سفر به شیراز از تهران

موقعیت مکانی شیراز

شیراز در قسمت جنوب غرب ایران و در کوهپایه‌های رشته‌کوه زاگرس جای دارد. فاصله شهر تهران تا شیراز در استان فارس، حدود ۸۷۰ کیلومتر و ارتفاع این شهر نسبت به سطح دریا نزدیک به ۱۵۰۰ متر است.

آب‌وهوای شیراز

نزدیکی با کوهپایه‌های زاگرس باعث شده است تا آب‌وهوای شیراز معتدل باشد. در این شهر، می‌توان هر چهارفصل را تجربه کرد. به همین دلیل، درختان میوه و گیاهان متنوعی در شیراز رشد می‌کنند. در فصل بهار، میانگین دمای شهر در حدود ۱۷ درجه سانتی‌گراد است.

فصل تابستان در شیراز نسبتاً گرم است و میانگین دما به ۳۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. در پاییز، دمای هوا کاهش پیدا می‌کند و با فرارسیدن زمستان، دمای هوا تا ۵- درجه سانتی‌گراد پایین می‌آید. اگر سفر به شیراز از تهران در نظر گرفته­اید، فصل مناسب را برای این­کار انتخاب کنید.

چرا باید به شیراز سفر کرد؟

پیش از سفر به هر مقصدی و بازدید از آن، ممکن است از خود سؤال کنید آن شهر چه ویژگی‌هایی دارد که باید به آن سفر کرد؟ شیراز از معدود شهرهای ایران به ‌حساب می‌آید که آثار تاریخی و مناظر طبیعی فراوانی دارد. قدمت این شهر که روزگاری پایتخت کشور بوده است، اهمیت ویژه‌ای به آن می‌بخشد.

به دلیل زیبایی اماکن تاریخی و طبیعی شیراز، بسیاری افراد از داخل و خارج کشور در فصل بهار از این شهر دیدن می‌کنند. همین جاهای دیدنی و اهمیت تاریخی شهر است که دلیل محکمی برای سفر به شیراز از تهران محسوب می‌شود. در ادامه، به برخی از جاهای دیدنی و مهم شیراز اشاره می‌کنیم.

ارگ کریم‌خان

یکی از بناهای باقی‌مانده از دوره زندیه، ارگ کریم‌خان است. این ارگ که در مرکز شهر قرار دارد، پس از انتخاب شیراز به ‌عنوان پایتخت به دستور کریم‌خان برای سکونت پادشاه انتخاب شد. امروزه روی این بنا بازسازی صورت گرفته است و گردشگران می‌توانند از آن بازدید کنند.

عمارت کلاه‌فرنگی

یکی دیگر از بناهای مهم شیراز که در دوران زندیه ساخته‌شده، عمارت کلاه‌فرنگی است. این عمارت هشت‌ضلعی با کاشی‌هایی زیبا که روی آن‌ها نقوشی ملهم از داستان‌های قدیمی نقش بسته‌اند، تزئین شده است.

دروازه قرآن

اگر قصد سفر به شیراز از تهران را دارید، باید بدانید در قسمت شمال شرق شیراز، دروازه قرآن قرار دارد. این بنا در ابتدا، در دوران دیلمیان احداث شد و در زمان کریم‌خان زند، موردبازسازی قرار گرفت. دو قرآن دست‌نویس بسیار نفیس در اتاقک بالای این بنا گذاشته شد تا مسافرانی که از شهر خارج یا به آن وارد می‌شوند، از زیر قرآن‌ها عبور کنند. این دو قرآن‌ اکنون در موزه پارس شیراز نگهداری می‌شوند.

آرامگاه خواجوی کرمانی

در کنار دروازه قرآن و در شمال شرق شیراز، آرامگاه خاجوی کرمانی جای گرفته است. آرامگاه این شاعر شهیر قرن هشتم هجری، در دوران پهلوی احداث شد و اکنون به‌عنوان یکی از مکان‌های دیدنی شهر شیراز به شمار می‌آید. با سفر به شیراز از تهران، می­توانید امکان بازدید از جاذبه­های شیراز را داشته باشید.

حافظیه

به‌ طور قطع نام شیراز با حافظ گره‌خورده است. حافظیه از مکان‌های مهمی است که اکثر گردشگران هنگام ورد به این شهر، از آن دیدن می‌کنند. در این مکان، گاهی مراسم یا جشنواره‌های ویژه‌ای برگزار می‌شوند که جذابیت آن را دوچندان می‌کنند.

