ورود به بازارهای جهانی در گرو  صادرات  منسجم

رپرتاژ آگهی: در  این راستا مهران سقا زاده،  مدیر کارخانه فرآورده های نسوز خاوران (کارشناس ارشد رشته مهندسی و مدیریت ساخت از دانشگاه صنعتی امیرکبیر "پلی تکنیک تهران") به مناسبت شصت و دومین سالگرد تأسیس مجموعه ذوب فلزات محسنی که همزمان با زاد روز بنیانگذار این مجموعه مرحوم حاج حسین محسنی است، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره  بنیان گذار این شرکت طی یک نشست خبری به گفت و گو با خبرنگاران پرداخته و موضوعات متعددی را مطرح کرد :

IMG_20240729_185136_536

برنامه توسعه­  واحد تولیدی در سالی که گذشت

  سقازاده در پاسخ به این پرسش که سال گذشته چه برنامه توسعه ای داشتید بیان کرد:  در سال گذشته کارخانه فرآورده­ های نسوز خاوران به عنوان واحد تولیدی گروه ذوب فلزات محسنی با تدوین یک برنامه دقیق ، تلاش و پشتکار تیم فنی و همچنین حمایت همه جانبه مدیریت  مجموعه ذوب فلزات محسنی ، در بخش تولید نسوزهای منولیتیک، ظرفیت تولید جرم های نسوز را از 10 هزارتن به بیش از 15 هزار تن در سال افزایش داد.

همچنین موفق به ساخت و راه­ اندازی خط تولید انواع آجرهای نسوز شاموتی و آلومینو سیلیکاتی با ظرفیت 100 هزار قطعه در سال شده است. آجر های مستقیم سایز NF1 و NF2، انواع آجر های زیر بوته مصرفی در صنعت ریخته­ گری فلزات، آجر فارسونگا و آجر های صفحه­ ای پُل از جمله تولیدات روتین این واحد هستند البته در صورت نیاز مصرف ­کنندگان به قطعات سفارشی، طبق مشخصات فیزیکی و شیمیایی درخواستی قطعه مورد نظر تولید می شود.

در سال جاری توانستیم آزمایشگاه فرآورده ­های نسوز خاوران را به 2 عدد کوره الکتریکی 1450 و 1720 درجه سانتی­ گراد، دستگاه 200 تن تست استحکام فشاری، دستگاه تست استحکام سه نقطه ­ای، انواع میکسر های استاندارد آزمایشگاهی جهت آماده­ سازی ملات های سیمان و جرم های نسوز، میز های ویبره، دستگاه سنگ ­شکن و آسیاب آزمایشگاهی ، دستگاه­ های خشک کن و .... مجهز کنیم  که وجود این تجهیزات علاوه بر کمک به ارتقاء و توسعه کیفی محصولات، این آزمایشگاه را تبدیل به یکی از مجهز ترین آزمایشگاه­ های خواص فیزیکی مواد نسوز در بخش خصوصی کرده  است.

مشتری مداری، مسیر پایداری تولید

سقا زاده با اشاره به اهمیت مشتریان در فرهنگ سازمانی مجموعه ذوب فلزات محسنی عنوان کرد : معتقدیم مشتریان شرکت سفیر برند ما هستند. لذا در زمینه ایجاد و توسعه فرهنگ مشتری محوری (Customer Orientation) و مشتری مداری   (Customer   Centricity) اقدامات اساسی انجام داده­ایم. برخی از این اقدامات شامل موارد زیر  است.

برگزاری جلسات و کلاس های دوره­ ای آموزش رفتار با مشتریان برای کارکنان واحد فروش و مدیران مربوطه

ایجاد و توسعه واحد بازاریابی جهت شناسایی نیازهای واقعی مصرف ­کنندگان نسوز

 همچنین توسعه واحد مهندسی فروش و خدمات پس از فروش که وظایف این واحد به شرح زیر است .

برگزاری جلسات مشاوره نسوز به صورت هفتگی برای مصرف­کنندگان

ارانه انواع مقالات و ویدئوهای آموزشی به مشتریان در ارتباط با آشنایی با انواع نسوز ها، انتخاب نسوز مناسب و آموزش روش ­های صحیح مصرف و بهره ­برداری بهینه از نسوز ها

ارائه برگه ­های اطلاعات فنی و دستورالعمل ­های مصرف محصول پس از ارسال محصول

مراجعه کارشناسان این واحد به محل مصرف محصول برای آموزش به کارکنان مجموعه فوق و نصب و اجرای آن در صورت درخواست مشتری

ارتباط مداوم با کارشناسان فنی نسوز مجموعه مصرف کننده محصول و پایش مداوم وضعیت نسوز مورد استفاده

ارسال فرم های مربوط به نظر سنجی دوره ­ای به مصرف ­کنندگان در مورد کیفیت محصولات

لازم به توضیح است که با پیاده ­سازی این برنامه راهبردی در سال جاری توانسته ایم  تعداد مشتریان خود را در حدود 45 درصد و میزان فروش خود را 250 درصد نسبت به سال قبل افزایش دهیم.

ورود به بازارهای جهانی با صادرات محصولات

سقازاده ضمن اشاره به اهمیت صادرات در واحد های تولیدی اشاره کرد:  در سال جاری حدود 20 درصد از محصولات تولیدی ما به کشورهای منطقه صادر شدند. این محصولات شامل انواع جرم‌ های کوبیدنی، جرم های ریختنی، ملات نسوز و آجرهای شاموتی و آلما بودند که اغلب در کوره­های پیش ­گرم نورد، سیکلون ها، مناطق پیش­ گرم و کلساینرهای کوره ­های سیمان، دیگ های بخار، کوره­ های آهک و جداره ­کوره­ های القایی مورد استفاده قرار گرفتند.  

