کج‌دار و مریز ونیز با اعتصاب

با این‌حال اعلام اسامی فیلم‌های حاضر در این دوره فستیوال ونیز نشان می‌دهد برپاکنندگان این جشنواره موفق شده‌اند تا حد زیادی سایه اعتصاب را از سر آن بردارند و در نهایت، تنها فیلم آمریکایی که از حضور در این جشنواره بازماند، فیلم «چالشگران» با بازی زندایا ساخته لوکا گوادانینو است. آلبرتو باربرا، مدیر هنری جشنواره فیلم ونیز، در این‌باره توضیح داده است: یک روز پس از فراخوان تازه صحبت‌ها درباره پیامدهای منفی آن بر جشنواره‌ها شروع شد. ابتدا به نظر ویران‌کننده می‌رسید. همه وحشت زده بودند و تهیه‌کنندگان، استودیوها و پخش‌کننده‌ها بیشتر از همه نگران بودند. چند روز اول سکوت مطلق بود، نمی‌توانستیم با کسی صحبت کنیم.

فهمیدیم که شرایط بسیار پیچیده است. یک خطر واقعی بود که هیچ فیلم آمریکایی به جشنواره نیاید. ترکیب جشنواره را تعیین کرده بودیم و باید در همه‌چیز تجدید‌نظر می‌کردیم. بعد سیگنال‌های مثبت رسید. اول از کمپانی سرچ لایت که فیلم «بیچاره‌ها» ساخته یورگوس لانتیموس را تولید کرده. گفتند حیف که «اما استون» نمی‌تواند بیاید، اما فیلم را می‌آورند. همین اتفاق در مورد نتفلیکس افتاد که «قاتل‌ها» ساخته دیوید فینچر و «استاد موسیقی» بردلی کوپر را دارد. آنها گفتند تنها مشکل بردلی کوپر است که نه تنها کارگردان، بلکه بازیگر اول هم هست. بحث اصلی با آمازون بر سر «چالشگران» بود.

 فیلم‌ها در غیاب بازیگران

باربرا درباره حضور هنرپیشه‌ها گفت: آنهایی که مطمئنا به ونیز نخواهند آمد، از فیلم «استاد موسیقی» بردلی کوپر، فیلم لانتیموس یعنی «بیچاره‌ها» و «قاتل‌ها»ی فینچر هستند، زیرا فیلم‌های استودیویی یا استریمری هستند. بقیه که فیلم‌های مستقل هستند، از «فراری» مایکل مان با بازی آدام درایور و پنه‌لوپه کروز تا «پریسیلا»ی سوفیا کاپولا با حضور کیلی اسپانی و جیکوب الوردی و «اصل و نسب» آوا دوورنی که آنجانو الیس-تیلور و ورا فارمیگا از جمله بازیگرانش هستند، می‌توانند حضور داشته باشند. تمام فیلم‌های دیگر می‌توانند از انجمن بازیگران مجوز حضور بگیرند و آنها به‌زودی این موارد را بررسی می‌کنند. امیدوارم مشکلی پیش نیاید، چون این فیلم‌ها واقعا مستقل هستند. آلبرتو باربرا درباره چند چهره پرحاشیه سینما در سال‌های اخیر نیز توضیحانی داد؛‌ کسانی که به دلیل اتهامات اخلاقی زیر ضرب گروه‌های مدافع جنبش «می-تو» هستند.

او درباره فیلم‌هایی از رومن پولانسکی، وودی آلن و همچنین لوک بسون در این جشنواره توضیح می‌دهد: «لوک بسون اخیرا به طور کامل از هرگونه اتهامی پاک شده است. وودی آلن در پایان دهه ۹۰ دو بار تحت نظارت قانونی قرار گرفت و تبرئه شد. نمی‌فهمم مشکل کجاست. در مورد پولانسکی هم در ۶۰ سال گذشته او مسوولیت خود را پذیرفته است. او توسط قربانی هم بخشیده شده است. فکر می‌کنم ادامه تهاجم به پولانسکی به معنی جست‌وجوی قربانی برای موقعیت‌های دیگری است که شاید بهتر باشد بیشتر به آنها پرداخت. کسانی هستند که می‌گویند باید بین مسوولیت‌های فرد و هنرمند تفاوت قائل شد. از این زاویه نمی‌دانم چرا نباید فیلم پولانسکی را به ونیز دعوت کنم. خود پولانسکی مطمئن نیستم که بتواند بیاید، اما وودی آلن حتما برای اولین نمایش فیلمش خواهد آمد. هشتادمین جشنواره فیلم‌ ونیز از ۳۰ اوت تا ۹ سپتامبر (۸ تا ۱۸ شهریور) در ایتالیا برگزار خواهد شد.