خوشبختانه مهندسین کشاورزی کشور ما علاوه بر آگاه سازی کشاورزان از علم نوین برای احداث باغ تجاری با تولید و ارتقاء عملکرد نهال گردو توانستند به نژادهای مختلف نهال گردو را به صورت اصلاح شده و ژنتیک در اختیار کشاورزان قرار دهند.

مدیران نهالستان که حوزه انتخابی خود را دانش گسترده گیاهپزشکی قرار داده‌اند، سعی کردند با نظارت بهتر و وسیع‌تر نسل جدید گردو را به بازار عرضه کنند تا کشاورزان بدون هیچگونه دغدغه‌ای بتوانند سرمایه خود را صرف احداث باغ تجاری گردو کنند.

مشخصات علمی درخت گردو

درخت گردو دارای برگ‌های مرکب است و در هر شاخه آن از ۵ تا ۲۳ برگچه با ساقه کوچک وجود دارد، در اکثر درختان گردو گل‌های نر و ماده با یکدیگر تولید می‌شود بنابراین احتیاج به رقم دیگر برای گرده افشان ندارد، ولی برخی از نژاد درخت گردو هستند که صرفاً گل‌های نر یا گل ماده دارند، به هنگام خرید نهال گردو ( https://bartarnahal.ir/walnut-seedlings ) حتماً به این موضوع دقت کافی داشته باشید.

میوه گردو در گروه دانه های خوراکی قرار می‌گیرد، در کشور ما جایگاه و ارزش خاصی دارد، در بازار آجیل فروشی جزو پایه های اصلی فروش آجیل شناخته شده است، در قسمت‌های شمال غربی کشور و شمال شرقی بیشتر کشاورزان به احداث باغ تجاری گردو مشغول هستند، امروزه با تولید نسل جدید گردو در مناطق دشتی یا ارتفاع پایین تر از ۸۰۰ متر می‌توانید واحد تجاری گردو را راه اندازی کنید.

انواع نهال گردو بعد از رسیدن به سن رشد باردهی فوق العاده از خود نشان می‌دهند و با توجه به نژاد آن این رقم متفاوت است، در میان انواع نهال میوه باید بگوییم سن اقتصادی و عمر مفید نهال گردو از همه بیشتر است، کمترین آن ۱۰۰ سال و بیشترین آن بالاتر از ۱۵۰ سال عمر مفید و اقتصادی دارد.

بهترین روش تکثیر درخت گردو

نهال گردو را معمولاً به دو روش پیوندی و بذری تکثیر می‌کنند البته در چند سال گذشته از روش ژنوتیپ نیز استفاده می‌شود و فقط در نهالستان‌های معتبر و مجوزدار انجام می‌شود، معایب و مزایای خاص خود را داشته و بهتر است به برخی از آنها بپردازیم.

تکثیر بذری نهال گردو: هزینه احداث باغ گردو به روش بذری بسیار کم هزینه بوده و باغدار می‌تواند تنها با رعایت کردن یک شیوه‌نامه علمی به راحتی نهال بذری را در محوطه باغ خود تکثیر کند، کافی است بهترین نهال گردو متناسب با منطقه احداث باغات را شناسایی کرده و میوه با کیفیت آن‌ها را انتخاب کند، بعد از چند مرحله آنها را در زمان مقرر به محوطه انتقال دهد.

می‌توان گفت بیشترین معایب احداث باغ گردو مربوط به مربوط به روش بذری است، کشاورز باید مدت زمان حداقل ۱۲ سال منتظر بماند تا اولین باردهی آن را مشاهده کند و پنج سال هم باید منتظر بماند تا به باردهی اقتصادی برسد، یعنی یک کشاورز حداقل ۱۵ سال از عمر خود را منتظر بماند تا اولین درآمد رسمی خود را از باغ گردو برداشت کند.

