ان اف تی فرش راهی برای صادرات بی واسطه فرش ایرانی

فرش دست بافت سابقه چند هزار ساله در ایران فرهنگی دارد. این محصول بی نظیر هنری با خلق تصاویر بی نظیر، سابقه زیبایی شناختی و سبک زندگی هزاران ساله این مردم را به نمایش می گذارد. در واقع نگاره فرش تنها یک تصویر نیست بلکه میراثی است که با دقت در نماد های آن شناسنامه فرهنگی قوم کهن ایرانی نیز در ذهن تصویر می شود.

فرش ایرانی از دیرباز یک تحفه برای اشراف و بزرگان دیگر ملل بوده است. در دوران مدرن و پس از جنگ دوم جهانی که با انفجار تجارت جهانی همراه بود، صادرات فرش ایرانی همواره یکی از منابع مهم برای ارز آوری خارجی بوده است. و فرش دستبافت ایرانی به عنوان یک محصول هنری زینت بخش طبقه متوسط و متمول کشورهای ثروتمند گشته است.  

پس از انقلاب هنر فرش دستبافت فرصت صادراتی بیشتری یافت بطوری که در سال ۱۳۷۳ تنها از طریق صادرات فرش ایران توانست ۲.۵ میلیارد دلار در آمد ارزی داشته باشد. اما به دلیل تقلب گسترده، عدم حمایت، فقدان نو آوری در تجارت و واگذاری میدان به رقبا صادرات رسمی  فرش دستبافت ایران به رقم ۵۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

ان اف تی فرش چیست؟

فن آوری بلاکچین، راه نوینی برای تراکنش همتا به همتا و همچنین تجارت همتا به همتا بر روی جهان گشوده است. یکی از نو آوری های این فن آوری توکن های غیر قابل تعویض یا ان اف تی ها هستند. ان اف تی ها امکان فروش و تبادل جهانی آثار هنری مانند تصاویر دیجیتال و همچنین موسیقی را فراهم می کنند. در سالهای اخیر تلاش شده است که این فن آوری علاوه بر تسهیل راه مبادله آثار هنری دیجیتال، بتواند آثار هنری فیزیکی را در بستر بلاکچین، قابل مبادله سازد.

ان اف تی فرش چیست؟

هر فرش دستبافت یک محصول غیر قابل تعویض است.  زیرا که در فرآیند بافت آن، یک  یا چند  بافنده منحصر به فرد وجود داشته ، ترکیب رنگ های منحصر به فرد دارد.  همچنین تار و پود و موقعیت جغرافیایی و طرح و رنگ با یکدیگر یک ترکیب منحصر به فرد می سازند. این ویژگی  فرش دستبافت، آن را مستعد پیوند با یک توکن ان اف تی می سازد.

فر آیند ساخت ان اف تی فرش چگونه است؟

یک قرارداد هوشمند با دریافت مشخصات فرش و تبدیل آن به الگوریتم تولید رنگ های دیجیتال، از مشخصات فرش یک ترکیب رنگ بی همتا می سازد. رنگ زمینه شناسنامه های فرش در هیچ ان اف تی مانند دیگر ان اف تی های فرش نیست. به عبارت دیگر نمی توان دو ان اف تی فرش یافت که رنگ های زمینه آنها یکی باشد.

هر ان اف تی اطلاعاتی دارد که در یک فایل با پسوند (JSON) ذخیره شده است. به این فایل اصطلاحا متادیتا می گویند.  چنانچه متادیتای یک ان اف تی در بلاکچین ثبت شده باشد به آن (Onchain)می گویند. اگر متادیتای ان اف تی در وب سایت یا (IPFS) ذخیره شده باشد به آن(Offchain)می گویند.

ان  اف تی فرش (onchain  )است. یعنی اطلاعات  اساسی برای شناسایی فرش در بلاکچین برای همیشه ذخیره می شود. همچنین در فرش هایی  بر مبنای این پروتکل تولید می شوند، چند رنگ که از هش مشخصات استخراج شده است، رمزنگاری شده و در چند نقطه از فرش گره های شاخص را ایجاد میکنند. بدین ترتیب ان اف تی فرش :

  1. برای همیشه در بلاکچین قابل ردیابی است

  2. اصالت سنجی داشته و غیر قابل تقلب است

  3. فروش آن در بلاکچین به شکل همتا به همتا است

  4. یک برنامه غیر متمرکز اما شبیه به نرم افزار اوبر(Uber) برای پیوند بین بافنده ها و خریداران است

  5. بین فرش فیزیکی و توکن رابطه غیر قابل گسست وجود دارد

  6. توکن به مثابه شناسنامه معتبر فرش است

  7. توکن دارای ترکیب رنگی است که از مشخصات فرش و زمان بلاکچین بدست می آید و بی مانند است.

  8. موجب تسهیل و کاهش هزینه مبادله فرش دستبافت می شود

  9. اطلاعات فرش ها و مبادله عمومی و شفاف است و برای همه ارگان ها و نهاد های قانونی قابل دسترس است.

  10. ارز ناشی از صادرات فرش بدون هیچ مانعی به شکل ارز دیجیتال به کشور باز می گردد.

  11. از همه مهمتر یک نوآوری است که می تواند بازار جدیدی برای فرش دستبافت در سطح جهانی ایجاد کند.

دعوت به همکاری

دعوت به همکاری

ان اف تی فرش از همه صادرکنندگان و تولید کنندگان فرش دستبافت دعوت به همکاری میکند. در حال حاضر امکان صدور ان اف تی برای فرش های دستبافت در بستر بلاکچین پالیگان و فانتوم فراهم است. برای انتشار ان اف تی برای فرش خود می توانید اینجا کلیک کنید.

سرمایه گذاری در ان اف تی فرشاز طریق خرید سهام این استارت آپ که به شکل یک توکن به نام مدالیون (ترنج)  در بستر پالیگان است امکان پذیر است.

ان اف تی فرش از برنامه نویسان حرفه ای آشنا با جاوا اسکریپت، ری اکت ، سالیدیتی و راست (Rust)  دعوت به همکاری می کند. برای تماس با ما می توانید به وبسایت ما مراجعه کنید. همچنین برای اطلاعات بیشتر میتوانید به این صفحه مراجعه کنید، یا با شماره موبایل ۰۹۳۰۱۱۰۹۵۱۳ تماس بگیرید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.