دیجیتال مارکتینگ دقیقاً چیست؟

 چه شغل خوبی است مگه نه؟ شما هم می‌خواهید بدانید این دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست و دقیقاً چه کار می‌کند؟ پس برویم سر وقتش... در این مقاله می‌خوانید: دیجیتال مارکتینگ چیست؟ کانال‌های اصلی بازاریابی دیجیتال کدامند؟ و در نهایت چه بخش‌هایی دارد. منبع: مقاله دیجیتال مارکتینگ novin

 بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ در یک کلام یعنی بازاریابی با ابزارهای دیجیتال. به صورت کلی، هر کاری که شما در آن از ابزارهای دیجیتال (مثل ایمیل، سایت، پیامک و...) برای تبلیغات، فروش، نظرسنجی یا معرفی محصولات یا خدماتتان استفاده کنید، نوعی بازاریابی دیجیتال است.

چرا دیجیتال مارکتینگ؟

هنوز هم از روش‌های بازاریابی سنتی استفاده می‌شود. هنوز تراکت پخش می‌کنند، بیلبورد میزنند، تبلیغ تلویزیونی می‌روند. اما اطراف را که نگاه کنید، کمتر کسی را می‌بینید که تراکت‌های پخش‌شده را بگیرد و  بخواند و بعد تصمیم بگیرد زنگ بزند. در ماشین به جز راننده که حواسش به رانندگیست، بقیه معمولاً سرشان در گوشی است.

وقتی کسی به جاده نگاه نمی‌کند، چه کسی آن بیلبوردها را خواهد دید؟ کسی منکر بازاریابی سنتی نیست ولی الان نزدیک به 5 میلیارد نفر در سراسر جهان برای خرید، یادگیری، سرگرمی و حتی کار در اینترنت وقت می‌گذارنند. اگر می‌خواهید به این افراد دسترسی پیدا کنید و توجشان را جلب کنید، دیجیتال مارکتینگ برای شما مهم و ضروری است. چند مزیت عمده دیجیتال مارکتینگ وجود دارد:

  • روش‌ها و ابزارهای متنوعی دارد

  • مقرون به صرفه‌تر از روش‌های سنتی بازاریابی است

  • در دیجیتال مارکتینگ زمین بازیتان با برندهای بزرگ یکی است و این امکان را دارید که با بزرگ‌های صنعت خود رقابت کنید

  • دیجیتال مارکتینگ قابل اندازه‌گیری و تحلیل است.

  • می‌توانید مخاطبان را هدفمند و انتخاب کنید و هدفمند تبلیغات کنید.

  •  تغییر استراتژی بازاریابی دیجیتال آسان‌تر است.

  • در دیجیتال مارکتینگ نرخ تبدیل و کیفیت سرنخ‌ها بیشتر است

  • یک تعامل دو طرفه وجود دارد

کانال‌های اصلی دیجیتال مارکتینگ کدامند؟

شما از طریق کانال‌ها و رسانه‌های مختلف می‌توانید بازاریابی دیجیتال را عملی کنید که در سه دسته زیر قرار می‌گیرند.

سایت و فروشگاه اینترنتی:

وبسایت اصلی‌ترین پایگاه مشتریان شماست! یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق با ساخت یک وبسایت جذاب و کاربردی آغاز می‌شود! شاید بگویید نیازی به سایت ندارم، با یک پیچ اینستاگرامی زیبا هم ‌می‌توانم محصولاتم را بفروشم. در جواب باید بگویم، بله!  اما اگر فردا این پیچ به هر دلیلی از دسترس خارج شد، مشتریان دیگر چگونه می‌توانند شما را پیدا کنند؟

شبکه‌های اجتماعی:

شبکه‌های اجتماعی به دلیل پرطرفدار بودن و حضور کاربران زیاد، کمک می‌کنند که کسب و کار شما دیده شود. از دو روش این شبکه‌ها به کسب و کار شما کمک می‌کنند؛ یا اول راه هم هستید و می‌خواهید خیلی کم هزینه کسب و کارتان را شروع کنید. یا کسب و کار دارید و از شبکه‌های اجتماعی برای رشد کارتان استفاده می‌کنید.

