شغل بارتندری را دست‌کم نگیرید

به‌عنوان یک خانم یا آقای بارتندر داشتن مهارت تنها فاکتوری است که روی آینده شغلی شما به‌عنوان یک متخصص بار سرد تأثیر می‌گذارد. ازاین‌رو بارتندری می‌تواند شغل رؤیایی شما باشد البته اگر برای این شغل آماده باشید.

بارتندری و جادوی طعم‌ها

بارتندر به‌خوبی مواد اولیه موجود در کافه را می‌شناسد و می‌داند که چطور با ترکیب کردن نوشیدنی‌ها، میوه‌ها و سبزیجات طعم‌های به‌یادماندنی را خلق و سرو کنند.

به همین دلیل برگ برنده یک کافه در میزان مهارت بارتندر نهفته است. هراندازه بارتندر تکنیک‌های بیشتری را بداند و تجربه بیشتری در این زمینه داشته باشد استادانه‌تر فضای کافه را کنترل می‌کند. هرچه باشد تمام کسانی که اوقات خود را در کافه سپری می‌کنند چشم به پیشخوان کافه دوخته‌اند و منتظر تماشای هنرنمایی بارتندر هستند.

بارتندر است که استادانه سبزیجات را می‌کوبد، عطر نعنا را در فضا پراکنده می‌کند و درنهایت با کمی یخ شفاف و لیمو و ابزارهایی که برای بیننده ناشناخته است و یک اثر هنری به نام موهیتو را خلق می‌کند.

بارتندری که پشت پیشخوان تکنیک‌های خارق‌العاده را اجرا می‌کند و با بازی رنگ و عطروطعم توجه همه حاضران را به خود جلب می‌کند فقط یک کافه‌دار نیست یک شومن (Showman) است. حتی بعضی از بارتندرها استندآپ کمدین هستند و با حرکات خود لبخند غلیظی را بر صورت مشتریان می‌نشانند. کافه‌داری درآمد خوبی دارد البته اگر برای بارتندر شدن آماده شده باشید.

چطور باید بارتندر شویم؟

چطور باید بارتندر شویم؟

در قدم اول باید بدانید که به‌عنوان بارتندر هرروز چهره‌های متفاوت، خندان، غمگین، هیجان‌زده و توداری را مشاهده می‌کنید. آدم‌هایی که حتی اگر همان همیشگی را سفارش دهند، به کافه شما می‌آیند تا غافل‌گیر شوند. اگر از گفت‌وگوهای طولانی، معاشرت با آدم‌های غریبه و خوش‌صحبتی کردن لذت می‌برید بارتندری شغل رؤیایی شماست زیرا منزوی‌ها خیلی از این شغل لذت نمی‌برند.

شما به‌عنوان یک بارتندر باید تکنیک‌های متعددی را بیاموزید تکنیک‌هایی مانند:

  • بیلدینگ (Building)

  • شیکینگ (Shaking)

  • استیرینگ (Stirring)

  • مادلینگ (Muddling)

  • استرینینگ (Straining)

  • رولینگ (Rolling)

از این گذشته باید با ابزارهای کار یک بارتندر نیز آشنا باشید. کار با شیکر را به‌خوبی فراگرفته باشید؛ از جیگر (Jiger) و ریمر (Rimmer) به‌درستی استفاده کنید و درنهایت بتوانید بهترین لیوان را برای سرو نوشیدنی موردنظر انتخاب و نوشیدنی را هنرمندانه گارنیش (تزئین) کنید.

اگر به‌عنوان بارتندر تمام مهارت‌ها را بیاموزید، کافه‌ای در شهر پیدا نمی‌شود که منتظر استخدام شما نباشد، اما چطور باید این مهارت‌ها را بیاموزید؟

اگر عاشق بارتندری هستید پس دست‌به‌کار شوید

اگر عاشق بارتندری هستید پس دست‌به‌کار شوید

 بعد از علاقه، تجربه دومین فاکتور مهم برای تبدیل‌شدن به یک بارتندر است. شما می‌توانید با کار در یک کافه بر روی مهارت بارتندری خود کار کنید. اگرچه احتمال اینکه بارتندر کافه موردنظر شما تجربیات خود را با شما در میان بگذارد بسیار پایین است.

