بازار کار مکانیک خودرو و برق خودرو (آموزش، سرمایه و درآمد)

علاوه بر این در این مطلب به بررسی میزان هزینه مورد نیاز جهت شرکت در آموزش برق خودرو و آموزش مکانیکی می‌پردازیم و خواهیم دید برای ورود به این شغل‌های حوزه تعمیرات خودرو به چقدر سرمایه نیاز خواهید داشت و در نهایت به بررسی میزان درآمد مکانیک خودرو و برق خودرو خواهیم پرداخت.

با ما در بررسی بازار کار مکانیک خودرو و برق خودرو همراه باشید.

نگاهی کلی به بازار کار مکانیک خودرو و برق خودرو در ایران

اگر بخواهیم از نظر وضعیت کلی به بررسی این دو شغل حوزه تعمیرات خودرو بپردازیم، باید بگوییم که بازار کار مکانیک خودرو و برق خودرو حداقل تا چند دهه آینده وضعیت خوبی خواهد داشت؛ علت این امر آن است که در حال حاضر خودروهای تولید داخل تماماً از نوع مکانیکی بوده و تعداد خیلی اندکی خودرو هیبرید یا الکترونیکی در سطح کشور در حال استفاده است.

بنابر گزارش‌های موجود، در حال حاضر حدوداً بیش از ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار اتومبیل شماره گذاری شده در ایران وجود دارد که با توجه به تولید سالانه نزدیک به ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو، می‌توان گفت بیش از نیمی از این خودروها، عمری بیشتر از ۱۵ سال دارند. با توجه به افزایش نیاز به تعمیر در وسایل نقیله با افزایش سن خودرو، می‌توان گفت که بازار کار و درآمد مکانیک خودرو در ایران تا مدتی طولانی تضمین شده است.

این در حالی است که در رابطه با بازار کار و درآمد برق خودرو، حتی اوضاع از این نیز بهتر است؛ فراموش نکنید که سیستم‌های برقی جدید به علیت پیچیدگی بیشتر، در صورت کیفیت پایین قطعات و مواد اولیه، بیشتر دچار خرابی خواهند شد و تعمیرات آن‌ها نیز دستمزد بالاتری دارد.

بازار کار مکانیک خودرو؛ درآمد ماهانه یک مکانیکی چقدر است؟

جدول زیر شامل درآمد یک مکانیک خودرو در ایران و دو کشور آلمان و کانادا برای دو شغل تعمرات ماشین سنگین و خودروهای سواری است.

Capture

البته فراموش نکنید که رسیدن به این میزان از درآمد، کاملاً به سطح مهارت، میزان تجربه و سرمایه اولیه شما بستگی خواهد داشت.

آموزش عملی ورود به بازار کار مکانیک خودرو

برای مثال اگر شما در روز 4 مشتری داشته باشید و به طور متوسط از هر نفر 200.000 تومان حق الزحمه بگیرید درآمد ناخالص مغازه مکانیکی شما در روز 800.000 تومان و در ماه (26 روز کاری) حدوداً 21 میلیون تومان خواهد شد. که پس از کسر هزینه‌های استهلاک، تجهیزات، اجاره به طور خالص 15 میلیون تومان برای شما خواهد ماند.

این در حالی است که متوسط درآمد مکانیکی خودرو در کشور آلمان حدود ساعتی 28 دلار می‌باشد که این رقم در ماه معادل 5 هزار دلار و میزان درآمد مکانیک خودرو در کشور انگلیس در هر ساعت 14 یورو و ماهانه معادل 2.7 هزار یورو خواهد بود.

جهت کسب اطلاعات دقیق در مورد درآمد مکانیک خودرو، توصیه می‌کنیم این مطلب در وب سایت دارالفنون را مطالعه کنید.

چه طور مکانیکی یاد بگیریم؛ ورود به بازار کار با شرکت در دوره آموزش فنی حرفه ای

برای آنکه بتوانید به سرعت وارد بازار کار مکانیک خودرو شوید، بهتر است به جای اتلاف وقت با شاگردی کردن در مغازه‌های مکانیکی، با استفاده از دوره‌های رسمی سازمان فنی و حرفه ای در مدتی کوتاه به حدی قابل قبول از مهارت برسید؛ تا به جای کار کردن بدون درآمد در تعمیرگاه، از روز اول شروع به کار خود درآمد داشته باشید.

