تبصره ماده 100، آخرین فرصت برای کاهش مالیات کسب و کارها

تاریخچه و هدف تبصره ماده ۱۰۰

 تا قبل از سال ۱۳۹۴، همه‌ی کسب و کارها موظف به نگهداری دفاتر قانونی(دفترکل، روزنامه و دارایی) بودند، تا اینکه تبصره ماده ۱۰۰ به کمک آنها آمد و از سال ۱۳۹۴ به بعد تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم با هدف حمایت از کسب و کارهای کوچک و جلوگیری از اتلاف وقت ممیزین مالیاتی و صاحبان کسب وکارها به وجود آمد.

استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ چه مزایایی دارد؟

همان طور که در بالا اشاره کردیم، فرایند پر کردن دفاتر کل، روزنامه و دارایی علاوه بر این که بسیار زمان بر است، نیاز به دانش کافی از علم حسابداری هم دارد. از این رو بسیاری از مغازه داران و مشاغل و اصناف کوچکی که در بازار فعالیت داشتند، با این دفاتر و نحوه پر کردن آنها چالش داشتند. اما این تازه اول ماجرا است و اگر شما موفق به تکمیل این دفاتر می‌شدید، مرحله بعدی رسیدگی اداره دارایی (ممیزان مالیاتی) به پرونده شما بود. در این مرحله  بسیاری از پرونده ها اشتباهات حسابداری داشتند و نیاز به مستندات و مدارک کافی برای اثبات هزینه ها و ... بود.

اما مزیت بسیار مهم تبصره ماده ۱۰۰ این است که پرونده شما بدون رسیدگی مالیاتی ممیز مالیاتی به سرانجام خواهد رسید.

برای استفاده از تسهیلات تبصره ماده ۱۰۰، چه شرایطی باید داشته باشم؟

مهم ترین شرط برای بهره‌گیری از مزایای این تبصره، مبلغ فروش سالیانه شما است، به عنوان نمونه چنانچه فروش کالا و خدمات شما در سال ۱۴۰۱ کمتر از شش میلیارد و هفتصد و بیست میلیون تومان باشد، می‌توانید از مزایای این تبصره استفاده نمایید.

آیا صاحبان فروشگاه ها و اصناف هم می‌توانند از این تبصره استفاده کنند؟

یکی از گروه های مشاغلی که در قانون مالیات های مستقیم است، گروه سوم مالیاتی است که شامل کسب و کارهای کوچک می‌باشد. مشاغلی مانند:  نمایشگاه های اتومبیل، موبایل فروشی ها، مصالح فروشی ها، آهن آلات و ... . اما نکته ای که در این میان بسیار با اهمیت است، یکی از بهترین ابزارهایی که می‌‌توانید برای محاسبه مالیات و هزینه های دیگر فروشگاه از آن استفاده نمایید نرم افزار حسابداری فروشگاهی است.

کسب و کارهایی که می‌توانند از تسهیلات تبصره ماده ۱۰۰ ق.م.م. استفاده کنند:

به طور کلی کلیه اشخاص حقیقی که مجموع درآمد آنها در سال ۱۴۰۱ کمتر از شش میلیارد و هفتصد و بیست میلیون باشد می‌توانند از این تبصره استفاده کنند، اما باید به این نکته توجه کنید که اشخاص حقوقی (شرکت ها، سازمان ها و ....) باید در سامانه‌ای ویژه اشخاص حقوقی به نام سامانه مودیان ثبت نام نمایند.

اگر صاحب شرکت حقوقی هستید و می‌خواهید از جزئیات این سامانه بیشتر بدانید می‌توانید به مقاله  راهنما و آموزش کامل سامانه مودیان سری بزنید.

محاسبه مالیات مقطوع در سامانه مودیان به چه صورتی انجام می‌شود؟

میزان مالیاتی که سازمان مالیاتی به شما پیشنهاد  می‌دهد، مستقیما به میزان فروش شما و واریزی هایی که به حساب تجاری شما انجام شده است بستگی دارد. این واریزی ها به دو شکل انجام می‌شوند: یا دریافتی های دستگاه کارتخوان شما است و یا واریزی هایی هستند که از روش کارت به کارت به حساب تجاری شما واریز شده‌اند.

