانید با استفاده از بلیط قطار ارومیه، به این شهر برسید و محل زندگی این بزرگان را از نزدیک تماشا کنید. نام برخی از افرادی که در ارومیه به دنیا آمده‌اند یا زندگی می‌کنند به شرح زیر است:

  • صفی الدین اورماوی، موسیقی‌دان و نویسنده مشهور نظریه موسیقی بود.

  • حیدرخان عموغلی، انقلابی چپ در انقلاب مشروطه ایران و از بنیانگذاران حزب کمونیست ایران

  • فاطما مختارووا خواننده اپرا شوروی

  • سعید معروف، والیبالیست ایرانی است که در تیم ملی ایران کاپیتانی آن را برعهده دارد.

  • مهرسا برادران، استاد حقوق آمریکایی در دانشگاه کالیفرنیا، اروین، در ارومیه به دنیا آمده است.

  • داوود آزاد خواننده موسیقی کلاسیک و فولکلور ایرانی

  • اویان نظریانی کشتی گیر ساحلی و یونانی آذربایجانی متولد ارومیه که سرمربی تیم کشتی ساحلی آذربایجان است.

راه های سفر به ارومیه

برای سفر به این شهر زیبا، راه‌های متعددی وجود دارد:

  • هواپیما: برای سفر به این شهر یکی از بهترین راه‌ها مسافرت با هواپیما است؛ چرا که در مدت زمان کمی به ارومیه خواهید رسید.

  • قطار: قطار ارومیه از شهرهای مختلفی می‌گذرد و چشم‌اندازهای زیبایی از طبیعت را به نمایش می‌گذارد. برای تهیه بلیط قطار ارومیه، خرید آنلاین بلیط قطار را پیشنهاد می‌کنیم تا به آسانی و در سریع‌ترین زمان ممکن به این شهر برسید.

  • ماشین شخصی: برای سفر با ماشین شخصی از تهران، مسیر را از اتوبان تهران - کرج آغاز کنید تا به قزوین برسید. سپس با عبور از شهرهای ابهر، زنجان و تبریز به ارومیه خواهید رسید.

سخن پایانی

ارومیه به عنوان مرکز آذربایجان غربی، یکی از شهرهای توریستی ایران است که خاستگاه تمدن و فرهنگ این استان شناخته می‌شود. این شهر دارای جمعیت نسبتاً بالا با قوم‌های مختلف است. در موزه‌های شهر ارومیه می‌توان اطلاعات بسیاری درباره فرهنگ مردمان ارومیه کسب کرد. بهترین و پرطرفدارترین راه سفر به این شهر را می‌توان مسیر ریلی دانست؛ مسیری که با گذر از قلب طبیعت،شما را به این شهر می‌رساند. تنها با خرید بلیط قطار ارومیه، می‌توانید سفری بی‌نظیر را به سرزمین گنجینه‌های پنهان آغاز کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.