بااین‌وجود با حضور در محیط واقعی کافه می‌توانید طرز کار یک بارتندر را مشاهده کنید و تکنیک‌های او را ‌ببینید. اگر قصد دارید بارتندر و مدیر کافه رؤیایی خودتان باشید این تجربه برای شما سودمند خواهد بود چراکه ممکن است نکاتی را برای مدیریت کافه خود یادداشت کنید و از نقطه ضعف‌ها و قوت‌های موجود در کافه موردنظر فهرستی از بایدها و نباید‌ها برای کافه رؤیایی خود تهیه کنید، اما برای یادگیری مهارت‌های بارتندری بهتر است به دنبال یک دوره آموزش بارتندری باشید.

 مستقیم تا حرفه‌ای شدن تنها با یک دوره بارتندری خوب

بهترین راه برای تبدیل‌شدن به یک بارتندر حرفه‌ای استفاده از یک دوره آموزش بارتندری معتبر است. اولین نکته برای انتخاب چنین دوره‌ای توجه به نوع مدرکی است که در اختیار متقاضیان گذاشته می‌شود. توجه داشته باشید که بهترین مدرک بارتندری، مدرک رسمی سازمان فنی و حرفه‌ای است که قابل ترجمه است و شما می‌توانید با در دست داشتن آن در همه جای دنیا به‌عنوان یک بارتندر کار کنید. از طرفی این مدرک تنها مدرک بین‌المللی بارتندری در ایران است.

 بارتندرهای باتجربه در دوره آموزشی در مدت‌زمان مشخص سرفصل‌های مهم این شغل را به شما آموزش می‌دهند. در این دوره‌‌ها آموزش‌های ارزشمندی را دریافت می‌کنید و با تکنیک‌های رایج و منحصر‌به‌فردی آشنا می‌شوید.

برای پیدا کردن بهترین دوره این معیارها را در نظر داشته باشید:

  • سرفصل‌های دوره باید منطبق بر استانداردهای جهانی بارتندری باشد.

  • دوره باید عملی برگزار شود تا در کنار دانش تئوری، مهارت عملی را نیز بیاموزید.

  • به دنبال دوره جامعی باشید که در کنار تکنیک‌ها، شما را با فن میکسولوژی نیز آشنا کند.

  • برگزارکنندگان باید تمام ابزارهای لازم را در اختیار شما بگذارند.

شرکت در دوره بارتندری کافه نیرو

 شرکت در دوره بارتندری کافه نیرو

حال که آگاهی کافی را در این خصوص پیدا کردید می‌توانید برای یادگیری مهارت‌های بارتندری در دوره‌های آکادمی کافه نیرو شرکت کنید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این آکادمی از سال ۱۳۹۴ بارتندرهای زیادی را آموزش داده است.

در دوره بارتندری کافه نیرو چه می‌آموزید:

  • دوره آموزش میکسولوژی و بارتندری را زیر نظر استادان این حوزه سپری می‌کنید.

  • با وظایف بارتندری آَشنا می‌شوید.

  • ابزارها را می‌شناسید و با نحوه چیدمان بار استیشن آشنا می‌شوید.

  • انواع ظروف سرو را شناسایی می‌کنید.

  • تکنیک‌های تهیه یخ را فرا می‌گیرید.

  • انواع تکنیک‌های تهیه نوشیدنی را می‌آموزید.

  • ساخت گارنیش‌های محبوب را می‌آموزید و انجام می‌دهید.

  • با سیروپ‌ها، پوره‌ها و پریمیکس‌ها آشنا می‌شوید.

  • انواع پورینگ را فرا می‌گیرید.

  • رسپی نویسی و رسپی خوانی را می‌آموزید.

  • اصول ساخت نوشیدنی‌های خلاقانه را فرا می‌گیرید.

چرا آکادمی کافه نیرو؟

آکادمی کافه نیرو شرایطی را برای کارآموزان و کسب تجربه برای فراگیران مهیا می‌کند که بتوانید از آموزش‌ها و هزینه‌ای که صرف می‌کنند به بهترین شکل استفاده کنند. شما در دوره بارتندری آکادمی کافه نیرو به تمام تجهیزات لازم برای تهیه و سرو نوشیدنی‌ها دسترسی خواهید داشت. از سوی دیگر این آکادمی در پایان دوره برای فارغ‌التحصیلان مدرک بین‌المللی بارتندری را زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ای صادر می‌کند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.