کاهش وابستگی ها با بومی ­سازی در فرآیند تولید

مدیر کارخانه نسوز خاوران خاطر نشان کرد:   در حال حاضر  حدود 12 نوع محصول High-Tech را در سبد محصولات خود داریم که سابقا بخشی از آنها و یا تمامی آنها از کشورهای اروپایی نظیر فرانسه، آلمان، اسپانیا و یا هندوستان و چین توسط مصرف­کنندگان داخلی خریداری می­شدند که با توجه به قیمت بالا و مقدار بالای مصرف این نسوزها این موضوع باعث خروج ارز بسیاری از کشور می­شد. این محصولات گاهاً از سوی شرکتهای تولیدی خارجی با قیمت 3 الی 4 برابر قیمت فروش ما (با کیفیت پایین­تر و یا برابر) به مصرف ­کنندگان داخلی عرضه می­شدند. جرم کوبیدنی آلومینا-اسپینلی کوره القایی، جرم منیزیتی کوره القایی، جرم کوبیدنی کوره القایی ذوب آلومینیوم، جرم بخش اینداکتور کوره­­ های نگهدارنده و بار ریز ذوب چدن، جرم های ریختنی بدنه و بخش های شارژ و دی­شارژ کوره­ های بار ریز ذوب چدن در واحدهای تولیدی قطعات خودرو از جمله محصولات بومی ­سازی شده فرآورده­های نسوز خاوران هستند.

عمده مشکلات سال گذشته مجموعه  فرآورده ­های نسوز خاوران

  مدیر کارخانه فرآورده های نسوز خاوران در ادامه  عنوان کرد:  یکی از مشکلات بزرگ واحدهای تولیدی نسوز از جمله فرآورده­ های نسوز خاوران، عدم ‌شناخت کافی صنعت نسوز توسط برخی از مصرف­ کنندگان در کشور است. شرکت‌ های تولید کننده نسوز های پیشرفته در تمام دنیا قیمت کالاهایشان متفاوت است و مشتریان بر اساس میزان بهره ‌وری، این کالاها را خریداری می ‌نمایند ولی در بازارهای داخلی عملأ قیمت، ملاک خرید مصرف کننده است و بعضا بقیه پارامترها به‌ویژه پارامتر های فنی به طور دقیق بررسی نمی‌ شود و این موضوع علاوه بر اینکه بهره وری را کاهش می دهد حتی ممکن است حوادث ناگواری را به همراه داشته باشد.

از دیگر مشکلات واحد فرآورده­های نسوز خاوران در سال جاری می‌توان به قطعی برق و گاز در فصل های مختلف سال در شهرک های صنعتی که باعث رکود کاری و توقف تولید در کارخانه های بازار هدف خصوصا صنعت فولاد می شود اشاره کرد.

چشم­انداز/ اهداف سال آینده شرکت

سقا زاده با بیان اینکه همه فعالیت ها به ویژه تولید محصولات استراتژیک نیازمند برنامه ریزی دقیق و منظم است بیان کرد:  همانطور که اطلاع دارید حدود 70 درصد از نسوزهای تولیدی در صنایع تولید فلزات آهنی و غیرآهنی مورد استفاده قرار می­گیرند. هدف ما در سال جاری، به دست آوردن بخشی از بازار نسوز های مصرفی در صنعت ذوب فلزات آهنی و غیر آهنی بود که خوشبختانه تا حدود زیادی این هدف محقق شد.

 به گفته وی قصد داریم در سال آتی در بخش توسعه محصولات، خط تولید مکانیزه جرم سیلیسی کوره­ های ذوب القایی را راه­اندازی  کنیم این محصول ارزان قیمت به رغم  اینکه جزء پر مصرف­ ترین نسوز ها در صنعت ریخته­ گری فلزات  است و متاسفانه با وجود فراوانی مواد اولیه (باکیفیت) آن در داخل کشور، مصرف ­کنندگان چندان از کیفیت جرم­های سیلیسی تولیدی داخل کشور راضی نیستند  در نظر داریم جهت کاهش هزینه­ های نسوز و ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای مشتریان، با راه­ اندازی خط تولید این محصول کاربردی، ضمن تدوین یک برنامه کوتاه مدت، کیفیت و راندمان این محصول را ارتقاء دهیم.

 وی  همچنین مذکر شد: در بخش تولید، در سال جاری از حدود 60 درصد از ظرفیت تولید خود استفاده  کرده ایم  که طبق بررسی ­های صورت گرفته این موضوع دارای علل متعددی بوده است. ما در نظر داریم با ارتقاء سیستم بازاریابی و فروش، افزایش راندمان نیرو های انسانی، توسعه واحد تعمیرات و نگهداری واحد تولید تا سال آینده این مقدار را تا 75 درصد افزایش دهیم.

در پایان   سقازاده ضمن تشکر از همه همکاران پرتلاش خود رمز موفقیت کار گروهی را همکاری و همدلی بخش های مختلف شرکت در جهت دسترسی به اهداف مشخص شده کمی و کیفی تولید کارخانه عنوان نمود و سلامتی و توفیق روز افزون را برای همه تلاشگران در این صنعت را آرزو کرد.

وب سایت : www.zfmco.com/

                     چو آمد به کوشیدنت خیر پیش                       ز توفیق حق دان نه از سعی خویش

                     به سرپنجگی کس نبردست گوی                       سپاس خداوندِ توفیق گوی

                                                                                                       (سعدی علیه الرحمه)

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.