تحصیل رایگان در آلمان

در حالی که هزینه تحصیل در بسیاری از کشورها بسیار بالاست، تحصیل در آلمان به دلیل وجود دانشگاه‌های بسیار خوب و هزینه‌های کمتر، جذابیت بسیار زیادی دارد. اما اینکه اما چطور و چرا تحصیل در آلمان رایگان است؟ و اینکه شرایط تحصیل رایگان در آلمان به چه صورت می باشد، مسئله ای است که قصد داریم در این مطلب بیشتر به آن پرداخته و برای شما دوستان متقضای به دریافت ویزای تحصیلی آلمان تضمینی اطلاعاتی را عنوان کنیم.

نحوه تحصیل رایگان در آلمان

حتما بارها شنیده‌اید که تحصیل رایگان در آلمان گزینه خوبی برای تحصیل در خارج از کشور می‌باشد. اما در این مورد اطلاعات چندان زیادی ندارید به طور کلی باید بگوییم برای ورود به دانشگاه‌های این کشور سالانه متقاضیان زیادی دارد و از آنجایی که تعداد دانشگاه‌های دولتی آلمان برای تحصیل رایگان بسیار زیاد می‌باشد این مطلب می‌تواند فرصت منحصر به فردی برای دانشجویانی باشد که تمایل به مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان دارند.

در حقیقت هدف دانشگاه‌ها و کالج‌های آلمانی از آموزش رایگان ارائه شرایط آموزشی مقرون به صرفه و افزایش قابلیت اشتغال دانشجویان می‌باشد  و همین مسئله باعث می‌شود دانشجوها تحصیلات خود را بدون مشکلات مالی در کشور آلمان به اتمام برسانند.

برای تحصیلات رایگان در هر یک از دانشگاه‌های دولتی آلمان ابتدا باید مدرک تحصیلی شما توسط دانشگاه مورد نظر پذیرفته شود برای این منظور شما پیش از تحصیل در آلمان به مدرک Hochschulzugangsberechtigung (HZB)  که مدرکی مبنی بر صلاحیت و مدرک ورود به تحصیلات عالی می باشد نیاز دارید.

علاوه‌بر موارد عنوان شده، قرد متقاضی جهت تحصیل به صورت رایگان در یکی از دانشگاه های آلمان می بایست، برنامه تحصیلی و دانشگاهی که با نمرات و اولویت‌های او مطابقت داشته باشد را پیدا کند. در واقع برای این منظور شما به عنوان فرد متقاضی نیاز دارید که مدرک مبنی بر تسلط بر مهارت زبان آلمانی در سطح B۲ را برای درخواست در برنامه تحصیلی که بخشی از آن به زبان آلمانی تدریس می‌شود و سطح پایه B۱ را برای برنامه تحصیلی به زبان انگلیسی ارائه دهید.

این نکته بسیار مهم را به خاطر داشته باشید که شرایط و نحوه تحصیل رایگان در آلمان با توجه به مقاطع تحصیلی مختلف متفاوت می باشد که در ادامه بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد.

مراحل در دانشگاه های آلمان به صورت رایگان

  1. انتخاب رشته مناسب

  2. انتخاب بهترین دانشگاه

  3. بررسی شرایط ورود به دانشگاه

  4. اطلاع از هزینه های تحصیل 

  5. محاسبه هزینه های زندگی و اقامت در زمان آموزش

  6. پر کردن فرم های درخواست برای پذیرش در دانشگاه 

  7. درخواست ویزای دانشجویی

شرایط تحصیلات رایگان در دانشگاه های آلمان 

برای گذراندن دوره تحصیلی رایگان در دانشگاه های کشور آلمان باید دارای یک سری شرایط باشید که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

  • متقاضی باید آزمون سال ۱۲ دبیرستان را با موفقیت پشت سر گذاشته و یا دارای مدرک کارشناسی باشد.

  • کسب حداقل ۵۰ درصد نمره قبولی در آزمون نهایی الزامی است.

