چیلر چیست؟ + آشنایی با مهم‌ترین سیستم تابستان

چیلر یا به اصلاح دیگر   سرد کن  به یک نوع  دستگاهی که برای موارد  سرمایشی استفاده میشود گفته می‌شود که وظیفه آن جذب گرمای جریان سیال (که به طور معمول آب است) به کمک سیکل تبرید (که بر اساس نوع چیلر می‌تواند جذبی و یا تراکمی باشد) می‌باشد؛  این مایع می‌تواند برای خنک کردن هوا و یا برای دستگاه‌هایی استفاده شود که معمولا به صورت سیکل و درون یک مبدل حرارتی جریان دارد.

و بعد از آن  همین جریان سیال به کمک مبدل حرارتی، آب را برای مصارف خانگی و صنعتی خنک می کند؛ در واقع چیلر گرما را از قسمتی به قسمت دیگر منتقل می‌کند. در ادامه به تعریف تخصصی‌تر این سیستم و نکات ضروری آن خواهیم پرداخت.

تعریف چیلر

چیلرها وﻇﻴﻔﻪ ﺧﻨﻚ ﻛﺮدن آب ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺳﺮﻣﺎﻳﺸﻲ را ﺑﻪ ﻋﻬﺪه دارﻧﺪ. آﺑﻲ ﻛﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﭼﻴﻠﺮﻫﺎ ﺧﻨﻚ ﻣﻲ ﺷﻮد در ﻓﻦ ﻛﻮﻳﻞ ﻫﺎ و ﻳﺎ ﻛﻮﻳﻞ ﻫﺎی آب ﺳﺮد ﻫﻮاﺳﺎزﻫﺎ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﻣﻲ ﮔﻴﺮد. ﭼﻴﻠﺮﻫﺎ در ﺻﻨﺎﻳﻊ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻧﻴﺰ ﻛﺎرﺑﺮد وﺳﻴﻌﻲ دارﻧﺪ و در ﻫﺮ ﭼﺮﺧﻪ ﺻﻨﻌﺘﻲ ﻛﻪ ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ﭘﺎﺋﻴﻦ آوردن دﻣﺎی آب ﺑﺎﺷﺪ از ﭼﻴﻠﺮﻫﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲ ﮔﺮدد.

چیلر در ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺑﻨﺪی ﺻﻨﻌﺖ ﺗﺒﺮﻳﺪ در ﮔﺮوه ﺗﻬﻮﻳﻪ ﻣﻄﺒﻮع ﺑﺮای رﻓﺎه و آﺳﺎﻳﺶ اﻧﺴﺎﻧﻬﺎ و در ﺗﻬﻮﻳﻪ ﺻﻨﻌﺘﻲ ﺑﺮای ﺳﺮدﺳﺎزی دﺳﺘﮕﺎه ﻫﺎی ﺻﻨﻌﺘﻲ و ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﻣﻲ ﮔﻴﺮد. اﻣﺮوزه ﺻﻨﻌﺖ ﺗﺒﺮﻳﺪ ﻳﻜﻲ از ﺑﺰرﮔﺘﺮﻳﻦ رﺷﺘﻪ ﻫﺎی ﺻﻨﺎﻳﻊ را ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻲ دﻫﺪ.

آب ﭘﺲ از ﺳﺮد ﺷﺪن در ﭼﻴﻠﺮ ﺑﻪ ﻛﻤﻚ ﻟﻮﻟﻪ ﻫﺎی راﺑﻂ ﺑﻪ دﺳﺘﮕﺎه ﻫﺎی ﺗﻬﻮﻳﻪ ﻣﻄﺒﻮع ﻣﺎﻧﻨﺪ فن کویل ﻫﻮاﺳﺎز ﻫﺪاﻳﺖ ﺷﺪه و ﭘﺲ از ﺟﺬب ﮔﺮﻣﺎی ﻣﺤﻴﻂ ﺑﻪ ﭼﻴﻠﺮ ﺑﺎز ﻣﻲ ﮔﺮدد و اﻳﻦ ﮔﺮدش داﺋﻤﺎً ﺗﻜﺮار ﻣﻲ ﺷﻮد.

نحوه عملکرد چیلر

نحوه عملکرد چیلر

سیستم های تهویه مطبوع در مدل های مختلف، گوناگونی و متنوعی طراحی و تولید می شوند. در این میان، چیلرها از تجهیزات پرکاربرد و پراستفاده در حوزه تهویه مطبوع به شمار می آیند. برخورداری این دستگاه از قابلیت گرمایش و سرمایش، امکان استفاده از چیلر را در اقلیم های آب و هوای مختلف به راحتی فراهم آورده است. این دستگاه ها متناسب با فصل سال و شرایط دمایی محیط، هوای گرم یا سرد را در فضای داخلی به صورت یکپارچه و یکنواخت توزیع می کنند.

چرخش و گردش سیال در میان قطعات چیلر تراکمی، موجب انتقال حرارت و برودت از یک بخش به بخش دیگر و هدایت آن به سمت دریچه های خروجی دستگاه می‌شود. به طور معمول، چیلرها برای تولید هوای خنک و مطبوع در سازه، اقدام به سرد کردن آب نموده و سپس آن را از طریق لوله کشی به دستگاه های هواساز یا فن کویل طراحی شده برای ساختمان، انتقال می دهند. به منظور حفظ برودت و سرمای آب، لوله های انتقال دهنده با عایق های باکیفیت پوشش داده می شوند.

