یکی از دلایل این توجه بیشتر، اتفاقات پیش آمده در زلزله سال ۱۳۹۶ کرمانشاه است. در این زلزله در بسیاری از ساختمان‌ها، سازه اصلی ساختمان آسیب جدی ندیده بود ولی دیوارها و اجزای غیرسازه‌ای با آسیب‌های گسترده‌ای مواجه شده بودند. در صورت عدم مهار جانبی مناسب دیوارها، در هنگام وقوع زلزله و اعمال بارهای جانبی، این اجزا عملکرد مناسبی نداشته و تخریب خواهند شد که می‌تواند منجر به صدمات مالی و جانی شود.

وال‌ پست چیست و چه نقشی در ساختما‌ن‌سازی دارد؟

وال‌پست (WallPost) همان گونه که از نامش پیداست، به معنی نگهدارنده (Post) دیوار (Wall) در برابر نیروهای وارد به دیوار است. به طور کلی وال‌پست به عنوان المانی در نظر گرفته می‌شود که موجب اتصال دیوار به سازه با شرایط پیش‌بینی شده در آیین‌نامه می‌شود. مطابق بند ۴-۴-۱ آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله ایران (استاندارد ۲۸۰۰)، اجزای غیرسازه‌ای و تکیه‌گاه‌های آن‌ها باید به گونه‌ای به سازه مهار شوند که بتوانند نیروهای برون صفحه جزء غیرسازه‌ای را به سازه منتقل کنند و تغییرشکل‌های ایجاد شده را تحمل کنند.

بنابراین دیوارهای خارجی و داخلی باید در برابر نیروهای جانبی ناشی از زلزله به خوبی مهار شوند. روش‌های مهار لرزه‌ای این اجزا باید دارای ویژگی‌های به خصوصی باشد. یکی از این روش‌ها استفاده از وال‌پست است. وال‌پست یک راهکار مرسوم در صنعت ساخت و ساز ایران برای مهار لرزه‌ای دیوارهای غیرسازه‌ای در برابر نیروهای جانبی زلزله است.

برای آن که بهتر بدانیم وال  ‌پست چیست بهتر است با نحوه عملکرد آن آشنا شویم. زمانی که نسبت یک بعد دیوار در مقایسه با بعد دیگر آن (نسبت طول به ارتفاع دیوار) به طور قابل توجهی زیاد شود، رفتار دیوار به سمت دال یک‌طرفه سوق پیدا کرده و سهم راستای افقی در تحمل نیروهای وارد بر دیوار ناچیز می‌گردد و خمش دیوار فقط در راستای قائم آن وارد می‌شود.

در صورتی که نیروی وارد بر دیوار از مقاومت خمشی آن در راستای قائم بیشتر باشد باید عکس‌العمل دیوار را در دو راستای افقی و قائم توزیع کرد. وال‌پست با کوتاه کردن طول آزاد دیوار و کنترل نسبت طول به ارتفاع دیوار موجب توزیع عکس‌العمل دیوار در هر دو راستا می‌شود تا قسمتی از بارهای عمود بر صفحه دیوار که در راستای قائم وارد می‌شدند، در راستای افقی توزیع شوند.

وال  ‌پست چیست

(وال  ‌پست چیست)

مهم‌ترین اشکالات اجرایی و معایب وال ‌پست چیست؟

اجرای وال‌پست در ساختمان‌ها با توجه به اینکه ضوابط فنی و نکات اجرایی زیادی دارد با اشتباهات و معایبی نیز همراه است. اشکالات اجرایی وال‌پست می‌تواند تا حد زیادی عملکرد آن را مختل کرده و موجب آسیب در هنگام زلزله شود. از جمله معایب وال ‌پست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در برخی موارد مهار المان‌های وال‌پست به اعضای سازه تنها با یک میلگرد و با خال‌جوش کردن آن صورت می‌گیرد. با توجه به وزن دیوار و نیروی زلزله این اتصال به هیچ عنوان جوابگو نبوده و بلافاصله شکسته خواهد شد.

  • در بسیاری موارد به خصوص در سازه‌های بتنی، تیر یا ستون را تخریب می‌کنند تا از میلگردهای داخل آن برای اتصال المان‌های وال‌پست استفاده کنند. این کار با توجه به از بین بردن کاور بتن و نمایان شدن میلگردهای آن باعث آسیب جدی به سازه اصلی خواهد شد.

  • برای مهار دیوار در راستای خارج از صفحه باید از مقاطع بالداری استفاده شود که بلوک‌ها داخل آن قرار گیرند. به عنوان مثال زمانی که مقطع قوطی برای وادار میانی انتخاب شود باید ناودانی به صورت منقطع به قوطی جوش داد شود تا دیوار داخل بال ناودانی‌ها قرار گیرد. در برخی موارد این ناودانی‌ها اجرا نمی‌شود و دیوار بدون مهار برون صفحه اجرا می‌گردد.

