رازهای نوشتن متن تبلیغاتی موثر؛ جذب مشتریان در چند ثانیه

رپرتاژ آگهی: در ادامه، دربارهٔ رازهای نوشتن متن تبلیغاتی موثر و خلاقانه‌ای صحبت می‌کنیم که توجه مشتری را جلب می‌کنند.

چرا متن‌های تبلیغاتی در جذب مشتریان نقش حیاتی دارند؟

متن تبلیغاتی برای جذب مشتری حیاتی است؛ چراکه راه ارتباطی شما با مشتری همین کلمات و جملاتی است که می‌نویسید. اینجا دیگر نمی‌توانید برای هر مشتری رودرو، محصول خود را توضیح دهید و او را قانع کنید. اگر متن خوب نباشد، فروش و جذب مشتری از طریق تبلیغات هم در کار نیست.

وقتی هم که متن شما خلاقانه و موثر باشد، می‌تواند با یک تیر ۲ نشان بزند؛ هم آن کسی را که بر پایهٔ احساسات تصمیم می‌گیرد و هم کسی را که منطقی انتخاب می‌کند، جذب کند.

با پررنگ‌کردن مزایای محصول، اشاره به ویژگی‌ها و آمار، مشتری منطقی را قانع می‌کند؛ با دست‌گذاشتن روی احساساتی مثل میل، کنجکاوی و ترس ازدست‌دادن، مشتری احساساتی را به‌سمت خود می‌کشاند.

چگونه توجه مشتریان را در چند ثانیه جلب کنیم؟ تکنیک‌های جلب توجه سریع

تکنیک‌های نوشتن متن تبلیغات خلاقانه عبارت‌اند از:

خواستهٔ مشتری را منعکس کنید

ته ذهن مشتری چیست؟ به همان دقیقاً اشاره کنید؛ مثلاً مشتری می‌خواهد ماشین دست‌دوم خود را بدون دردسر بفروشد؟ شما هم بگویید ماشین دست‌دوی او را می‌خرید و خودتان ماشین را از دم در منزل تحویل می‌گیرید!

از اعداد و آمار استفاده کنید

عددها توجه جلب می‌کنند. پیشتیبانی ۲۴ساعته دارید؟ با ۱۰۰ هزار تومان تیشرت دلخواه چاپ می‌کنید؟ از هر ۱۰ مشتری، ۹ نفر در سال قبل از شما راضی بوده‌اند؟ هر عدد و رقمی که دارید و برای مشتری جالب و قانع‌کننده است، در متن تبلیغاتی خود به کار ببرید.

به مشتری این حس را منتقل کنید: لیاقتش را داری!

ما اغلب حق را به خود می‌دهیم. وقتی به مشتری حس لیاقت‌داشتن را بدهید، جواب می‌گیرید؛ مثلاً برای تبلیغ خدمات وکالت، می‌توانید بگویید: حق شما را می‌گیریم!

ویژگی‌ها نه، مزایا را بگویید

مشتری به اینکه محصول شما چند موتور دارد یا با استفاده از چه موادی ساخته شده، اهمیت نمی‌دهد. برای او مهم است این تعداد موتور یا مواد اولیه، چه سودی به او می‌رساند؛ مثلاً با افزایش قدرت جاروبرقی، خاک و آشغال را از ریشهٔ فرش بیرون می‌کشد یا پوست او به مواد حساسیت نشان نخواهد داد.

شناخت مخاطب هدف: کلید نوشتن متن‌های تبلیغاتی موفق

ده‌ها تکنیک برای نوشتن متن تبلیغات خلاقانه وجود دارد؛ ولی هیچ‌کدام جواب نمی‌دهند، اگر بر پایهٔ شناخت مشتری نباشند.

فرض کنید مشتری یک ساعت زیبا می‌خواهد که حس ساعتی لوکس را دهد، در عین حال کیفیت خوبی هم داشته باشد؛ ولی شما به ضدآب بودن ساعت پرداخته‌اید. پس نیاز مشتری اهمیت دارد.

از طرف دیگر، تحصیلات، محل زندگی و علایق مشتری هم مهم است؛ مثلاً برای مرد پنجاه‌سالهٔ استاد دانشگاه، با اصطلاحات مخصوص جوان‌ها نمی‌توان تبلیغ نوشت.

ساختار یک متن تبلیغاتی موثر

متن‌های تبلیغاتی بسته به اینکه کجا به کار می‌روند، ساختار متفاوتی دارند. در جایی متن تبلیغاتی فقط شامل عبارتی چند کلمه‌ای است و در جایی دیگر تا ۴۰ یا ۵۰ کلمه می‌توانید بنویسید. یک جا هم چند صد کلمه ظرفیت تبلیغ است.

به‌طور کلی، اگر بخواهیم بگوییم متن‌های تبلیغاتی باید ۳ عنصر اصلی عنوان، متن و دعوت‌به‌اقدام را داشته باشند.

با عنوان توجه مشتری را بدزدید، با متن یا بدنهٔ تبلیغ، او را قانع و جذب کنید و با دعوت‌به‌اقدام او را تبدیل کنید. در ادامه به هر کدام می‌پردازیم.

