دهکدۀ گنجنامه یکی از مقاصد قطار فونیکولار؟!

فارغ از این که چنین اتفاقی در همدان رخ دهد یا خیر، باید بدانیم که قطار فونیکولار (قطار کابلی) وسیله‌ای برای حمل و نقل عمومی، تردد کاری و اداری (اتوبوس، مترو و ...) نیست. فونیکولار وسیله‌ای‌ست که اساساً با هدف جذب بیشتر گردشگر در یک مسیر تردد می‌کند. در واقع مسیرهایی که با ترددهای عمومی گردشگر به محیط‌زیست، طبیعت و پوشش‌های گیاهی و ... آسیب وارد می‌شود از این مدل قطارها استفاده می‌کنند، اگرچه کاربرد اولیۀ این قطارها گردشگری نبوده و هدف از آن، جابه‌جایی مردم در دامنه‌های شیب‌دار بوده است.

اما در طرحی که برای همدان در نظر گرفته شده و با اعلام متولیان، قطار فونیکولار که قابلیت جابه‌جایی ۱۵۰ نفر را خواهد داشت از فخرآباد، پارک ولایت آغاز و تا دره گنجنامه ادامه خواهد داشت، یکی از ایستگاه‌های آن هم دهکده تفریحی توریستی گنجنامه است.

در واقع دهکده تفریحی توریستی گنجنامه به عنوان یک منطقه نمونه گردشگری در غرب کشور که پایلوت سکونتگاهی و تفریحی بسیاری از گردشگرانی است که می‌خواهند غرب کشور را ببینند می‌تواند به رونق این مسیر گردشگری کمک قابل توجهی کند.

87981

نگاه گردشگری به استان همدان باید به گونه‌ای باشد که همدان را برای تمام فصول ببینند، الان متاسفانه متولیان تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در استان همدان، زمستان و پاییز همدان را در بسته‌های گردشگری در نظر نمی‌گیرند. اینکه اخبار خارج شده از همدان یا خبر از بی‌آبی باشد، یا بسته‌شدن مسیرها و سرمای و یخبندان و برودت هوا، کمکی به گردشگری همدان نمی‌کند.

قطار فونیکولار هم اگر قرار است به بستۀ گردشگری همدان اضافه شود باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که به صورت چهارفصل بتواند به گردشگران خدمات ارائه کند.

دهکده تفریحی توریستی گنجنامه، با توجه به اینکه یکی از ایستگاه‌های این قطار است، از قبل برنامه‌های مدونی برای اقامت گردشگران، تفریح آن‌ها و امکان لذت‌بردن از طبیعت را داشته است. از غار آکواریوم، تیرول، بانجی جامپینگ، تا ویلاهای کوهستانی، سورتمه ریلی و ... .

در ادامه به برخی از نمونه‌های خارج از کشور اشاره می‌شود که البته کارکردهایی عمومی و در برخی موارد گردشگری دارند.

DSC_1461.JPG

تجربه‌های دیگر کشورها

اگر بخواهیم نگاهی به پیشینه و فعالیت فعلی این نوع قطارها بیاندازیم باید به چند کشور اشاره کنیم. یکی از کشورها که تجربۀ موفقی در این زمینه دارد ترکیه است، در ترکیه و در شهر استانبول فونیکولار به دو قسمت تونل-کاراکوی (T) و تکسیم-کاتاباس (F1) تقسیم می‌شود که البته برای حمل‌و‌نقل عمومی است. ‌

تجربۀ دیگر در پرتغال است. فونیکولار پایتخت پرتغال «بیکا» نام دارد. این قطار کابلی، خیابان سائو پائولو را طی مسیر می‌کند و 18 سال پیش، دولت پرتغال آن را به عنوان یک اثر ملی ثبت رساند کرد. 

یکی از بهترین تفریح‌ها در شهر بندری والپارایسو شیلی فونیکولار است. مردم محلی از آن با عنوان فونیکولار زرد یاد می‌کنند. جالب است بدانید که در سال 2003 این قطار در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است

فونیکولار زاگرب یکی دیگر از تجربه‌های استفاده از این مدل قطار است. فونیکولار زاگرب به‌نوعی کوتاه‌ترین قطار کابلی دنیاست و با 66 متر یکی از محلات محله پایین را به محله بالا وصل می‌کند.  

AVOH9420

تجربۀ دیگر در پاریس است، برای رفتن و رسیدن به کلیسای ساکره‌کور در پاریس هم که در بالای تپۀ مونمارتر قرار دارد می‌توانید از فونیکولار استفاده کنید. در واقع یکی از روش‌های راحت بالا رفتن از این تپه سوار شدن بر فونیکولار مونمارتر است.

 دیگر تجربه در یک کشور سرد است. فونیکولار سوئیس در شهر زوریخ واقع شده و در ابتدا با نیروی آب کار می‌کرد، اما امروز با نیروی الکتریسیته کار می‌کند. این فونیکولار بیشتر برای عاشقان طبیعت طراحی شده و گردشگر را به دریاچه گلمر می‌رساند.

 فونیکولار فلوبنن نروژ برگن در شهر برگن، فونیکولار متروپولیتن دی ناپولی در ایتالیا و فونیکولار هنک کنگ در کنار قله ویکتوریا قرار دارد.

این تجربه‌ها می‌توانند برای استان همدان الگویی مشخص و قابل تکرار باشند به شرطی که اولاً موضوع فونیکولار به صورت جدی در دستور کار باشد،  دوماً این وسیلۀ حمل و نقل برای گردشگر را در بسته‌ای همخوان با سایر بخش‌های حمل‌و‌نقل گردشگر ببینند.

سایت گنجنامه : www.ganjname.com

اینستاگرام : @ganjnamehvillage

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.