انواع سبک کابینت و معایب و مزایای هر کدام

کابینت آماده یا سفارشی؟

کابینت‌ها از نظر ساخت به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند: آماده و سفارشی.

آماده

کابینت آماده یا استوک کابینتی‌ست که از پیش ساخته شده است و به صورت آماده در انبار فروشگاه وجود دارد. این کابینت‌ها به صورت انبوه در ابعاد 3، 4، و 5 متر در کارگاه یا کارخانه تولید می‌شوند. تمام اجزای این نوع کابینت کاملا آماده و سرهم شده است.

انتخاب کابینت آماده مزایای زیادی به همراه دارد. مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزیت‌های آن قیمت مناسب و تحویل سریع می‌باشند. هزینه تهیه کابینت‌های استوک و پیش ساخته 20 تا 40 درصد کمتر از کابینت سفارشی است. علاوه بر این، در عرض 48 ساعت به شما تحویل داده و در محل نصب می‌شود.

از مزیت‌های دیگر آن باید به تنوع بالا، امکان دسترسی به قطعات، و نصب آسان کابینت آماده اشاره کرد.

سفارشی

برای تهیه کابینت سفارشی باید به مجموعه کابینت ساز کابینتی را که می‌خواهید سفارش دهید. کابینت ساز نقشه آشپزخانه شما را بررسی کرده و متراژ آن را اندازه می‌گیرد. برای کابینت‌ها برنامه ریزی کرده و طرح آن را می‌ریزد. پس از این مراحل ساخت کابینت شروع می‌شود. کابینت سفارشی با هزینه تولید بالاتر برای آشپزخانه شما ساخته می‌شود و از نظر تنوع تقریبا نامحدود می‌باشد.

انواع سبک کابینت

کابینت آشپزخانه در ایران معمولا در سه سبک کلاسیک، نئوکلاسیک، و مدرن ساخته می‌شود. هر کدام از این سبک‌ها ویژگی‌ها و نقاط قوت و ضعفی دارند. برای انتخاب سبک کابینت علاوه بر این ویژگی‌ها باید به سبک دکوراسیون خانه خود نیز دقت کنید. سبک کابینت و آشپزخانه شما باید با کل خانه هماهنگ باشد.

سبک کلاسیک

این سبک مجلل که از طراحی‌های قدیمی و اشرافی الهام گرفته، سبکی سنتی است. سطوح کابینت سبک کلاسیک پر از نقش و نگار و حکاکی‌های پیچیده و زیباست. حتی دستگیره‌های این سبک کار شده و پر از جزئیات می‌باشد. کابینت‌های سبک طراحی کلاسیک تاج و سرستون‌هایی پیچیده و کنده‌کاری شده دارند. این کابینت‌ها برای آشپزخانه کوچک مناسب نیستند؛ زیرا، آشپزخانه را شلوغ و کوچک‌تر نشان می‌دهند. اگر آشپزخانه بزرگ و متوسط دارید می‌توانید از این سبک استفاده کنید.

کابینت کلاسیک را معمولا از دو متریال چوب یا ورقه ممبران می‌سازند، و جنس پیشخوان را از سنگ طبیعی یا مصنوعی در نظر می‌گیرند. از ویژگی‌های دیگر آشپزخانه‌هایی با سبک کلاسیک داشتن جزیره است. کابینت‌ها معمولا طرح چوب دارند و یا از رنگ‌های خنثی انتخاب می‌شوند. رنگ‌هایی جیغ مانند قرمز و نارنجی هرگز کاربردی در این سبک ندارند. قیمت کابینت‌های کلاسیک به دلیل پروسه تولید سخت و پیچیده بالاست.

سبک نئوکلاسیک

سبک نئوکلاسیک

کابینت نئوکلاسیک از تلفیق دو سبک کلاسیک و مدرن خلق شده و به اندازه سبک کلاسیک جزئیات ندارد، اما به سادگی سبک مدرن هم نیست. عناصری مانند تاج و سرستون در سبک نئوکلاسیک نیز وجود دارند، در حالی که سادگی سبک مدرن در این عناصر تاثیر گذاشته است. در واقع، یعنی درها، جزیره، تاج و سرستون این سبک کابینت کنده‌کاری‌هایی ساده داشته و از پیچیدگی‌های طراحی کلاسیک به دور است.

این سبک خاص و بسیار پرطرفدار از نظر رنگ متنوع‌تر از سبک کلاسیک می‌باشد. کابینت‌های کلاسیک علاوه بر آشپزخانه‌های بزرگ و متوسط برای آشپزخانه‌های نسبتا کوچک نیز مناسب‌اند. دلیل این امر این است که جزئیات شلوغ و دست و پاگیر حذف شده و محیط کوچک را نیز شلخته و کوچک نشان نمی‌دهند. هزینه‌ی تهیه کابینت نئوکلاسیک معمولا از کلاسیک کمتر و از سبک مدرن بیشتر است.

سبک مدرن

کابینت آماده سبک مدرن متعلق به دووره‌‌ای‌ست که خانه‌ها آپارتمانی و آشپزخانه‌ها کوچک شدند و همه چیز رو به سادگی و افزایش کاربرد رفت. کابینت‌های این سبک کاملا ساده و یکنواخت هستند. در طراحی آن‌ها عنصر نظم به وضوح پیداست. معمولا کابینت‌های دیواری این سبک ارتفاع زیادی دارند و تا سقف کشیده شده‌اند. این باعث می‌شود که فضای زیادی برای نگهداری ظروف داشته باشند.

برای آشپزخانه‌های کوچک کابینت مدرن بهترین انتخاب است، یعنی کابینتی ساده و یکدست که محیط را نه تنها کوچک‌تر نشان نمی‌دهد، بلکه آَشپزخانه را مرتب، خلوت و بزرگ جلوه می‌دهد. کابینت مدرن از متریال‌های متفاوت و در رنگ‌های بسیار متنوع ساخته می‌شود. می‌توان گفت که تنوع رنگ آن نامحدود می‌باشد. دستگیره‌های این سبک معمولا ساده و یا مخفی‌ست. برخی از افراد نیز به جای دستگیره از مگنت استفاده می‌کنند. قیمت کابینت‌های سبک مدرن معمولا از دو سبک دیگر مناسب‌تر است.

کابینت

جمع بندی

اهمیت کابینت آشپزخانه برای افراد خانه بر هیچکس پوشیده نیست. در این مطلب به انواع کابینت از نظر ساخت و سبک طراحی پرداختیم. تعریف کابینت آماده و سفارشی را شرح دادیم و ویژگی‌های کابینت‌های سبک مدرن، نئوکلاسیک و کلاسیک را نیز بررسی کردیم. هر کدام از این کابینت‌ها مزایایی دارند که متناسب با نیازهای گروهی از جامعه می‌باشند. امیدواریم با خواندن این مقاله بتوانید کابینت مناسب آشپزخانه خود را انتخاب کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.