بینایی ماشین، صنعتی 27 میلیارد دلاری

رپرتاژ آگهی: همان‌طور که احتمالاً هر روزه درگیر مطالعه خبرها، مقالات، شبکه‌های اجتماعی و مشاهده رسانه‌ها هستید با واژه‌های پرکاربرد هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، اتوماسیون مواجه شده‌اید. در واقع همان‌طور که اختراع موتور بخار در قرن 18 میلادی موجب انقلاب صنعتی در اروپا شد در طلیعه قرن بیستم هم ظهور فناوری های متنوع هوش مصنوعی جرقه انقلابی صنعتی، علمی، شناختی و اقتصادی را در زندگی بشر زده است.

هوش مصنوعی به‌عنوان موتور محرکه این تحول در مرکز این انقلاب شناختی قرار گرفته است، در تعریف هوش مصنوعی می‌توان آن را به زبان ساده شبیه‌سازی فعالیت‌های انسانی از سوی ماشین‌ها دانست موضوعی که در شاخه‌ها و درجه‌های متفاوتی گسترده شده است.

یکی از شاخه‌های جذاب هوش مصنوعی شبیه‌سازی بخشی از فعالیت‌های انسانی است که به بینایی و ادراک و تحلیل داده‌های بصری مرتبط است و محققین آن را به‌اختصار بینایی ماشین نامیده‌اند، فناوری که به ماشین‌ها این امکان را می‌بخشد که در فرایندهای طاقت‌فرسای صنعتی یا خدماتی به‌جای انسان‌ها ببینند و پردازش کنند. ماشین‌هایی که بدون استراحت، بدون خستگی و با ضریب اشتباه پایین محصولات را در کارخانه‌ها می‌بینند، روندها را مشاهده و تحلیل می‌کنند و در نهایت می‌توانند نتیجه‌گیری معطوف به عملی مشخص داشته باشند.

بینایی ماشین با بهره‌گیری از دوربین‌های صنعتی قدرتمند و هوشمند و با بهره‌گیری از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری عمیق علاوه بر انجام فرایندهای بازرسی کیفی، فرایندهای کنترل کیفیت را هم پوشش می‌دهد. این فناوری همچنین در حوزه‌های خدماتی می‌تواند در خدمت فعالیت‌های نظارتی و ترافیکی هم قرار بگیرد. در سطح پیشرفته‌تر هم این فناوری با حوزه رباتیک پیوند می‌خورد و مانند چشمانی قدرتمند برای ربات‌های انسان‌نما یا بازوهای رباتیک عمل می‌کند.

1

بینایی ماشین دارای چهار کاربرد اصلی است راهنمایی، شناسایی، اندازه‌گیری و بازرسی

راهنمایی در بینایی ماشین به معنای پیداکردن موقعیت یا جهت یک قطعه، گزارش موقعیت یا هم‌ترازسازی سایر ابزارهای بینایی است درحالی‌که شناسایی تشخیص قطعات، بارکدها (1-بُعدی)، کدهای ماتریس داده (2-بُعدی)، علامت‌گذاری‌های مستقیم روی قطعه (DPM) و کاراکترهای چاپ شده روی قطعات، برچسب‌ها و بسته‌بندی‌ها است. اندازه‌گیری بررسی فواصل و مکان‌ها برای ارزیابی انطباق با مشخصات و بازرسی شناسایی عیوب، غیرعادی‌ها و قسمت های خطادار در تولید است.

