Workera: پلت‌فرمی برای رفع شکاف مهارتی

 این نیازی است که «کیان کتان‌‌‌فروش» آن را شناخت و راهی برای رفع آن پیدا کرد: پلتفرمی به نام «Workera»که هدفش، ارتقای مهارت‌‌‌های کارکنان حوزه تکنولوژی است. Workera   به شما کمک می‌کند مهارت‌‌‌هایتان را شناسایی کنید و با ارائه بازخورد، منابع و گواهینامه، نقش مرتبط با هوش مصنوعی مناسب‌تان را به شما پیشنهاد می‌کند. آنها ماموریت خود را این گونه شرح داده‌‌‌اند: «هر کس، صرف‌نظر از گذشته‌‌‌اش، باید این فرصت را داشته باشد که پتانسیل خود را به طور کامل شکوفا و به اهداف حرفه‌‌‌ای خود دست پیدا کند. ماموریت ما کمک به دانشمندان علوم داده‌‌‌ها و مهندسان نرم‌‌‌افزار در دستیابی به اهدافشان از طریق آموزش و ارائه فرصت‌‌‌های شغلی مناسبشان است.»رویکرد آنها، شخصی‌‌‌سازی برنامه‌‌‌های آموزشی با منابع مشخص و بر اساس تخصص فعلی فرد است. به این ترتیب، شکاف مهارتی از بین می‌رود. کیان که هم‌‌‌بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت است می‌‌‌گوید: «همه افراد یک تیم، حمایت لازم برای آموزش را دریافت نمی‌‌‌کنند. شرکت ما از زوایای مختلفی این مساله را بررسی کرده، از ارزیابی برنامه‌‌‌های آموزشی گرفته تا مقصد مورد نظر کارمندان و مهارت‌‌‌های موردنیاز برای رسیدن به آن مقصد. سپس نقاط را به هم وصل می‌‌‌کنیم تا ببینیم کارمند در حال حاضر چه مهارت‌‌‌هایی دارد و به چه مهارت‌‌‌هایی نیاز دارد. در کتابخانه پلتفرم ما، بیش از ۳‌هزار خرده‌‌‌مهارت و برنامه آموزشی شخصی‌‌‌سازی شده وجود دارد. سازمان‌ها می‌توانند اطلاعات مربوط به مهارت‌‌‌ها را دریافت کنند تا ببینند کدام افراد، دارای مهارت‌‌‌های مکمل هستند و می‌توانند در کنار هم، بهترین عملکرد را داشته باشند. » این همان چیزی است که او نامش را«ارتقای دقیق مهارت» گذاشته. Workera سال ۲۰۲۰ توسط کیان و همکارش «جیمز لی»که حالا مدیر ارشد عملیات است، تاسیس شد. کیان دانشمند علوم کامپیوتر است. پدر و مادرش سال‌ها پیش در فرانسه با هم آشنا شدند و برای پیشرفت حرفه‌‌‌ای، مجبور شدند یک کشور جدید را بشناسند، یک زبان جدید یاد بگیرند و با حقیقت مسیرهای نابرابر برای رسیدن به موفقیت، روبه‌رو شوند.

