در طی چندین سال اخیر، آمار خرید دستگاه‌های ماینر، نیز به‌مراتب افزایش‌یافته است؛ این نشان‌دهنده جا افتادن صنعت ماینینگ در ایران است. افزون‌ بر‌ این موارد، گزارشات سالانه منتشر‌شده از اکوسیستم ماینینگ در ایران، حاکی از آن است، که افراد بسیاری در‌حال‌حاضر در این حوزه، فعالیت کرده و کسب درآمد می‌کنند.

اما چیزی که بیشتر از همه در این میان اهمیت دارد، فرایند تعمیر ماینر است. در حقیقت این نوع دستگاه‌ها مانند سایر ادوات و تجهیزات برقی بعد از گذشت مدتی، دچار خرابی و اختلال عملکردی می‌شوند.

حال برای اولین بار گزارش جامعی از کل اکوسیستم صنعت ماینینگ کشور به دست مجموعه هشبان (بزرگترین مرکز تخصصی تعمیرات ماینر در ایران) منتشر شده است که میتواند با بیان چالش ها، راهکارها و مشکلات این صنعت از زبان فعالین، آینده بهتری را برای سرمایه گذاری و فعالیت در این حوزه در داخل کشور را به ارمغان بیاورد.

اولین گزارش سالانه صنعت ماینینگ کشور به دست هشبان منتشر شد

نیم‌نگاهی به صنعت ماینینگ در ایران در سال 2022

در بررسی اجمالی وضعیت صنعت ماینینگ در ایران، در سال 2022 می‌توان به سهولت، به کاهش و نزول قیمت بیت کوین پی برد. البته در سال 2022، مشکلات جدی این صنعت را در کشور تهدید کرده است؛ از جمله کمبود انرژی برق و گاز، باعث شد تا استفاده از دستگاه‌های ماینینگ و استخراج ارزهای دیجیتال، به شدت کاهش یابد. اما با این حال امید است، در ادامه سال 2023 این وضعیت بهبود‌یافته و مسیری جدیدتر با شرایطی بهتر برای این صنعت، ساخته شود.

البته باید به این نکته هم اشاره کرد، که از سال 2020 تا 2022 فرایند استخراج ارزهای دیجیتال به‌خصوص بیت کوین، درآمد بسیار مطلوبی را برای فعالان خود داشت. در ادامه این فرایند، دستگاه‌های ماینر جدیدی نیز وارد کشور شدند. در سال‌های آتیع امید است با برداشته شدن برخی محدودیت‌ها و باید و نبایدهای ممنوعیت استخراج بیت کوین، وضعیت اقتصادی کشور نیز توسعه‌یافته و در نهایت تولید ناخالص ملی، افزایش یابد.

گزارش سالانه صنعت ماینینگ در ایران

آکادمی تعمیرات تخصصی هش‌بان، علاوه بر ارائه خدمات گسترده در رابطه با تعمیر ماینر و انواع مختلف آن، توانسته برای اولین بار گزارش سالانه صنعت ماینینگ در ایران را منتشر کند. در مقاله‌های مرتبط با این گزارش، اطلاعات کاملی در رابطه با فعالان اصلی و دست‌اندرکاران صنعت ماینینگ ارائه‌شده است. افزون بر موارد فوق، خدمات اصلی مجموعه هش‌بان حول تعمیرات ماینر، به‌صورت تخصصی و کاملاً حرفه‌ای است.

آشنایی با سخت‌افزارهای دستگاه ماینر + اهمیت تعمیر ماینر و قطعات مختلف آن

دستگاه‌های ماینینگ به‌خصوص بخش سخت‌افزاری آن‌ها، از قطعات مختلفی تشکیل‌شده است. از مهم‌ترین قطعات این دستگاه‌ها که نقش باسزایی در عملکرد نهایی فرایند استخراج دارند می‌توان به هشبرد، کنترل برد و پاور اشاره کرد.

علاوه بر وجود برخی محدودیت‌ها در صنعت ماینینگ در ایران، یکی از عمده‌ترین دلایل کاهش استفاده از این دستگاه‌های خاص، نبود نیروی تعمیرکار متخصص و حرفه‌ای در سطح کشور است. در‌واقع دستگاه‌های ماینر مانند بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی، دچار خرابی و مشکلات عملکردی بسیار می‌شوند، که در‌صورت عدم تعمیر و بازسازی توسط گروه متخصص، ممکن است به‌کل کارایی و بازدهی اولیه خود را از دست دهند.

هشبان بزرگترین مرکز تخصصی تعمیرات ماینر در کشور

تعمیر هشبرد: علائم خرابی دستگاه ماینر

در بخش تعمیرات ماینر، توجه به عملکرد دستگاه و پیدا کردن علت خرابی آن اهمیت بسیاری دارد. هشبرد از جمله مهم‌ترین قطعات این نوع دستگاه‌ها بوده و در مدل‌های مختلف این دستگاه‌ها، چند عدد از این قطعه وجود دارد. در برخی اوقات به دلیل وجود ایرادات مختلف در ماینر، برخی مشکلات اساسی در چیپ‌ها و همچنین مدار تغذیه هشبرد به وجود می‌آید.