یک سیستم بینایی ماشین متشکل از دوربین‌های صنعتی و ملزومات مربوط به دوربین نظیر لنز و کابل (جهت ارتباطات) و.... است همچنین نیازمند یک برنامه برای انجام پردازش داده تصاویر و تجزیه تحلیل آن‌هاست که در یک PC عملیات پردازش انجام می‌شود و سپس اطلاعات پردازش شده به کمک کانال‌های ارتباطی صنعتی برای مجموعه نهایی ارسال می‌گردد البته تجهیزاتی نظیر دوربین‌های هوشمند که برای کاربردهای صنعتی طراحی شده‌اند تمامی این موارد را به‌صورت یک پک ارائه می‌دهند به این معنا که این دوربین‌ها معمولاً دارای لنز داخلی و کابل‌های ارتباطی مخصوص و پردازنده داخلی هستند که به کمک نرم‌افزارهای ازپیش‌طراحی‌شده عملیات پردازش تصاویر را داخل دوربین انجام می‌شود و خروجی مربوطه را به کمک پروتکل‌های صنعتی تحت پشتیبانی دوربین به‌صورت مستقیم از دوربین برای PLC و یا PC مربوطه ارسال می‌کنند.

2

با این پیش‌زمینه باید دوباره به‌ عنوان این مقاله بازگردیم؟

و سوال اصلی را بپرسیم؟ چرا صنعتی 27 میلیارد دلاری؟بر اساس گزارش bcc research روند رشد بازار بینایی ماشین به شرح زیر است:

بازار جهانی سیستم‌های بینایی ماشین در سال ۲۰۲۲ به ۱۴.۴ میلیارد دلار رسید و باید تا سال ۲۰۲۷ به ۲۱.۵ میلیارد دلار برسد که نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR)۸.۳ درصد در طول دوره پیش‌بینی‌شده ۲۰۲۲ - ۲۰۲۷ است.

بخش تضمین کیفیت و بازرسی بازار جهانی سیستم های بینایی ماشین در سال ۲۰۲۲ به ۷.۲ میلیارد دلار می می‌رسد باید تا سال ۲۰۲۷ به ۱۰ میلیارد دلار برسد که این رقم در بازه زمانی پیش‌بینی‌شده ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۷ به ۶.۷ درصد می‌رسد.

بخش موقعیت‌یابی و هدایت بازار جهانی سیستم‌های بینایی ماشین در سال ۲۰۲۲ به ۴.۷ میلیارد دلار رسید و باید تا سال ۲۰۲۷ با رشد ۱۰.۶ درصدی در بازه زمانی پیش‌بینی‌شده ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۷ به ۷.۸ میلیارد دلار برسد.

در واقع باتوجه‌به رقابتی‌شدن اقتصاد، رشد سریع اقتصادی کشورهای درحال‌توسعه و همچنین تخصصی‌شدن روزافزون صنایع نقش بهینه‌سازی فرایندهای تولید بسیار پررنگ شده است، این موضوع موجب شده است که اتوماسیون صنعتی یا همان فرایند خودکارسازی فرایندهای تولید در میان صنایع اهمیت بیشتری پیدا کند.

بینایی ماشین به عنوان نقطه تقاطع هوش مصنوعی و اتوماسیون صنعتی به عنوان یکی از ستون‌های اصلی آینده فرایندهای صنعتی در عصر هوش مصنوعی و رباتیک مطرح شده است.

در نهایت با توجه به اهمیت روزافزون و فرایند روبه‌رشد سودآوری بینایی ماشین اگر جزئی از خانواده تولیدکنندگان یا صاحبان صنایع ایرانی هستید نمی‌توانید آینده صنعت را بدون فرایند اتوماسیون صنعتی، هوش مصنوعی و بینایی ماشین تصور کنید.

خواه در صنایع غذایی هستید یا خودروسازی، داروسازی، الکترونیک یا فلزات و یا نفت و گاز و پلیمر... این موضوع را در نظر داشته باشید که دایره حضور و نفوذ فناوری‌های هوش مصنوعی و بینایی ماشین حوزه‌های متنوع صنعتی را درنوردیده است و چه‌بهتر که تا فرصت مناسب است به فکر اتوماتیک سازی و بهره‌گیری از بینایی ماشین در فرایندهای بازرسی کیفی یا کنترل کیفیت واحد تولیدی خود بیافتید.

اگر هنوز در مورد این صنعت و آینده آن شک دارید سری به این دوربین‌های هوشمند و دوربین های صنعتی بزنید.

آینده صنعت خودکار و اتوماتیک خواهد بود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.