پدرش دوست داشت در حوزه علوم فعالیت کند، اما ناچار بود برای گذران زندگی و تامین نیازهای خانواده، هر شغلی را که پیشنهاد می‌شد قبول کند. این تجربه، به کیان انگیزه‌‌‌ای داد تا مدرک مهندسی بگیرد و به دنبال راهی برای ایجاد فرصت‌‌‌های آموزشی برای همه باشد. حالا او یک کارآفرین با تجربه و سخنران و استاد دانشگاه استنفورد است. او در واحد علوم کامپیوتر تدریس می‌کند.‌  میلیون‌‌‌ها نفر در دوره‌‌‌های آموزشی او شرکت کرده‌‌‌اند. دوره‌‌‌هایی که او در کنار دیگران، طراحی و تدریس کرده. او می‌‌‌داند که سازمان‌ها و افراد چطور در اقیانوس محتواهای آموزشی غرق می‌‌‌شوند بدون آنکه درکی از مهارت‌‌‌هایشان داشته باشند یا راه رشد موثر را بلد باشند. Workera آمده تا از غرق شدن شرکت‌ها جلوگیری کند. طی ماه‌‌‌های نخست تاسیس، آنها شروع کردند به همکاری با شرکت‌های فورچون ۵۰۰ در صنایع مختلف، مثل خدمات حرفه‌‌‌ای، ابزارهای پزشکی و انرژی (از جمله شرکت آلمانی زیمنس انرژی، زیرمجموعه زیمنس که فعال در حوزه انرژی است و شرکت خدمات حرفه‌‌‌ای اکسنچر که در ایرلند مستقر است). جیمز می‌‌‌گوید: «انتظار می‌رود که سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در حوزه هوش مصنوعی تا پایان ۲۰۲۲ به ۷۹‌میلیارد دلار برسد. Workera اینجاست تا به رفع این شکاف، کمک کند.»

او در ادامه می‌‌‌گوید: «ما نیاز به سنجش مهارت‌‌‌ها را می‌بینیم. استقبال شرکت‌ها از خدمات ما، نشانه این است که تیم‌‌‌های تکنولوژی و سایر تیم‌‌‌ها دوست دارند ادبیات هوش مصنوعی را یاد بگیرند و این، یک نیاز ضروری‌‌‌تر است.» این شرکت که سال گذشته مبلغ ۵‌میلیون دلار سرمایه جذب کرده و حالا سرمایه‌‌‌ای بالغ بر ۲۱‌میلیون دلار دارد، به گفته کیان، قصد دارد با این سرمایه جدید، شمار تیم‌‌‌های مهندسی و علوم را افزایش دهد، سرمایه بیشتری را به استعدادها در این دو حوزه اختصاص دهد و محصولات جدید طراحی کند. آموزش مقیاس‌‌‌پذیر، محور اصلی ماموریت Workera است، که با ارزیابی مجموعه مهارت‌‌‌های فعلی کارمند آغاز می‌شود. کیان، در کلاس‌‌‌هایش در استنفورد به نام «یادگیری عمیق»، فرآیندی را طی می‌کند که بسیار شبیه فرآیند Workera است. او خودش هم این دو فرآیند را به هم تشبیه می‌کند. او ابتدا از دانشجویان، سوالات گسترده‌ای می‌‌‌پرسد. سوالاتی کلی که جواب دقیقی ندارند. سپس برای درک عمیق قابلیت‌‌‌های فنی آنها، وارد جزئیات می‌شود. و در نهایت، بر اساس هدف مطلوب دانشجو، به او پیشنهادهایی ارائه می‌دهد. او می‌‌‌گوید: « این ارزیابی، فاش می‌کند که نقاط قوت فرد در یک حوزه خاص چیستند و کدام نقاط، نیاز به بهبود دارند. سپس به آنها بازخورد می‌‌‌دهیم تا بیشتر به خودآگاهی برسند. و وقتی خودآگاهی‌ات بیشتر شود، تصمیمات حرفه‌‌‌ای بهتری می‌‌‌گیری.» گرچه انگیزه اصلی او، همواره این بوده که زمین بازی را در حوزه آموزش، برای همه هموار کند، اما می‌‌‌داند که اگر روی منتورشیپ که بخشی از آموزش است و مختص سازمان‌هاست، بیشتر کار کند، تاثیر بزرگ‌تری خواهد گذاشت چون‌میلیون‌‌‌ها نفر و سازمان به این واسطه، شکاف مهارتی خود را شناسایی کرده و پتانسیل خود را افزایش می‌دهند. به این ترتیب، نوآوری و سهم افراد در پیشرفت، افزایش خواهد یافت.