در تعمیر ماینر به خصوص قطعه هشبرد آن باید برخی از مهم‌ترین اصول مهندسی نیز رعایت شود، چراکه این قطعه ساختار حساس و آسیب‌پذیری دارد. بر‌خلاف سایر قطعات دستگاه ماینر، قطعه هشبرد علائم خرابی نداشته و به همین دلیل تشخیص خرابی آن کمی دشوار است. یکی از شایع‌ترین علائم نشان‌دهنده احتمالی خراب شدن هشبرد، کاهش بازدهی و راندمان یا همان هش ریت دستگاه است.

علائم خرابی قطعه کنترل برد دستگاه ماینر و تعمیر آن

کنترل برد از جمله مهم‌ترین بخش‌های هر دستگاه ماینر است. این قطعه، وظیفه کنترل و مدیریت بخش‌های مختلف ماینر را داشته و جزو پرمصرف‌ترین قطعات ماینر محسوب می‌شود. زمانی که این قطعه دچار اختلال عملکردی شود، دستگاه ماینر نیز به‌کل خاموش و غیر‌قابل‌استفاده می‌شود.

مواردی چون دمای بالا و حرارت بیش از اندازه، از مهم‌ترین دلایل خرابی کنترل برد ماینرها است. در تعمیر ماینر آسیب‌دیده، بایستی به عملکرد صحیح کنترل برد توجه شود، تا در صورت وجود مشکل در این قطعه برطرف شود. از مهم‌ترین علائم نشان‌دهنده خراب بودن و نیاز به تعمیر کنترل برد دستگاه ماینر، عدم دسترسی به صفحه تنظیمات است.

خاموش شدن ماینر به هنگام آپدیت، نیز از دیگر علائم نشان‌دهنده خرابی کنترل برد این دستگاه است. در چنین مواقعی بهتر است پیش از بدتر شدن اوضاع، دستگاه را در اختیار یک آکادمی متخصص تعمیر ماینر قرار دهید. خرابی و خلل در عملکرد این قطعه، باعث بروز اختلال در سایر بخش‌های ماینر، به‌ویژه بخش نرم‌افزاری می‌شود.

دلایل و علائم خرابی پاور ماینر

وظیفه اصلی پاور دستگاه ماینر، تأمین انرژی الکتریکی موردنیاز برای عملکرد این دستگاه است. این قطعه که با نام منبع تغذیه یا همان PSU شناخته می‌شود، ممکن است در اثر نوسانات برقی ناشی از رعد و برق، افزایش یا کاهش ولتاژ، دمای بالای خود این قطعه دچار اختلال و خرابی شود. از مهم‌ترین علائم خرابی و نیاز به تعمیر پاور، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روشن نشدن دستگاه

  • افزایش یا کاهش ناگهانی ولتاژ پاور

  • از کار افتادن فیوز داخلی پاور

هشبان بزرگترین مرکز تعمیرات ماینر در کشور

خدمات گسترده و تخصصی هش‌بان در تعمیر ماینر

آکادمی هش‌بان از سال 1397 فعالیت حرفه‌ای خود را در حوزه تعمیر ماینر، آغاز‌کرده است. همواره به دلیل افزایش تقاضا در صنعت ماینینگ در ایران، نیاز به خدمات مربوط به تعمیرات ماینر نیز، به‌مراتب در داخل کشور افزایش یافته است. هش‌بان با به‌کارگیری متخصص‌ترین و مجرب‌ترین مهندسین، در حال حاضر معتبرترین و بهترین مرکز تعمیر انواع ماینر در سراسر کشور است.

سخن آخر

استخراج ارز دیجیتال به عنوان یک صنعت مستقل میتواند مزایای بالایی برای رفع محدودیت ها و الخصوص پاسخ به نیاز خرد ارزی و کمک در تنظیم بازار کشور داشته باشد. برای اولین بار گزارش صنعت ماینینگ کشور با همت مجموعه هشبان در اسفند ماه ۱۴۰۱ منتشر شد. در این گزارش که برای اولین بار به دست بزرگترین مرکز تعمیرات، پشتیبانی و نگهداری تجهیزات استخراج ارز دیجیتال کشور نوشته شده، از مشکلات، چالش ها و آینده ای که این صنعت میتواند در اقتصاد کشور داشته باشد صحبت شده است. همچنین در این گزارش به بررسی تجهیزات تاسیس و راه اندازی فارم های استخراج و بررسی فنی و تخصصی هر یک از این دستگاه ها به صورت تخصصی پرداخته شده است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.