طی یک سال اخیر، تعداد شرکت‌های بیمه که به طور تخصصی محصولات بیمه‌های زندگی را ارائه می‌کنند افزایش یافته است. بررسی دقیق‌تر این شرکت‌ها، نشان از این دارد که هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری عزم راسخی برای ورود به صنعت بیمه پیدا کرده‌اند. رویکرد تازه هولدینگ‌های سرمایه‌گذاری در شرایطی اتخاذ شده که بخش قابل توجهی از اقشار جامعه پس از تجربه ضررهای سنگین، نگاه بدبینانه‌ای به بازار سهام پیدا کرده‌اند.

برخی کارشناسان و فعالان سرمایه‌گذاری اعتقاد دارند، سرمایه‌گذاران خرد که فاقد دانش سرمایه‌گذاری کافی هستند و از سمتی روحیه محتاط‌تری هم دارند، پس از دو پیچ نوسانی در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۲ عملا بازار سهام را از چشم‌انداز بازارهای مدنظر خود برای سرمایه‌گذاری خارج کرده‌اند. ضمن این‌که سرمایه‌گذاری در بازارهای مسکن و تا حدودی خودرو، با توجه به افزایش سریع قیمت‌ها و کوچک‌تر شدن پس‌انداز مردم، برای بسیاری از دارندگان پس‌اندازهای کوچک عملا غیرممکن شده است.

همچنین فاصله زیاد بین نرخ بهره بانکی و نرخ تورم رسمی، عملا سپرده‌گذاری در بانک‌ها را هم برای بسیاری از افراد، ناکارآمد کرده است. بر همین اساس، بدیهی است که بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد درصدد یافتن روش‌های جایگزین دیگری برای حفظ ارزش پول خود در برابر تورم باشند.

در این بین، دو ابزار سرمایه‌گذاری کم‌ریسک، یعنی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بیمه‌های زندگی (عمر به شرط حیات) مورد استقبال بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد قرار گرفته‌اند. همین موضوع موجب شده بسیاری از نهادهای مالی فعال در بازارسرمایه به فکر بهره‌گیری از این فرصت بیفتند. ضمن اینکه بررسی کارنامه شرکت‌های بیمه زندگی‌ای که پیش از این به این صنعت وارد شده‌اند، چراغ سبزی برای هولدینگ‌های سرمایه‌گذاری خواهد بود تا مصرانه‌تر وارد این عرصه شوند.

ناظران بازار سرمایه معتقدند؛ در یک‌سال گذشته با وجود عملکرد قابل قبول شرکت‌های بیمه زندگی، توجه‌ها به سمت عملکرد بیمه‌های زندگی و ابزارهای ویژه پوشش ریسک معطوف شده است چرا که بیمه‌های زندگی با تضمین بخشی از سود بیمه‌گزاران، خیال آن‌ها را از این بابت آسوده می‌کند که نه تنها احتمال ضرر در این نوع سرمایه‌گذاری وجود ندارد، بلکه همواره از درصدی از سود به صورت تضمینی و مابقی به عنوان سود مشارکت در منافع، منتفع می‌شوند.

از سوی دیگر، این امکان محصولات بیمه‌های زندگی که همه افراد با کمترین مبالغ پس‌اندازی هم امکان سرمایه‌گذاری را دارند، برای افراد جالب توجه است و فرد می‌تواند با خرید یک بیمه‌نامه سرمایه‌گذاری با مدیریت متخصصان این حوزه، سرمایه خود را فارغ از هرگونه ریسک و خطری وارد انواع چرخه‌های سرمایه‌گذاری کند. همین موضوع، سبب شده سرمایه‌گذاری با بیمه‌های زندگی برای مخاطبانی که روحیه ریسک‌پذیری کمتری دارند، از فعالیت در بازارهای پرریسک،‌ جاذبه بیشتری پیدا کند.

ضمن آنکه در نوع دیگری از بیمه­ های زندگی، فرد خود را در مقابل خطرات فوت، حادثه و انواع بیماری­ها بیمه می­کند و در عین حال از مزایای سرمایه­ گذاری و بازده تضمینی و بدون ریسک نیز بهره ­مند می­شود. به این ترتیب تاسیس شرکت‌های بیمه زندگی توسط موسسانی که در حوزه‌های مالی و سرمایه‌گذاری سابقه‌دار هستند، می‌تواند برگ برنده شرکت‌های جدیدالورود باشد.

بر همین اساس، با توجه به اینکه میانگین سود بیمه های عمر در میان شرکت‌های بیمه فعال در ایران، به ۲۶ درصد رسیده، میانگین سود بیمه باران در سه سال گذشته، بالاتر از میانگین بازده کل این صنعت بوده و از ۳۷ درصد هم گذر کرده است. فعالان بازار سرمایه این روزها منتظرند ببیند پایان این رقابت جذاب در توسعه بازار زندگی چگونه می‌تواند به متنوع‌تر شدن ابزارهای هدف برای سرمایه‌گذاری آن‌ها تبدیل شود؟

به نظر می‌رسد، این رقابت تنگاتنگ در نهایت به نفع بیمه‌گزاران باشد که در بدو انتخاب محصول خود، با طیف گسترده‌ای از محصولات با ویژگی‌های متنوع روبه‌رو می‌شوند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.