معایب وال ‌پست

(معایب وال ‌پست)

مقایسه وال‌ پست و وال ‌مش، کدام یک را انتخاب کنیم؟

هر دو روش والمش و وال‌پست سنتی، راهکاری برای مهار نیروهای خارج از صفحه وارد بر دیوارهای غیرسازه‌ای هستند. به طور کلی تفاوت والمش و وال‌پست در نحوه اجرا، قطعات تشکیل‌دهنده و نوع عملکرد دیوار در انتقال بار است. والمش راهکاری نوین و خلاقانه برای مهار لرزه‌ای دیوارهای غیرسازه‌ای برگرفته از فناوری کامپوزیت سیمانی تسلیح شده با الیاف شیشه است و مزایای فراوانی نسبت به روش وال‌پست مرسوم دارد.

به همین دلیل استفاده از والمش به عنوان بهترین جایگزین برای وال‌پست در حال گسترش در صنعت ساخت و ساز ایران است. برای مقایسه وال ‌پست و وال‌ مش برخی از مزایای والمش نسبت به وال‌پست را در ادامه بررسی می‌کنیم:

  • در سیستم وال‌پست به دلیل اختلاف ضریب انبساط حرارتی مصالح دیوار و وادارها، با گذشت زمان، نازک‌کاری دچار ترک خواهد شد. در والمش به دلیل سازگاری مناسب پلاستر سیمانی یا گچی با روسازی اجرا شده روی آن، نازک‌کاری دچار ترک نخواهد شد.

  • در راهکار والمش بر خلاف روش وال‌پست نیازی به استفاده از وادارهای قائم و تیرک‌های افقی نیست و تمام عملیات مربوط به آن‌ها از جمله ساخت و آماده‌سازی وادارها، اجرای لایه ضد زنگ، جوشکاری، سوراخکاری بتن، نصب پلیت در بتن و ... حذف می‌شود.

  • در دیوارهای مهار شده با والمش بر خلاف روش وال‌پست نیازی به استفاده از میلگرد بستر نیست.

  • سرعت اجرای والمش در مقایسه با روش وال‌پست مرسوم بالاتر است.

  • دیوارهای مهار شده با استفاده از سیستم والمش، انسجام و یکپارچگی مناسب‌تری در برابر بارهای جانبی ناشی از نیروی زلزله از خود نشان می‌دهند. این انسجام مناسب در شبیه‌سازی‌های انجام شده در محیط آزمایشگاه به کمک میز لرزان نیز سنجیده شده است.

  • به دلیل حذف وادارها، تیرک‌ها، صفحه‌های فلزی، میلگرد بستر و ... در والمش، مرحله دیوارچینی با سهولت و سرعت بیشتری انجام می‌شود.

  • والمش، در مقایسه با سایر روش های سنتی، موجب کاهش 30 تا 40 درصد هزینه‌ها می‌شود.

  • اجرای والمش بسیار راحت است و یک اکیپ اجرایی نیمه‌ماهر می‌تواند والمش را به راحتی اجرا کند.

  • در راهکار والمش در محل تقاطع دیوارها نیازی به اجرای ادوات اضافی از جمله وادار یا بست‌های U شکل نبوده و دیوارها به سادگی در محل تقاطع چیده می‌شوند و با کمک نوارهای والمش با هم یکپارچه می‌گردند.

  • با توجه به این که تمام مراحل اجرای والمش بعد از اتمام دیوارچینی انجام می‌شود، بهترین راهکار جهت مقاوم‌سازی دیوارهای از پیش اجرا شده، والمش است.

مقایسه وال پست و وال مش

(مقایسه وال پست و وال مش)

چرا وال مش راهکار بهتری است؟

وال ‌پست به عنوان روش سنتی مهار لرزه‌ای دیوارها، علاوه بر معایبی که دارد، در اجرا نیز روشی سخت و دردسرساز است. صنعت ساختمان همواره طی چند دهه اخیر شاهد ظهور فناوری و روش‌های نوین ساخت بوده و مهار لرزه‌ای دیوارهای غیرسازه‌ای نیز از این قاعده مستثنی نیست. امروزه وال مش به عنوان راهکاری نوین و خلاقانه در مهار لرزه‌ای دیوارها شناخته شده و به دلیل اجرای سریع‌تر و ارزان‌تر مورد استقبال فراوان سازندگان قرار گرفته است.

شرکت وال‌ مش با رعایت تمامی ضوابط فنی آیین‌نامه‌های داخلی و با توجه به استانداردهای بین‌المللی نظیر ACI 549 و AC 434 طراحی سیستم وال مش برای پروژه‌های شما را انجام می‌دهد و قطعات مورد استفاده در وال مش را مطابق استانداردهای موجود فراهم می‌کند تا کارفرمایان محترم بتوانند با خیالی آسوده از مزایای این فناوری نوین بهره‌مند گردند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت، نحوه خرید، طرز استفاده از وال مش در پروژه‌های‌تان و برای کسب مشاوره رایگان از کارشناسان ما به وبسایت وال ‌مش مراجعه نمایید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.