به طور دقیق تر، سازمان مالیاتی برای هر کسب و کار نسبت سود فعالیتی در نظر گرفته است، برای مثال این درصد برای فعالین حوزه نصب انواع کابینت ۲۵ درصد در نظر گرفته شده است، به این معناست که ۲۵ درصد از کل درآمد نصاب کابینت، مشمول مالیات می‌شود.

مقطوع بودن مالیات تبصره ماده ۱۰۰ به چه معناست؟

اساس تبصره ماده ۱۰۰، توافق سازمان امور مالیاتی و مودی بر سر یک مبلغ مشخص است که این مبلغ را سازمان مالیاتی در درگاه خدمات الکترونیکی سازمان، بر اساس گردش حساب تجاری مودی محاسبه می‌کند.

در صورتی که مودی، مبلغ پیشنهادی سازمان را قبول کند، باید آن را پرداخت کند، اما در صورتی که این مبلغ مورد پذیرش مودی نباشد، مودی مکلف به انجام کلیه وظایف مالیاتی مانند: ارائه دفاتر قانونی و مستندات آن به سازمان می‌باشد.

با استفاده از این تبصره، از چه فرصت هایی محروم می‌شوید؟

یکی از معافیت هایی که قانون گذار برای مودیان در نظر گرفته است، معافیت های درمانی ماده ۱۳۷ است که شامل کم کردن هزینه های درمانی و بیمه عمر صاحب کسب و کار و افراد تحت تکفل وی از درآمدهای ایشان است که در نتیجه باعث کاهش مالیات پرداختی مودی می‌شود.

آخرین مهلت استفاده از تبصره ماده ۱۰۰

بر اساس قانون مالیات های مستقیم ایران، کلیه کسب و کارهایی که مشمول استفاده از تسهیلات و مزایای تبصره ماده ۱۰۰ هستند، حداکثر می‌توانند تا روز چهارشنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۲  فرم اظهارنامه تبصره ماده ۱۰۰ را در درگاه خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی تکمیل و بارگذاری نمایند.

آیا استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ اجباری است؟

تبصره ماده ۱۰۰ تنها یک فرصت پیش رو و به نوعی یک تسهیلات برای کسب و کارها می‌باشد و هیچ اجباری برای استفاده از آن نیست.

اگر از تبصره ماده ۱۰۰ استفاده نکنید، مجبور به تکمیل اظهارنامه عملکرد می‌شوید!!

چنانچه از این فرصت طلایی استفاده نکنید، شما مجبورید که اظهارنامه عملکرد خود را تا پایان 31 خرداد 1402 برای سازمان امور مالیاتی ارسال نمایید و اجازه رسیدگی مستقیم و درخواست ارائه مستندات و مدارک را به سازمان می‌دهید.

از چه روش هایی اظهارنامه عملکرد خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنیم؟

با توجه به اینکه ارسال اظهارنامه عملکرد به جزئیات بسیار زیادی نیاز دارد، پیشنهاد می‌کنیم که حتما قبل از ارسال این فرم با مشاور مالیاتی خبره مشورت نمایید.

همچنین لازم به ذکر است که شما برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز این اظهارنامه باید در طول سال گذشته تمام اسناد حسابداری مربوط به خرید و فروش، برگشت از خرید و فروش، اسناد پرداخت و دریافت را ثبت کرده باشید تا بتوانید گزارش هایی دقیق از صورت سود و زیان، ترازنامه(صورت وضعیت مالی) و سایر گزارش های موجودی انبار و گردش کالا در انبار را تهیه نمایید.

ابزاری که برای ثبت اسناد حسابداری و تهیه گزارش های حسابداری و مالیاتی به آن نیاز دارید، نرم افزار حسابداری است که بتواند تمام نیاز های مالیاتی شما را برطرف نماید. یکی از بهترین و جامع ترین نرم افزار های حسابداری موجود در بازار، نرم افزار حسابداری سازه حساب به نشانی sazehhesab   است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.