بدترین قسمت کاشت نهال بذری در این است کشاورز بعد از ۸ سال تازه متوجه می‌شود، نهال کاشته شده آیا کیفیت لازم برای احداث باغ را دارد یا نه؟ البته آنطور که مشخص است، میزان کیفیت نهال تولیدی و تناژ آن نیز بسیار کم بوده و معمولاً برای احداث باغ مدرن و تجاری آن را توصیه نمی کند.

 نهال پیوندی گردو: در نهال پیوندی ابتدا پایه آن را به روش بذری تولید می‌کنند، پایه این نوع نهال کاملا مقاوم و وحشی انتخاب می‌کنند تا در برابر انواع ناملایمات جوی و بیماری از خود مقاومت نشان دهد، پیوندک آن را کاملا سازگار با پایه انتخاب می کنند، زمانی که پیوند بین پایه و پیوندک آماده شد این نهال آماده عرضه و فروش به کشاورزان است.

با روش پیوندی میزان کیفیت میوه های کلی شده ارتقا پیدا میکند و همچنین  زمان بازدهی آب کاهش پیدا می‌کند، معمولاً در سه سال اول کاشت کشاورز به راحتی می‌تواند میوه‌های آن را مشاهده کند، تنها عیب برای روش پیوندی وجود دارد این است، در مناطق سردسیری و کوهستانی عمر اقتصادی آن به اندازه ۱۰ الی ۲۰ سال کاهش پیدا می‌کند.

نهال گردو ژنوتیپ

نهال گردو ژنوتیپ و اصلاح شده از همان آغاز تولید با آخرین متد و روش های گیاهپزشکی تولید شده و این درخت در نهالستان‌های مخصوص عرضه می شود، می‌توان گفت بهترین نهال گردو مربوط به نهال ژنوتیپ و اصلاح شده است، چون در این روش مهندسین کشاورزی سعی کردن از همان اولین ساعت رشد ژنوم‌های منفی آن را کاهش داده در عوض ژن و ویژگی‌های مثبت آن را ارتقا می‌بخشند.

به خاطر همین است که می‌توان نهال گردو ژنوتیپ را در سردترین ارتفاعات و همچنین در مناطق پست و شرجی به راحتی کشت کرد، باردهی آن تا دو برابر افزایش پیدا کرده به خاطر مقاومت بالا کشاورز احتیاج ندارد هزینه  زیادی صرف خرید نهال‌های مختلف کند.

راهکار انتقال نهال گردو به محوطه باغ

البته مسئول نهالستان به هنگام فروش نهال گردو تمامی اطلاعات لازم را در مورد نحوه انتقال درخت جوان گردو به محوطه باغ در اختیار شما قرار می‌دهند، برای این کار شما احتیاج دارید ابتدا گودال مناسب را حفر کنید، انتهای گودال را  با خاک مناسب پر کنید، سپس نهال گردو را به گونه‌ای در آن قرار دهید تا ریشه‌های آن درون خاک کاملاً پخش شود.

به هنگام کاشت نهال گردو در باغ توجه داشته باشید تا سن این نهال بین ۱ الی ۲ سال باشد، همچنین به ریشه‌ها توجه کنید تا هیچ علائم غیر طبیعی مانند سوختگی، زخم، تورم و یا تخم حشره در آن وجود نداشته باشد، وقتی از سلامت بودن ریشه ها مطمئن شدید، که بستر درخت را به طور کامل با خاک بپوشانید و فشار دهید، مطمئن شوید کوچکترین قسمت ریشه از آب بیرون نماند.

چه پس به مقدار منظم آبیاری آن را انجام می دهید مطمئن باشید خاک اطراف ریشه بندازی کافی رطوبت داشته باشد ولی دقت کنید از خیس بودن بیش از حد و غرقابی بودن محوطه جلوگیری شود، چون صدمات جبران ناپذیری به درخت وارد می‌ شود.