به عبارت دیگر می‌توان گفت برای آنکه یک تعمیرکار ماهر خودرو شویم می‌بایست یکی از سه روش زیر را انتخاب نماییم:

  1. یکی از این روش‌ها، شاگردی کردن در نمایندگی‌های مجاز شرکت‌های خودرو سازی و یا شاگردی در مغازه‌های مکانیکی خودرو می‌باشد؛ که این روش یادگیری خیلی طول می‌کشد و برای کسانی که می‌خواهند سریع وارد بازار کار مکانیک خودرو شوند مناسب نیست. توجه داشته باشید که این سبک یادگیری بیشتر در سالیان قبل مرسوم بود است.

  2. تحصیل در هنرستان‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش در رشته مکانیک خودرو به مدت 3 سال در دوره متوسطه دوم و یا ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر در رشته مهندسی مکانیک خودرو که 4 سال طول می‌کشد.

  3. شرکت در دوره‌های مراکز فنی و حرفه‌ای آزاد و دولتی و آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای آزاد که به صورت تخصصی در حرفه مکانیک خودرو مشغول به آموزش کارآموزان می‌باشند.( که یکی از مراکز مجهز که به صورت تخصصی در امر آموزش مکانیکی خودرو مشغول به آموزش می‌باشد مجتمع فنی و حرفه ای دارالفنون ری است.)

جهت کسب اطلاعات بیشتر جهت یادگیری آموزش تعمیرات خودرو می‌‌توانید به صفحه دوره آموزش مکانیک خودرو و توضیحات در مورد آموزش صفر تا صد مکانیکی مراجعه کنید.

بازار کار برق خودرو؛ درآمد تقریبی یک باتری ساز پس از دوره آموزش برق خودرو

در رابطه با شغل برق خودرو نیز وضعیت تقریباً مشابه است. با یک حساب سر انگشتی می‌توان به این نتیجه رسید که یک برقکار خودرو، درآمدی در بازه حدودی ماهانه 8 تا 30 میلیون تومان خواهد داشت که این حجم از تغییرات در میزان درآمد از فاکتورهای زیر تاثیر خواهد گرفت:

  • خیابان و یا محله‌ای که تعمیرگاه شما در آن واقع شده است

  • میزان رفت و آمد ماشین در محل تعمیرگاه شما

  • بزرگی و یا کوچکی تعمیرگاه شما

  • دوری و یا نزدیکی سایر تعمیرگاه‌ها به تعمیرگاه شما

دوره های عملی بازار کار مکانیک خودرو برق خودرو

کارآموزان می توانند بعد از آموزش و کسب مهارت و تجربه لازم براساس تعرفه و اجرت تعمیرکاران باطری سازی و برق خودرو منطقه خود مشغول به کار شود مثلا برخی خدمات که براساس نرخ نامه اتحادیه باطری سازان در سال 1401 شهرستان جم می باشد در جدول زیر نشان داده شده است (نرخ نامه بر اساس تومان می باشد)

Capture2

جهت کسب اطلاعات بیشتر، مشاهده نسخه کامل جدول فوق و یا شرکت در دوره آموزش برق خودرو صفحه https://darr.ir/product/bargh-khodro-۲/ را در آموزشگاه برق خودرو فنی حرفه ای مطالعه کنید.

سرمایه مورد نیاز برای ورود به بازار کار مکانیک خودرو و برق خوردو چقدر است؟

سرمایه اولیه مورد نیاز برای ورود به بازار کار مکانیک خودرو و برق خودرو تنها شامل هزینه شرکت در کلاس‌های آموزشی است. برای مثال هزینه ثبت نام در دوره صفر تا صد مکانیکی فنی حرفه ای(5%تخفیف) 3.500.000 و پیش از تخفیف 3.675.000 تومان و برای دوره باطری سازی صفر تا صد فنی حرفه ای 4500000 تومان است. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس اینترنتی darr مراجعه کنید، نام دارالفنون ری را جستجو کنید و یا با استفاده از شماره تماس 02155965666 با این مجموعه تماس بگیرید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.