و سایر پلتفرم‌ها:

پلتفرم‌های دیگری هم هستند که در بازاریابی دیجیتال به کمک شما می‌آیند؛ مثلاً آپارات، یوتیوب، دیوار و ... . به خصوص آپارات و یوتیوب که با تولید محتوای ویدیویی با کیفیت در آن‌ها می‌توانید رشد چشمگیری در افزایش آگاهی برند، رشد ورودی‌های وب‌سایت و حتی فروش محصولات داشته باشید یا حتی به صورت مستقل از این پلتفرم‌ها به درآمد برسید

بخش‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای آن را بشناسید

در این بخش از مقاله بخش‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ را به صورت مختصر و مفید توضیح می‌دهیم.

بازاریابی محتوایی

گفتیم که عادات خرید در مشتریان تغییر کرده و حالا بیشتر مردم قبل از خرید، به دنبال دریافت اطلاعات موثق و مفید هستند تا بر این اساس انتخاب خود را انجام دهند. منابع زیادی برای پیدا کردن این اطلاعات وجود دارد. ولی چه کسی بهتر از خود شما؟ قطعاً شما بهتر می‌توانید محصول خود را معرفی کنید تا افراد دیگر!  اینجاست که باید از بازاریابی محتوا استفاده کنید. اما بازاریابی محتوا یعنی چه؟

بازاریابی محتوا یعنی جذب مخاطب از طریق تولید محتوای باکیفیت و سئو شده، و هدایت او به سمت خرید از سایت

محتوا انواع مختلفی دارد؛ مثلِ محتوای متنی، محتوای ویدئویی، محتوای تصویری. ولی برای شروع یک کسب‌وکار، محتوای متنی به دلیل پراستفاده بودن و توجه گوگل به آن اهمیت بیشتری دارد، پس ابتدا تمرکزتان را روی این بخش بگذارید.

سئو (SEO)؛ از هیچ تا لینک یک

فرض را بر این می‌گذاریم که سایت‌تان را ساخته‌اید و محتوای آن را هم بارگذاری کرده‌اید؛ حالا کاربران چگونه باید سایت شما را پیدا کنند و محتوای آن را بخوانند؟ اینجا سئو (SEO) وارد عمل می‌شود. سئو به معنی بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است. وقتی سایت و محتوای آن برای موتورهای جستجو بهینه شده باشد، در جایگاه‌های نخست نتایج جستجوی کاربران در صفحۀ SERP قرار می‌گیرید؛ و بدیهی است که هر چقدر جایگاه شما در این فهرست بالاتر باشد، مخاطبان بیشتری جذب سایت‌تان خواهند شد. جذب مخاطب بیشتر، مساوی است با فروش بیشتر و سود بیشتر.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (سوشال مدیا مارکتینگ)

شما باید جایی حضور داشته باشید که مردم در آن جا هستند. پیج‌ شما در شبکه‌های اجتماعی مثل مغازه‌ای است که برای اجارۀ آن هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید اما می‌توانید به تعدادی زیادی از مشتریان دسترسی داشته باشید. به طور کلی فعالیت در شبکه‌های اجتماعی (از جمله اینستاگرام، لینکدین، توئیتر و فیسبوک) دایره مخاطبان شما را بزرگتر می‌کند و تاثیرات بلندمدتی در برندسازی و تبلیغات دارد. برای مثال بسیاری از برندهای کوچک و بزرگ با همکاری اینفلوئنسرهای اینستاگرام (افراد تاثیرگذار اینستاگرام) محصولاتشان را در ذهن مردم جا می‌اندازد و آن‌ها به خرید تشویق می‌کنند.

ایمیل مارکتینگ  (Email Marketing)

کارکرد اصلی ایمیل مارکتینگ پرورش و حفظ سرنخ‌های فروش است؛ یعنی شما با استفاده از این روش می‌توانید کاربرانی که قبلاً ایمیل خودشان را در اختیار شما قرار داده‌اند هدف‌گیری کرده و احتمال خرید آن‌‌ها را افزایش دهید.