  • داشتن گذرنامه معتبر

  • برخورداری از منابع مالی کافی جهت باز کردن حساب مسدود شده و واریز حداقل مبلغ تعیین شده توسط اداره مهاجرت آلمان

  • برخورداری از مهارت مورد نیاز جهت تسلط بر زبان مورد نظر در تحصیل دروس دانشگاهی و یا برنامه‌ریزی برای تحصیل در کشور زادگاه یا آلمان

تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی در آلمان

از آنجایی که کشور آلمان سومین مقصد محبوب جهت تحصیل در خارج از کشور برای دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌شود افرادی زیادی هستند که علاقه مند به تحصیل در دانشگاه های این کشور می باشند. از طرفی هم مدرک تحصیلی که از دانشگاه های آلمان کسب می کنید از اعتبار بسیار زیادی در سراسر جهان برخوردار می باشند.

اما، برای تحصیل رایگان در آلمان برای مقطع تحصیلی کارشناسی باید توجه داشته باشید که در حال حاضر این مقطع تحصیلی برای همه افراد در دانشگاه های دولتی این کشور رایگان می باشد. ناگفته نماند که یافتن برنامه تحصیلی رایگان به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های دولتی آسان نمی باشد و بیشتر دوره های کارشناسی در دانشگاه های آلمان به زبان آلمانی تدریس می شوند.

تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

در ارتباط با شرایط تحصیل ارشد رایگان در آلمان، دقت داشته باشید، افرادی که ۵۰ درصد از نمره قبولی (یا بیش از ۵۰ درصد) در مقطع کارشناسی کسب کرده باشند، واجد شرایط درخواست برای تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی ارشد و تحصیل در دانشگاه دولتی در آلمان می‌باشند.

تحصیل رایگان در مقطع دکترا در آلمان

خوشبختانه کشور آلمان علاوه بر ارائه استانداردهای بالای زندگی، با توجه به هزینه پایین تحصیل و فرصت‌های مالی فراوان، مقصد بسیار مناسبی برای دانشجویان بین‌المللی به شمار می‌رود.

از این رو در مقطع دکترا متقاضیان زیادی را پذیرا می باشد. شرایط تحصیل رایگان در آلمان برا مفاطه تحصیلی دکترا اینگونه است که معمولا شهریه‌ای از دانشجویان دریافت نمی‌شود و بودجه دولتی در اختیار بیش از یک چهارم داوطلبان مقطع دکترا قرار می‌گیرد.

دانشجویانی که در مقطع دکترا در دانشگاه های آلمان تحصیل می کنند همچون دانشجوبان سایر مقاطع تحصیلی ملزم به پرداخت ۱۵۰ تا ۲۰۰ یورو در هر ترم برای هزینه‌های اداری و دیگر هزینه‌ها هستند. در نتیجه عمده هزینه‌های اصلی هر دانشجو در واقع شامل هزینه‌های عمومی زندگی در آلمان خواهد بود. 

شرایط تحصیلات رایگان در دانشگاه های آلمان

شرایط تحصیلات رایگان در دانشگاه های آلمان 

رشته های تحصیلی رایگان و دانشگاه های پوشش دهنده آنها در آلمان

آنچه باعث می شود که سالانه بر تعداد دانشجویان متقاصی تحصیل در دانشگاه های آلمان افزوده شود این است که تحصیل در آلمان در رشته های مختلف برای افراد امکانپذیر می باشد و اکثریت این رشته های تحصیلی به صورت رایگان ارائه می شوند.

البته نباید فراموش کنید که شرایط تحصیل در هر رشته متفاوت خواهد بود. از جمله رشته های پرطرفدار در کشور آلمان، رشته موسیقی، پزشکی، دندانپزشکی و پرستاری است که به صورت رایگان ارائه می شوند. در ادامه لیست بهترین دانشگاه های آلمان که ارائه دهنده این رشته های تحصیلی به صورت رایگان می باشند را در اختیارتان قرار داده ایم.

دانشگاه های رایگان آلمان در زمینه موسیقی

  1. دانشگاه موسیقی فرایبورگ

  2. دانشگاه هنر برلین

  3. دانشگاه موسیقی کلن

  4. دانشگاه هنر برمن

  5. دانشگاه باهاوس وایمار

  6. دانشگاه موسیقی دتمولد

  7. آکادمی هنری مونستر

دانشگاه های پرستاری در کشور آلمان 

  • دانشگاه دولتی ویتنبرگ

  • دانشگاه علمی کاربردی هامبورگ

  • دانشگاه علمی کاربردی برمن

تحصیل در آلمان برای چه افرادی رایگان است؟

از سوالات بسیار مهمی که در ذهن هر دانشجویی متقاصی تحصیل در دانشگاه های آلمان نقش بسته است این است که امکان تححصیل رایگان برای چه افردی در دانشگاه های این کشور امکانپذیر می باشد؟!