استفاده از عناوین جذاب برای افزایش جذب مخاطب

عنوان اولین بخشی از تبلیغ است که مخاطب می‌بیند؛ پس بیشترین بار برای جذب مخاطب روی دوش آن است. عنوان جای توضیحات طولانی نیست؛ چراکه ماهیت آن کوتاه است. باید مهم‌ترین مزایا و نقاط عطف محصول را در چند کلمه طوری بیان کنید که مخاطب منطقی و احساساتی هر ۲ مایل به خواندن ادامهٔ تبلیغ شوند.

برویم سراغ کلمات موثر در تبلیغات؟

قدرت کلمات: استفاده از واژگان جذاب و تاثیرگذار

واژه‌های قدرتمند ستون متن‌های تبلیغاتی موثر است. چند نمونه را مثال می‌زنیم:

  • کمک: با این واژه، حسی در مشتری ایجاد می‌کنید که بخواهد لطف شما را جبران کند؛ بگویید کمک شما به مشتری چیست نه اینکه چه چیزی می‌فروشید.

  • تاییدشده، توصیه‌شده: بگویید چه کسانی شما را تایید و توصیه می‌کنند تا مشتری مطمئن شود

  • سابقه، تجربه: اگر قدیمی‌تر از رقبا هستید، سابقهٔ طولانی دارید یا تجربهٔ زیادی کسب کرده‌اید، به مشتری بگویید

  • تضمین، ضمانت: اگر ضمانتی در کار است، حتماً به آن اشاره کنید؛ چراکه ترس مشتری از ضرر می‌ریزد

  • رایگان: اگر پیشنهاد شما شامل چیز رایگانی است، حتماً بگویید. همه عاشق چیزهای رایگان هستند

ایجاد احساسات در مخاطب با متن‌های تبلیغاتی

کلمات و جملات اثرگذار در تبلیغات مثل نمونه‌های بالا یک کارکرد عاطفی دارند؛ مثلاً گفتیم واژهٔ ضمانت ترس مشتری از ضرر را از بین می‌برد. کلمات و عباراتی مثل «فرصت محدود»، «ظرفیت کم»، «پیشنهاد انحصاری» و «قیمت تکرارنشدنی» در مخاطب حس فوریت ایجاد می‌کنند.

کلماتی مثل «شگفت‌انگیز» و «باورنکردنی» هم حس هیجان را در مخاطب ایجاد و او را برای جذب آماده می‌کنند.

استفاده از فراخوان‌های اقدام (Call to Action) قوی

فراخوان اقدام بخشی است که مخاطب جذب و قانع‌شده در بخش‌های دیگر را تحویل می‌گیرد و به مشتری تبدیل می‌کند. برای همین روی نوشتن متن فراخوان و حتی رنگ دکمهٔ آن حساس باشید. 

در نوشتن این متن هم از کلمات تاثیرگذار استفاده کنید؛ برای مثال، «ثبت‌نام رایگان در دوره». همین طور بگویید مشتری با کلیک، چه چیزی به دست می‌آورد؛ مثلاً «سفارش کفش راحت».

بهتر است از عبارتی استفاده کنید که اقدام را نشان دهد؛ مثلاً به‌جای «ثبت‌نام» خالی، از «ثبت‌نام کنید» بهره ببرید.

چگونه مزایای محصولات و خدمات را به‌طور موثر بیان کنیم؟

متن تبلیغاتی باید مخاطب را اولویت قرار دهد و شفاف باشد تا بتوانید مزیت‌های محصول یا خدمت خود را درست بیان و منتقل کنید. وقتی مخاطب اولویت باشد، به درودیوار نمی‌زنیم و سر حرفی می‌رویم که می‌دانیم برای او اهمیت دارد. به‌علاوه، زمانی که متن را بدون آرایه‌های ادبی، ابهام و ضعف در انتقال معنا بنویسیم؛ یعنی شفاف بنویسیم، مخاطب خیلی راحت متوجه منظور ما می‌شود.

البته قبل از همهٔ این‌ها، اول مطمئن شوید مزیت‌های محصول یا خدمت خود را خوب می‌شناسید!

تست و بهینه‌سازی متن‌های تبلیغاتی

هیچ تبلیغی در لحظهٔ تولد ۱۰۰درصد موثر نبوده است؛ بلکه تاثیرگذاری آن با تست و بهینه‌سازی افزایش یافته است. بعد از شروع کمپین تبلیغاتی نتایج را رصد کنید، بعد تغییری در متن ایجاد کنید و اثر آن را در نتایج بسنجید؛ مثلاً در عنوان یک کلمهٔ تاثیرگذار دیگر به کار ببرید یا فراخوان اقدام را تغییر دهید. با آزمون‌وخطا به بهترین نسخهٔ متن تبلیغاتی خود می‌رسید.

در این مقاله، با رازهای نوشتن متن تبلیغاتی موثر آشنا شدید. شما چه رازهای دیگری بلد هستید؟ برای ما بنویسید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.