صندوق تضمین اصل سرمایه چیست؟

در این مقاله روش بیمه پول و حفظ سرمایه در بورس را بررسی می کنیم.  حال سوال اصلی این است صندوق تضمین اصل سرمایه چیست؟

روش های تضمین اصل سرمایه

در بازار سرمایه به دلیل کمبود ابزارهای دوطرفه که بتواند در روزهای منفی بازار، ابزاری برای کسب سود باشد، تضمین اصل سرمایه امری مهم است. در واقع شما در روندهای اصلاحی امکان کسب سود ندارید پس با ابزاری که بتواند اصل سرمایه شمارا تضمین کند و در روندهای صعودی هم سود کنید، بسیار ارزشمند است.

صندوق تضمین اصل سرمایه چیست؟

صندوق های تضمین اصل سرمایه به تازگی در بازار سرمایه مرسوم شده اند و گروه مالی کاریزما در صندوق تضمین اصل سرمایه اولین بوده است.  این صندوق ها سازوکار مختلفی با یکدیگر دارند که جدید ترین و بهترین روشی که این روزها به بازار سرمایه وارد شده است، صندوق تضمین اصل سرمایه گروه مالی کاریزما است.اساس این نوع صندوق بر مبنای تضمین اصل سرمایه و کسب سود متناسب با موج های صعودی بازار سرمایه است. بنابراین شما در این نوع صندوق ها به هیچ عنوان و در هیچ شرایطی از بازار متحمل زیان نخواهید شد. در کنار این ویژگی خوب شما در فازهای صعودی بازار متناسب با شرایط کلی بورس، سود هم خواهید کرد.

صندوق های سرمایه گذاری

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که  صندوق سرمایه گذاری چیست؟ صندوق‌های سرمایه‌گذاری نهادهای مستقلی هستند که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند. سرمایه‌گذاران در این صندوق‌ها می‌توانند دارایی خود را قرار داده و با ریسک اندک بهینه‌ترین سود را از سرمایه‌گذاری خود دریافت کنند.

در این صندوق ها مدیر صندوق با کمک تیم تحلیل، پرتفوی متفاوتی را از سهام و ابزارهای بازار سرمایه با رویکرد کاهش ریسک کل سبد سرمایه گذاری تشکیل می دهد. این روش برای افرادی مناسب است که زمان یا تخصص کافی برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس را ندارند. به‌این‌ترتیب تصمیم می‌گیرند سرمایه خود را در اختیار نهادهای مالی قرار دهند که مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس دریافت کرده‌اند.

ماهیت صندوق تضمین اصل سرمایه

ماهیت صندوق تضمین اصل سرمایه

 صندوق تضمین اصل سرمایه از دو نوع واحد عادی و ممتاز تشکیل شده است. واحد‌های عادی  واحد‌هایی هستند که اصل سرمایه‌ی آن‌ها تضمین شده است و واحد‌های ممتاز واحد‌هایی هستند که به صورت قابل معامله یا ETF در بازار سرمایه معامله می‌شوند.

ترکیب دارایی صندوق تضمین اصل سرمایه چگونه است؟

 نکته بسیار مهم صندوق تضمین اصل سرمایه این است که این صندوق از نوع مختلط می‌باشد ولی بر خلاف صندوق های مختلط دیگر که حد نصاب 60-40 دارند، درصد سرمایه‌گذاری بین سهام و درآمد ثابت آن ۳۰-۷۰ می‌باشد. به این معنی که صندوق تضمین اصل سرمایه در زمان‌هایی که مدیریت صندوق تشخیص می‌دهد می‌تواند تا ۷۰ درصد دارایی‌های صندوق را سهام و ۳۰ درصد مابقی را اوراق و صندوق درآمد ثابت بخرد و در وقت‌هایی که مدیر صندوق تشخیص می‌دهد بازار روند نزولی دارد، می‌تواند دارایی‌های صندوق را تا ۷۰ درصد درآمد ثابت تشکیل دهد و ۳۰ درصد مابقی را سهام و ابزارهای سهامی بخرد.همین موضوع باعث بازدهی خوب این صندوق در مقایسه با صندوق های مختلط دیگر می شود.

واحد‌های عادی صندوق تضمین اصل سرمایه

همانطور که گفتیم، دارندگان واحدهای عادی، همان کسانی هستند که خواهان تضمین اصل سرمایه خود هستند.این نوع واحدها به صورت صدور و ابطالی بوده و اصل سرمایه این واحدها تضمین می شود. نکته ای که بسیار اهمیت دارد این است که برای بهره مندی از تضمین اصل سرمایه، حتما باید دوره نگهداری این واحدها که 90 روز است را رعایت کنید. یعنی سرمایه شما بعد از 90 روز شامل تضمین می شود و اگر قبل از این زمان اقدام به فروش واحدهای عادی کنید، ممکن است سرمایه شما با زیان مواجه شود.البته دوره نگهداری 90 روزه کمترین بازه در حال حاضر در بازار سرمایه است.صندوق های تضمین دیگر دوره های 6 ماهه و یک ساله دارند.به طور خلاصه در صورت نگهداری 90 روزه واحدهای عادی، اصل سرمایه شما تضمین می شود.