خب، به طور کلی باید بگوییم که هر دانشجو با صرف نظر از ملیت خود این امکان را دارد که به تحصیل رایگان در دانشگاه های آلمان بپردازد زیرا خوشبختانه در بیشتر موسسه های دولتی این کشور نیازی به پرداخت شهریه نمی باشد و به جای آن دانشجو باید پیش از شروع هر ترم هزینه اجباری حدود 300 یورو برای هر ترم را جهت پوشش هزینه‌های ادرای و همچنین بلیط قطار برای سفر در سراسر کشور را بپردازد.

مزایای تحصیل به صورت رایگان در دانشگاه های آلمان

تا به اینجا با نحوه تحصیل رایگان در آلمان، مراحل تحصیل در دانشگاه، شرایط تحصیل در مقاطع تحصیلی مختلف و همچنین افرادی که مجاز به تحصیل در آلمان به صورت رایگان می‌باشند آشنا شدید در این بخش می‌خواهیم اشاره‌ای به مزایای تحصیل به صورت رایگان در کشور آلمان داشته باشیم.

همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم کشور آلمان یک مقصد ایده‌آل برای دانشجویان بین‌المللی است که تحصیل در دانشگاه‌های این کشور دارای مزیت‌های بسیاری است که مهم‌ترین مزیت‌های تحصیلی رایگان در دانشگاه‌های آلمان عبارتند از:

  1. هزینه شهریه پایین

  2. امکان تحصیل به زبان انگلیسی

  3. در دسترس بودن بورسیه تحصیلی

  4. وجود دانشگاه‌های معتبر

  5. امنیت بالا

هزینه شهریه پایین

دانشگاه دولتی کشور آلمان برای دوره‌های کارشناسی یا کارشناسی ارشد هیچ شهریه‌ای از دانشجویان بومی و بین‌المللی دریافت نمی‌کند دانشجویان تنها ۲۵۰ یورو بابت انجام کارهای اداری و هزینه‌های ترم پرداخت خواهند کرد.

امکان تحصیل به زبان انگلیسی

علی رغم اینکه آلمان یکی از کشورهای غیر انگلیسی زبان است اما دوره‌های مقطع کارشناسی ارشد و دکترا را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد.

در دسترس بودن بورسیه تحصیلی

دانشجویانی که تمایل به تحصیل در دانشگاه‌های آلمان به صورت رایگان را دارند می‌توانند برای طیف وسیع از بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های تحصیل در این کشور درخواست دهند سازمان DAAD گزینه های بورسیه تحصیلی را به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد.

وجود دانشگاه‌های معتبر

یکی دیگر از مزیت‌های تحصیل رایگان در دانشگاه‌های آلمان وجود دانشگاه‌های معتبری است که از رتبه‌های برتری برخوردار هستند.

امنیت بالا

کشور آلمان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی از امنیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد به همین خاطر است که دانشجویان بین‌المللی به راحتی می‌توانند در شهر رفت و آمد کنند و اینکه یکی دیگر از مهم‌ترین مزیت‌های تحصیل رایگان در دانشگاه‌های آلمان است.

مزایای تحصیل

مزایای تحصیل به صورت رایگان در دانشگاه های آلمان

در نهایت 

کشور آلمان به خاطر جذب فارغ التحصیلان به بازارهای کار خود و تبدیل کردن آنها به نیروی کار ماهر یکی از مقاصد تحصیل پرطرفدار می‌باشد.

به همین خاطر است که متقاضیان خارجی فرصت تحصیل رایگان در آلمان را دارند. نکته مهم این است که فرصت تحصیل بدون پرداخت شهریه و به صورت رایگان در دانشگاه‌های آلمان باعث نشده که کیفیت آموزشی در این دانشگاه‌ها کاهش پیدا بکند و برعکس مدرک اخذ شده از این کشور در تمام دنیا به رسمیت شناخته می‌شود.

مشاوران موسسه مهاجرتی visa۲go.org از جمله موسسات مهاجرتی است که می تواند در امر مهاجرت و دریافت ویزاهای تحصیلی به شما کمک کنند. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.