همدانی‌های قدیم و موضوع آلودگی هوا!

 آنوقت اینقدر شانه‌های‌شان را به هم نزدیک می‌کردند و سرشان را بین شانه می‌بردند که از پشت اگر نگاه‌شان می‌کردی به زحمت تشخیص می‌دادی که این انسان در حال حرکت سری بر تن دارد! این یعنی در مقابل سرما و تصور سرما بسیار مقاوم بودند، برخی هم اعتقادشان بر این بود که باید اینقدر سرما به تن‌مان بخورد که قدر بهار را در همدان بدانیم، یا مثلاً قدر و ارزش کرسی را بشناسیم! به هر حال قدیم‌تر‌ها این تصورات هم وجود داشت. (مزاح)

اما واقعاً اگر به یک متولد دهه‌های ۲۰ و ۳۰ در همدان می‌گفتی «سطح شاخص آلودگی هوا در همدان بالا رفته» (مانند خبری که هشتم دی‌ماه مخابره شد) نگاه عاقل اندر سفیهی به تو می‌انداخت و سوال می‌کرد که این جمله دقیقاً به چه معناست و آلودگی هوای همدان یعنی چه!؟

درست هم می‌گفت.  تا همین چند سال پیش که کلماتی مانند وارونگی هوا و آلودگی هوا و محیط زیست و ... مطرح نشده بود، مقصد اغلب گردشگرانی که همدان را برای سفر انتخاب می‌کردند غیر از تاریخ و چهره‌های تاریخی فرهنگی و مذهبی همدان، آب و هوای این شهر بود، که حالا نه از آب خبری‌ست و نه ظاهراً از آن هوا! اما هنوز همدان مورد توجه گردشگران است!

1400082915381391024091724

اما آیا قدیمی‌ها باور می‌کردند روزی برسد که شهرشان اینقدر در معرض انواع آلودگی‌های محیط زیستی و صنعتی قرار بگیرد که هوای پاک در آن به خطر بیافتد؟ قطعاً نه! هیچکس فکرش را هم نمی‌کرد گاهی آلودگی هوا به قدری بشود که از میدان اصلی شهر قله الوند معلوم نباشد! هیچکس فکرش را هم نمی‌کرد که روزی همدان در معرض گرد و غبار قرار بگیرد و حتی این گرد و غبار به تعطیلی ادارات و مدارس ختم شود. هیچکس فکرش را نمی‌کرد مسیر گنجنامه در روزهای سرد پاییز و زمستان ترافیک باشد! هیچکس فکرش را نمی‌کرد که باغات گنجنامه شبیه خانه‌های مردم شود و یک عده در تمام فصول سال آنجا زندگی کنند.

به قدیمی‌ها اگر می‌گفتید که می‌شود شب‌هایی را در سرمای گنجنامه گذراند، به تاریک ‌دره و مسیر زیبای گنجنامه نگاه کرد و از وسایل گرمایشی لذت برد حتماً باور نمی‌کردند، اما امروز تمام این اتفاقات افتاده است.

13207131_753

امروز همدان هم آلودگی هوا دارد، هم گرد و غبار، اما وقتی این مشکلات را در کنار توسعه می‌گذاری می‌بینی که برخی از آن‌ها از سر ناگزیری‌ست. امروز همدان تصویر تازه‌تری از خود برای گردشگری داخلی و خارجی به نمایش گذاشته است.

امروز نه علیصدر همان غار بدون امکانات با بازدیدهای فصلی‌ست، نه گنجنامه آن محلی که ختم به چند جگرکی می‌شد. امروز توسعۀ گردشگری در همدان از چند سویه رخ داده است. تحول در احیای بناهای تاریخی، خانه‌ های بوم گردی، ویلاهای کوهستانی، تله کابین، سورتمه ریلی، بانجی جامپینگ، موزه‌های هگمتانه و تاریخ طبیعی و حیات وحش، و اتفاقات دیگر در گردشگری ورزشی و ... باعث شده همدان شرایط تازه‌ای در میان استان‌ها پیدا کند.

همدانی‌های قدیم که الان هم برخی از آن‌ها هنوز در قید حیات هستند و دل‌شان برای همدان می‌تپد معتقدند صفای آنچه در روزگار آن‌ها بود چیز دیگری است! اما نسل امروز توقعش از گردشگری متفاوت از آن چیزی است که قدیمی‌ها می‌گفتند و می‌گویند.

سایت گنجنامه : www.ganjname.com

اینستاگرام : @ganjnamehvillage

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.