واحد‌های ممتاز صندوق تضمین اصل سرمایه

دارندگان واحد های ممتاز صندوق تضمین اصل سرمایه، که به صورت قابل معامله یا etf در بازار سرمایه معامله می شوند، سرمایه واحدهای عادی را تضمین می کنند. به عبارتی درصورتی که اصل سرمایه واحدهای عادی با زیان مواجه شود، ما به التفاوت ارزش روز واحدهای عادی و اصل سرمایه آن ها، از واحدهای ممتاز پرداخت می شود.اما سوال مهم این است که واحد های ممتاز چه چیزی در ازای تضمین اصل سرمایه واحد های عادی دریافت می کنند؟

نحوه تضمین اصل سرمایه واحدهای عادی

واحدهای ممتاز صندوق تضمین اصل سرمایه درصورت رشد ارزش دارایی های صندوق تضمین، علاوه بر سود خود که متناسب با پرتفوی یک صندوق مختلط است، از سود واحدهای عادی نیز کارمزد دریافت می کنند که کارمزد جبران اصل سرمایه برای واحد‌های ممتاز به صورت پلکانی محاسبه می‌شود.

کارمزد صندوق‌‌های تضمین اصل سرمایه چقدر است؟ به این صورت که تا بازدهی ۲۰ درصد کارمزدی دریافت نمی‌شود. اما برای بازدهی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کارمزد ۱۰ درصد، برای بازدهی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد، کارمزد ۲۰ درصد و بازدهی‌های بالای ۴۰ درصد مشمول ۳۰ درصد کارمزد از سود واحدی‌های عادی برای واحد‌های ممتاز خواهد شد.

واحد‌های ممتاز به دلیل دریافت این کارمزد، در صورتی که واحد عادی در صندوق تضمین اصل سرمایه، از اصل سرمایه آن‌ها کاسته شود، باید مابه التفاوت ارزش روز واحد عادی با اصل سرمایه آن‌ها را پرداخت کنند.

مزایای صندوق تضمین اصل سرمایه

سرمایه‌گذاری در صندوق تضمین اصل سرمایه چه مزیتی دارد؟ با توجه به اینکه صندوق تضمین از 2 نوع واحد عادی(صدور و ابطال) و ممتاز که با نماد ضمان در بازار بورس قابل معامله هستند، تشکیل شده باید مزایای هرکدام از این واحد هارا جدا بررسی کنیم.

مهم ترین مزیت واحد های عادی صندوق تضمین اصل سرمایه، تضمین اصل سرمایه است. در واقع شما بانگهداری 90 روزه این واحدها، هیچ گونه زیانی متحمل نمی شوید.البته در زمان رشد بازار نیز شما متناسب با پورتفوی صندوق تضمین اصل سرمایه که یک صندوق مختلط است، کسب سود می کنید.

مهم ترین مزیت واحدهای ممتاز نیز کسب سود کارمزدی یا اهرمی در بازار سرمایه است. درواقع این واحدها به دلیل تضمین اصل سرمایه واحدهای عادی، از سود این نوع واحدها کارمزد دریافت می کنند که پیش تر آن را توضیح دادیم.

سرمایه‌گذاری در صندوق تضمین اصل سرمایه چه مزیتی دارد؟

سرمایه‌گذاری در صندوق تضمین اصل سرمایه چه مزیتی دارد؟

وقتی راجع به سرمایه گذاری در صندوق تضمین اصل سرمایه صحبت می کنیم، منظور ما واحدهای عادی این صندوق هستند. شما با سرمایه گذاری در این نوع واحدها، نه تنها اصل سرمایه خود را بیمه کرده اید، بلکه در روندهای صعودی بازار نیز سهیم خواهید بود.شناخت دقیق روندهای صعودی و نزولی و هم چنین زمان دقیق پایان این روندها برای تحلیلگران خبره نیز کار دشواری است. پس بنابراین شما با سرمایه گذاری در صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما نه تنها سرمایه خود را از خطر ضرر مصون داشته اید، بلکه همگام با بازار نیز کسب سود می کنید.

در واقع تا قبل از این نوع صندوق ها، شما مجبور به خرید صندوق درآمد ثابت بودید. که به دلیل ماهیت این صندوق ها، از روند های صعودی بازار سرمایه جا می ماندید. اما با روی کارآمدن صندوق های تضمین اصل سرمایه، این مشکلات رفع شد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.