صندوق املاک و مستغلات راهی برای سرمایه‌گذاری در مسکن با پول کم

 در حال حاضر یکی از بازارهای امن برای سرمایه‌گذاری، مسکن است؛ اما با توجه به رشد قیمت‌ها در این بازار، بسیاری از افراد توانایی ورود به آن را ندارند. در این بین یافتن راهی که بتوان از طریق آن با سرمایه‌های مختلف و حتی کم، وارد این بازار امن شد از اهمیت زیادی برخوردار است. شما می‌توانید به کمک صندوق‌ املاک و مستغلات با هر سرمایه‌ای که دارید در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کنید. برای آشنایی بیشتر با این صندوق تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 صندوق املاک و مستغلاتReal Estate Investment Trust) ) چیست؟

نوعی صندوق سرمایه‌گذاری است که به‌منظور کسب سود از بازار مسکن به‌وجود آمد. اگر با صندوق‌های سهامی آشنا باشید حتما می‌دانید که سرمایه‌گذاری آنها روی سهام شرکت‌ها است. در مقابل صندوق املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری خود را روی بخش مسکن انجام می‌دهد. به‌ این صورت که با خرید و فروش املاک درآمدزا به کسب سود می‌پردازد.

افراد با سرمایه‌گذاری در این صندوق کمک می‌کنند تا صندوق املاک بتواند به خرید، فروش و اجاره ملک بپردازد. سپس سود به‌دست آمده بین سهامداران تقسیم خواهد شد. در صندوق املاک فعالیت‌های فرعی دیگری مانند سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار رهنی، دریافت تسهیلات و  سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار شرکت‌های ساختمانی فعال در بورس نیز انجام می‌شود.

برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری نیز این صندوق می‌تواند مانند صندوق سهامی، قسمتی از منابع مالی را در گواهی‌های سپرده بانک‌ها و سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری کند. با این کار اطمینان دیگر افراد برای حضور در آنها افرایش می‌یابد.

 چه افرادی می‌توانند در صندوق املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری کنند؟

از آنجایی که این بازار به کسب سود از بازار مسکن می‌پردازد همه افراد می‌توانند سرمایه خود را در آن وارد کنند، اما معمولا افرادی با سرمایه‌های کمتر جذب این صندوق‌ها می‌شوند. واحدهای تجاری یا سرمایه‌گذاری صندوق املاک، باید سبدهایی متشکل از املاک مختلف را خریداری و اداره کنند. در این شرایط سرمایه‌گذاران خرد بدون اینکه نیاز باشد در خرید، اجاره، فروش و مدیریت واحدهای خریداری‌شده دخالتی داشته باشند، از سود به‌دست آمده بهره‌مند خواهند شد.

سرمایه‌گذاری در صندوق املاک و مستغلات به‌خصوص در شرایطی که تورم همواره باعث کاهش ارزش پول می‌شود می‌تواند بسیار مفید باشد. زیرا علاوه‌بر حفظ سرمایه اولیه باعث رشد آن نسبت‌به تورم نیز خواهد شد.

نحوه کار صندوق املاک و مستغلات چگونه است؟

نحوه کار صندوق املاک و مستغلات چگونه است؟

صندوق‌های املاک و مستغلات باید مجوز لازم برای شروع کار خود را از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ کنند. این صندوق‌ها با جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران خرد، شروع به فعالیت در بخش مسکن کرده و بخشی از سود به‌دست آمده را به نسبت میزان سرمایه افراد، بین آنها تقسیم می‌کنند.

صندوق‌های املاک پس از جذب سرمایه لازم شروع به خرید و فروش املاک و مستغلات درآمدزا کرده و همچنین با اجاره‌دادن ملک‌های تجاری، مسکونی، ورزشی و به‌طور کلی انواع ملک با کاربری مختلف، درآمد لازم را به‌دست می‌آورند.

این نوع صندوق چه ویژگی‌هایی دارند؟

مدیریت دارایی‌های مختلفی از قبیل برج، فروشگاه، زمین و بسیاری از منابع ملکی دیگر بر عهده این صندوق‌ها قرار دارد. میزان مشخصی از سود به‌دست آمده از سرمایه‌گذاری باید بین سرمایه‌گذارن تقسیم شود. زمان تصفیه سود ممکن است به‌صورت ماهانه، فصلی یا سالانه مشخص شود.

با توجه به مقررات، حداقل باید 90 درصد سود کسب‌شده از سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار تحت تملک صندوق و همچنین درآمدهای ناشی از اجاره دارایی‌های غیر منقول بعد از کسر هرینه‌های متعلق به صندوق، بین سرمایه‌گذاران تقسیم شود.

بازدهی صندوق‌ املاک و مستغلات چگونه است؟

یکی از سوالات مهم که برای بیشتر سرمایه‌گذاران قبل از هر اقدامی پیش می‌آید، میزان بازدهی این صندوق‌های املاک و مستغلات است. سرمایه‌گذاری و فعالیت این صندوق‌ها بیشتر در بخش املاک و اوراق بهادار خلاصه شده و به‌همین دلیل نیز می‌توان گفت ریسک کمی به‌دنبال دارد.