سعدیه

سعدیه که در کنار حافظیه جای گرفته است، از دیگر اماکن دیدنی شهر شیراز محسوب می‌شود. این آرامگاه در یک باغ بزرگ و زیبا جای گرفته که حضور در آن، بسیار لذت‌بخش است. در این باغ، مقبره چندین عارف و شاعر دیگر مانند شوریده شیرازی نیز قرار دارد.

روش‌های سفر به شیراز

برای سفر به شیراز از تهران می‌توان از چهار روش استفاده کرد که شامل خرید بلیط اتوبوس، سفر با قطار، سفر با هواپیما و سفر با ماشین شخصی است.

اتوبوس

برای سفر به شیراز با اتوبوس می‌توانید بلیط اتوبوس را از پایانه غرب، بیهقی یا ترمینال جنوب تهیه کنید. روش دیگر تهیه بلیط اتوبوس شیراز تهران یا بالعکس، مراجعه به اپلیکیشن اسنپ تریپ است. سفر به شیراز با اتوبوس نزدیک به ۱۲ ساعت طول می‌کشد و طول مسافت ۹۳۰ کیلومتر است. قیمت بلیط اتوبوس با توجه به زمان و نوع اتوبوس، متغیر است. .   برای مقایسه قیمت و خرید بلیط اتوبوس شیراز تهران اینجا کلیک کنید.

قطار

یکی از وسایل­نقلیه پرطرفدار برای سفر به شیراز از تهران، قطار است. سفر به شیراز از تهران با قطار در حدود ۱۵ ساعت زمان می‌برد. قیمت بلیط قطار تهران شیراز نیز مانند قیمت بلیط اتوبوس شیراز تهران با توجه به فصل و نوع قطار، متفاوت خواهد بود. 

هواپیما

آسان‌ترین و البته پرهزینه‌ترین روش سفر نیز هواپیما است. کسانی که می‌خواهند با هواپیما از تهران به شیراز سفر کنند، در حدود یک ساعت و ۳۰ دقیقه در راه خواهند بود. هزینه بلیط هواپیما نیز تابع زمان، کلاس پرواز و نوع بلیط است.

برای خرید بلیط هواپیما نیز مانند بلیط اتوبوس شیراز تهران می‌توانید به سامانه اسنپ تریپ مراجعه کنید.

سفر با ماشین

یکی دیگر از روش‌های سفر به شیراز از تهران استفاده از ماشین شخصی است. برای سفر به شیراز از شهر تهران با ماشین شخصی، در حدود ده ساعت در راه خواهید بود. شما باید مسیر ۹۳۰ کیلومتری را طی کنید. اگر قصد بازدید از شهرهای در مسیر را داشته باشید، ممکن است مدت ‌زمان رسیدن شما به شیراز بیشتر شود. 

باغ ارم

بهترین زمان رفتن به شیراز

شیراز را همیشه با فصل بهار آن به یاد می‌آورند. در این فصل، هم آب‌وهوا در بهترین حالت خود است و هم عطر بهارنارنج و درختان شکوفه­زده، جلوه‌ای فوق‌العاده به شهر می‌دهند. با اینکه بیشترین تعداد مسافران در تعطیلات نوروز از شیراز دیدن می‌کنند، اما بهترین زمان برای سفر به این شهر، اردیبهشت‌ماه است. در این ماه، هنوز هوا به ‌اندازه تابستان گرم نیست و شهر نیز نسبت به نوروز خلوت‌تر است. 

جمع‌بندی

برای سفر به شیراز از تهران چهار گزینه وجود دارد. این گزینه‌ها شامل اتوبوس، قطار، هواپیما و ماشین شخصی می‌شوند. مسافت بین تهران تا شیراز 930 کیلومتر است. از تهران تا شیراز سفر با اتوبوس نزدیک 12 ساعت، با قطار 15 ساعت، با هواپیما یک ساعت و 30 دقیقه و با ماشین شخصی در حدود ده ساعت زمان می‌برد.

برای خرید بلیط اتوبوس، قطار و هواپیما به شیراز می‌توانید به اپلیکیشن اسنپ تریپ مراجعه کنید یا روی این لینک کلیک کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.