همچنین تا شعاع ۲ متر مراقب باشید هیچ علف هرزی در کنار نهال شما رشد نکند، چون علف هرز به عنوان یک رقیب تمامی مواد مغذی و رطوبت خاک را جذب می‌کند، ریشه نهال جوان به خاطر ضعیف بودن نمی‌تواند در این رقابت پیروز شود، کاهش رطوبت و کاهش مواد مغذی رشد درخت جوان شما را با اختلال روبرو می‌کند.

انواع نهال گردو

در زیر سعی می‌کنیم پرفروشترین نهال ژنوتیپ و اصلاحی درخت گردو در کشور ایران را برای شما معرفی کنیم:

نهال گردو ژنوتیپ پالیز: یکی از معروف ترین نهال اصلاح شده در کشور ایران مربوط به نهال گردو ژنوتیپ پالیز بوده، منشأ این درخت از کشور فرانسه بوده و توسط نهالستان معتبر در کشور ایران تولید می‌شود، بهترین فاصله که برای کاشت آن در نظر گرفتند ۶ متر است، میزان تولید میوه خشک صادراتی گردو از باغستان درخت گردو ژنوتیپ حداقل ۶ الی ۱۰ تن تخمین زده‌اند.

نهال گردو چندلر ژنوتیپ: از ارقام نهال گردو آمریکایی می‌توان به فروش نهال گردو چندلر ژنوتیپ اشاره کرد، این نهال نیز به صورت اصلاح شده تولید می‌شود، بنابراین توقعات کشاورزان از باغ گردو چندلر ژنوتیپ بسیار بالا است، به طوری که طول عمر بالای ۱۰۰ سال داشته و بازدهی سریع دارد، معمولاً در اولین سال کاشت شما شاهد بازدهی و رشد میوه گردو از شاخه های درخت هستید، نهال گردو چندلر دیرگل است و به راحتی می تواند در مناطق سردسیری رشد خود را با کیفیت بالایی ادامه دهد.

نهال گردو فرانکت: بهترین نهال گردو که به عنوان رقم گرده افشان در بین کشاورزان و متخصصین شناخته شده است، می‌توان به نهال گردو فرانکت برتر نهال اشاره کرد، این نهال آمریکایی سازگاری بسیار بالایی با انواع نژادهای دیگر گردو از خود نشان داده و به راحتی قدرت لقاح و باروری آنها را افزایش می‌دهد، از این رو شما بر هر باغی که قدم بگذارید بر حسب هکتار حداقل ۱۰ الی ۲۰ رقم نهال گردو فرانکت را مشاهده خواهید کرد.

نهال گردو اسرائیلیکشاورزانی که به دنبال احداث باغ پربار باشه با طول عمر اقتصادی بالا هستند، باید به فکر خرید نهال گردو اسرائیلی باشد، میوه گردو درخت اسرائیل به صورت خوشه‌ای رشد می‌کند و حداقل در هر خوشه بین ۵ الی ۲۵ عدد گردو با پوست کاغذی رشد می‌کند.

کلام آخر

یکی از مواردی که بیشتر کشاورزان به هنگام تهیه درخت گردو به آن دقت خیلی زیادی دارند قیمت نهال گردو اصلاح شده و ژنوتیپی است، شما برای استعلام آخرین قیمت نهال گردو ژنوتیپ می‌توانید به بزرگترین سایت نهالستان مراجعه کرده و از کارشناس مربوطه درخواست کاتالوگ داشته باشید.

مراکز معتبر تولید و عرضه نهال گردو به صورت ژنوتیپ و اصلاح شده مانند برتر نهال آماده ارائه هرگونه خدمات مشاوره به صورت رایگان به کشاورزان و سرمایه‌گذاران است، تا کشاورزان با قدرت بیشتری بتوانند تمامی مراحل مربوط به احداث باغ گردو را به پایان برساند، جهت ارتباط مستقیم با کارشناسان از راه‌های ارتباطی زیر استفاده کنید.

تماس با برتر نهال: 09141832393

تماس با پالیز نهال: 9144501008

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.