با در نظر گرفتن این موارد می‌توان نتیجه گرفت بازدهی این صندوق‌ها تقریبا برابر با رشد بازار مسکن است و افرادی که توانایی خرید ملک را ندارند با کمک سرمایه‌گذاری در این صندوق به کسب سودی متناسب با رشد املاک می‌رسند. علاوه‌بر رشدی که قیمت مسکن دارد سرمایه‌گذاران از طریق درآمد حاصل از اجاره‌بها نیز سود مناسبی کسب می‌کنند.

برای اطلاع از آخرین اطلاعات پیرامون صندوق املاک و مستغلات وارد سایت آکادمی‌دانایان شوید.‌

انواع صندوق‌ املاک و مستغلات

این صندوق‌ها با توجه به شاخصی با عنوان NAREIT REIT گروه‌بندی می‌شوند. ۳ نوع اصلی آن سهامی، رهنی و ترکیبی نام دارند.

صندوق سهامی یا مالکیت مستغلات

صندوق‌‌های سهامی املاک و مستغلات را خریداری و مدیریت می‌کنند. فعالیت‌های این صندوق‌ها شامل لیزینگ، تعمیر و نگهداری و ساخت‌وساز املاک است.

در کنار این فعالیت‌ها، برخی املاک خریداری‌شده را نیز در اختیار مستاجران قرار می‌دهند. از تفاوت‌های میان صندوق املاک و مستغلات با شرکت‌های عملیاتی مستغلات می‌توان به این موارد اشاره کرد که سود صندوق از خرید، تعمیر، نگهداری و اداره ملک است اما شرکت تنها کار فروش را انجام می‌دهد.

صندوق املاک رهنی

سرمایه‌گذاری صندوق‌ املاک و مستغلات رهنی بیشتر روی سبدهای سرمایه‌گذاری و به‌طور مستقیم صورت می‌گیرد. سرمایه‌گذاری معمولا از طریق اعطای وام به شرکت‌های عملیاتی مستغلات و صاحبان مستغلات انجام خواهد گرفت.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات ترکیبی

در سبد سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها دارایی‌های واقعی، مستغلات مالی و ملکی قرار می‌گیرد. به‌دلیل قرارگیری چند نوع دارایی، لقب صندوق‌های ترکیبی به آنها داده شده است.

سرمایه‌گذاری در صندوق ملک و مستغلات چه مزایایی دارد؟

حال که آشنایی کلی با ماهیت صندوق‌ها پیدا کردید بهتر است با مزایای سرمایه‌گذاری در آنها نیز آشنا شوید تا تصمیم‌گیری در رابطه با ورود به این صندوق‌ها برای شما راحت‌تر شود.

اگر بخواهیم به‌طور خلاصه مزیت‌های این صندوق‌های املاک را بررسی کنیم باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنوع در سرمایه‌گذاری: به‌طور کلی همه صندوق‌های سرمایه‌گذاری، دارایی‌های متنوعی را در سبد خرید خود قرار می‌دهند که این موضوع شامل صندوق املاک نیز می‌شود.

از این دارایی‌های متنوع می‌توان به انواع املاک غیرمسکونی مثل هتل‌ها و مراکز خرید، املاک مسکونی و صنعتی اشاره کرد.

  • نقدشوندگی: در صورتی که صندوق املاک مورد نظر شما در بازار سرمایه قرار گرفته باشد قدرت نقدشوندگی بالایی داشته و در هر زمان که نیاز داشتید می‌توانید دارایی خود را از بازار خارج کنید.

  • مدیریت کاملا تخصصی: فعالیت در هر بازاری نیاز به دانش و تخصص کافی دارد. وقتی ما از دانش در زمینه‌ای برخوردار نباشیم باید یا آن را کسب کنیم یا کار را به‌دست فردی با توانایی بیشتر بسپاریم.

صندوق‌های املاک که نوعی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم محسوب می‌شود توسط افرادی کاردان و متخصص اداره شده و این موضوع خیال ما را از بابت تصمیم‌گیری‌ در زمینه‌ داشتن سبدی از گروه‌های مختلف راحت می‌کند.

جمع‌بندی

چرا باید در صندوق املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری کرد؟ این صندوق‌ها که به‌منظور سر و سامان‌دادن به‌ بازار ملک به‌خصوص در بخش اجاره‌نشینی راه‌اندازی شدند می‌توانند شما را با کمترین سرمایه به سود برسانند. صندوق‌‌های املاک دارای انواع مختلفی مانند صندوق رهنی، مالکیت و ترکیبی هستند که سرمایه‌گذاری در هر کدام می‌تواند مزایای خاص خود را داشته باشد.

اگر هزینه کافی برای ورود به بازار ملک را ندارید با ورود به این صندوق‌ها که نوعی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم محسوب می‌شوند علاوه‌بر حفظ اصل سرمایه می‌توانید به رشد آن نیز کمک کنید. برای آموزش بیشتر درباره مفاهیم مربوط به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم می‌توانید از مقالات و محتوای آموزشی وب‌سایت آکادمی دانایان استفاده کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.