بازاریابی پیامکی  (SMS Marketing)

پیامک یک ابزار ارتباطی فوق‌العاده است. ابزاری ساده و پر سرعت که اجازه می‌دهد یک پل ارتباطی قوی میان شما و مشتریان شکل بگیرد. بازاریابی پیامکی یکی از شیوه‌های زودبازده و کم‌هزینه در بازاریابی دیجیتال است و تاثیر بسیار آن در برندینگ و افزایش فروش غیر قابل انکار است؛ منتها به شرط آنکه با اصول آن آشنا باشید و روش صحیح استفاده از آن را بدانید.

بازاریابی پیامکی برای آن دسته از کسب و کارهایی که هنوز اول راه هستند و نمی‌خواهند هزینه بالایی را صرف تبلیغات کنند، یک گزینۀ عالی است.

تبلیغات دیجیتال  (Digital Advertising)

تبلیغات دیجیتال یکی از اساسی‌ترین ستون‌های دیجیتال مارکتینگ است. تفاوت اصلی تبلیغات دیجیتال و آفلاین این است که شما در این نوع تبلیغات می‌توانید عملکرد تبلیغ خود را به صورت دقیق اندازه‌گیری کرده و آن را بهینه کنید. در دیجیتال مارکتینگ کسب و کارها به چند روش تبلیغات می‌کنند:

  • تبلیغات در گوگل (Google Ads)

  • رپورتاژ آگهی (Advertorial)

  • تبلیغات اینفلوئنسری

  • تبلیغات همسان

  • تبلیغات بنری

  • تبلیغات نوتیفیکیشن

تعامل، تعامل، تعامل! برگ برنده بازاریابی دیجیتال

تعامل یک مبحث به شدت مهم در دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود. چرا؟ چون همه چیز مجازی است و من مشتری کمتر اعتماد می‌کنم، ممکن است ابهاماتی داشته باشم و... . تعامل با مشتری باعث می‌شود که این اعتماد تقویت شود و مشتری راحت‌تر مراحل خرید را طی کند. در واقع تعامل اصولی با مخاطبان برای ترغیب آنها به خرید و نگهداری آنهاست.

تحلیل دیجیتال؛ رصد مسیر دیجیتال مارکتینگ

یکی از بزرگترین مزایای دیجیتال مارکتینگ امکات تحلیل دقیق اطلاعات و رفتار کاربران است. شما با استفاده از ابزارهای مختلف می‌توانید آمار دقیق کاربران، رفتار آن‌ها، و نتایج استراتژی‌های خود را ببینید. چیزی که در بازاریابی سنتی به هیچ وجه وجود ندارد. دو ابزار تحلیل در دیجیتال مارکتینگ که شما هم آن‌ها را خوب می‌شناسید، گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس هستند. این دو ابزار برای گوگل هستند که عاشق اطلاعات و تحلیل رفتار کاربر است.

کلام آخر

همانطور که دیدید دیجیتال مارکتینگ دنیای بزرگی دارد و فقط به ابزارهایی مثل سایت و اینستاگرام محدود نمی‌شود. اگر به دیجیتال مارکتینگ علاقه دارید و به اصطلاح می‌خواهید دیجیتال مارکتر شوید، اولین قدم برای یادگیری پیدا کردن منابع خوب است؛ منابعی که توسط افراد با تجربه تهیه شده و در هر زمان و مکانی در دسترس باشد.

تمامی این مهارت‌ها و بخش‌هایی که در این مقاله معرفی شدند را می‌توانید در دوره کامل بازاریابی دیجیتال آکادمی نوین به آدرس زیر آموزش ببینید: www.novin.com/academy/digital-marketing-course/ در این دوره که مجموعه‌ای از ۲۵ آموزش و دوره ویدیویی است، شما صفر تا صد بازاریابی دیجیتال را یاد می‌گیرید و سپس می‌توانید به عنوان متخصص در پلتفرم کاریابی این مجموعه معرفی شوید.

علاوه بر این، آموزش‌های رایگان آکادمی نوین می‌تواند یک نقطه شروع خوب برای یادگیری باشد. هر کتاب، ویدیو و مقاله‌ای که در آکادمی منتشر شده حاصل سال‌ها تجربه و مطالعه است. کتاب‌ها را می‌توانید دانلود کنید یا ویدیوها را به صورت آنلاین تماشا کنید.  

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.