بنابراین، دستگاه چیلر  به عنوان نمونه ای از سیستم های تهویه مطبوع، از طریق سیکل تبرید تراکمی یا جذبی موجب کاهش دما و گرمای گاز مبرد می شود. سپس گاز سرد شده جهت تولید فرآیند سرمایش و انتقال به محیط داخلی به سایر تجهیزات برودتی مانند فن کویل و هواساز انتقال پیدا می کند.

در این زمینه باید خاطر نشان نمود که فرآیند خنک سازی گاز مبرد چیلرها به سه شیوه تبخیری، هوا خنک و آب خنک انجام می گیرد. همچنین، سیکل تبرید دستگاه غالبا با گاز مبرد R134A اجرایی می شود.

مبنای عملکرد دستگاه چیلر  بر اساس چرخه تبرید تراکمی صورت می گیرد. بر این اساس، گاز مبرد توسط کمپرسور دستگاه فشرده شده و سپس به بخش کندانسور انتقال پیدا می کند. در ادامه، جریان مبرد با عبور از شیر منبسط کننده تنظیم شده و از این قسمت به سمت اواپراتور دستگاه هدایت می شود.

در بخش کندانسور حرارت و گرما از سیال و مبرد گرفته شده و پس از این فرآیند به دیگر تجهیزات سرمایشی منتقل می شود. به طور معمول، مکانیزم عملکرد چیلر تراکمی همواره ثابت و یکسان صورت می گیرد. به عبارت دیگر، در تمامی سیستم های تراکمی، برای گرفتن و دفع حرارت از سیال یا مبرد، بر همین مبنا عمل می شود.

نکات ضرورری برای حفظ سلامت چیلر

نکات ضروری برای حفظ و نگهداری سلامت چیلر از جمله مواردی بود که ما لازم و مهم دانستیم که درباره آن صحبت کنیم که با رعایت نکات و شرایط که در ادامه توضیح داده شده است به بهبود عملکر چیلر شما کمک شایانی کرده باشیم.

1- اهمیت تعمیر و نگهداری چیلر

تعمیر و نگهداری چیلر ها در زمان های لازم و انجام سرویس های مداوم آن باعث می شود که در میزان مصرف انرژی صرفه جویی شده و عملکرد بهتری را نیز از خود نشان دهد.کاملا روشن است که برای حفظ طول عمر دستگاه ها لازم است که سرویس و نگهداری آن توسط نیروی متخصص انجام شود تا بتواند در فصول مختلف کارآیی خود را داشته باشد.این کار می تواند از ایجاد هزینه های سنگین جلوگیری کرده و سلامت دستگاه را بالا ببرد.

از این سیستم اغلب در استان‌های بزرگ و پر جمعیت مثل تهران استفاده می‌شود. در همین راستا باید به تعمیر چیلر در تهران اهمیت ویژه‌ای دهید تا سیستم به صورت کامل بتواند فعالیت کند.

2- نکاتی مهم در تعمیر و نگهداری چیلر

هنگام تعمیر و نگهداری چیلر، اولین نکته مهم دمای آبی است که قرار است از طریق چیلر خنک گردد.در صورتی که این آب بیش از حد گرم باشد، باعث ایجاد شوک حرارتی در چیلر می شود.گاهی اوقات تکنسین هنگام نصب از شیر آب گرم به وروردی چیلر آب می دهد و این باعث می شود که به دستگاه چیلر آسیب وارد شده و تغییر شکل لوله ها و بسته شدن مسیر ایجاد شود.

3- انجام سرویس نگهداری

از نکات مهم در تعمیر و نگهداری چیلر، تمیز نگاه داشتن و نگهداری مناسب برج خنک کننده است.کنترل سلامت بادزن ها و درستی عملکرد آن بایستی پیوسته انجام گیرد.در صورتی که سرویس و نگهداری آن به درستی انجام نشود، می تواند در کمتر شدن بازدهی سیستم موثر بوده و باعث ایجاد رسوب در لوله های کندانسور گردد.

پیشنهاد ما به شما این است که از مختصصان و کارشناسان حرفه ای،کاردان و با تجربه سایت کارا پمپ (Karapump.ir) در این امور مهم بهره گرفته تا با افزایش طول عمر چیلر، کاهش هزینه های آن و افزایش راندمان دستگاه چیلر در حفط  سلامت دستگاه شما مفید واقع شود.

کارا پمپ

سخن آخر

همانطور که مطالعه کردید تعمیر چیلر یکی از فعالیت های ضروری حین فرارسیدن فصل گرما است. کارشناسان و متخصصان حرفه ای،کاردان و با تجربه  سایت کاراپمپ می تواند خدماتی درخصوص  چیلر از جمله نصب،تعمیر و سرویس انواع چیلرهای تراکمی و جذبی به شما ارائه بدهند و همچنین سایت کاراپمپ به شما ضمانت میدهد که این خدمات را به نحو احسنت انجام داده و هدف ما جلب رضایت شماست و همچنین شما می توانید از مشاوره رایگان سایت کاراپمپ بهره بگیرید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.