هزینه درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی چقدر است؟

 این مشکل ممکن است در هر یک از سه بخش ستون فقرات (گردن، پشت و کمر) رخ دهد، اما رایج ترین حالت آن در کمر است که تحت عنوان دیسک کمر شناخته می شود. در حالیکه دیسک ها را می توان عامل جذب فشارهای وارد بر ستون فقرات دانست، دیسک کمر می تواند زندگی روزمره را دشوار و دردناک کند.

 

خوشبختانه می توان از فیزیوتراپی در کمک به مقابله با نشانه های این مشکل چالش برانگیز استفاده کرد. این مطلب درباره تشخیص دیسک کمر، درمان اولیه و فیزیوتراپی و هزینه درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی صحبت می کند.

تشخیص دیسک کمر

دیدن بیرون زدگی دیسک کمر در تصویر ام آر آی به تنهایی به معنای قطعی بودن درد ناشی از آن نیست؛ اما این مشکل می تواند با نشانه های مختلفی همراه شود.

بیرون زدگی دیسک کمر ممکن است به کمردرد منجر شود یا نشود و این بستگی به موقعیت دیسک دارد. اگر دیسک کمر با یکی از اعصاب نخاعی در این نقطه تماس پیدا کند، ممکن است با درد باسن، ران یا انگشتان پا هم مواجه شوید. آسیب دیدگی یا فشردگی عصب هم می تواند به ضعف، سوزن سوزن شدن یا بیحسی پاها منجر شود.

فیزیوتراپ با توجه به موقعیت های بسیار متفاوت نشانه ها، کارش را با یک ارزیابی جامع شروع می کند. او علاوه بر پرسیدن سوالاتی درباره منشا مشکلاتتان، ستون فقرات را برای بررسی قدرت حرکت و موقعیت درد معاینه می کند.

آنها همچنین قدرت عضلات دست و پایتان را نیز بررسی می کنند تا متوجه وجود آثار ناشی از دیسک کمر در این عضلات هم بشوند. بررسی احساس و واکنش اندام ها نیز بخش دیگری از فرایند ارزیابی وجود دیسک کمر است. متخصص فیزیوتراپ بعد از درک مشکلتان، طرح درمان متناسب با آن را برای کمک به درد تعیین می کند.

فیزیوتراپی برای دیسک کمر

بعد از تشخیص دیسک کمر توسط پزشک و تعیین اینکه فیزیوتراپی می تواند به مشکلتان کمک کند، باید به دنبال یک فیزیوتراپ مجرب برای درمان این مشکل باشید. معمولا یک فیزیوتراپ نورولوژیک یا ارتوپدیک، گزینه خوبی برای کمک به افراد مبتلا به دیسک کمر است.

جلسات فیزیوتراپی دیسک کمر با اهداف مختلف و مشخصی برگزار می شوند. ابتدا تمریناتی به منظورکاهش فشار وارد بر اعصاب فشرده شده و متناسب با اولویت جهتی (سمتهایی که حرکت به آن دردتان را کمتر یا بیشتر می کند) خودتان تعیین می شود.

سپس، تمرینات تقویت عضلات مرکزی برای کمک به پایداری ستون فقرات تجویز میشود. تمرینات استقامتی هوازی برای کمک به افزایش استقامتتان به برنامه تمرینی افزوده می شود. و نهایتا، تمرینات کششی و کارهای دستی توسط فیزیوتراپ به بهبود انعطاف بدن کمک می کند.

به طور کلی ترکیب فیزیوتراپی در کنار داروی مسکن و آموزش درباره بیماری، بعد از گذشت سه ماه از درمان از اثرگذاری مشابهی با جراحی دیسک کمر برخوردار است.

24 تا 48 ساعت اول

24 تا 48 ساعت اول بعد از بیرون زدگی دیسک کمر، معمولا دردناک ترین دوره خواهد بود و شاید از بدتر شدن آن بترسید. اگرچه شاید ترستان طبیعی باشد، اما آموزش های فیزیوتراپ بر اهمیت فعال ماندن و عدم استراحت مطلق متمرکز است.

تمرینات هوازی سبک مثل پیاده روی یا شنا به کاهش اسپاسم های عضلانی و بخشی از درد کمک می کند. تمرینات تقویتی سبک مربوط به عضلات مرکزی و تمرینات حرکتی نیز برای حمایت بیشتر از ستون فقرات پیشنهاد می شود.

بعلاوه دستگاه تراکشن کمر نیز می تواند به کاهش موقتی فشار وارد بر اعصاب نخاعی کمک کند. هر یک از این روشها به بازگشت هر چه سریعتر به وضعیت نرمال و پیشگیری از بدترشدن نشانه ها کمک می کند.

ادامه درمان

فیزیوتراپ بعد از گذر بیمار از مرحله حاد دیسک کمر، معمولا درمان را با تمرکز بر پیشروی برنامه درمانی در خانه تنظیم می کند. معمولا برای تضمین قدرت کافی عضلات مرکزی، تمرینات چالش‌زاتری برای برنامه تمرینات خانگی در نظر گرفته می شود. او همچنین برای اطمینان از پیشگیری بروز موارد آسیب زننده، به شکل بدنتان نظارت می کند.

بعلاوه اگرچه مراحل اولیه فیزیوتراپی معمولا بر مجتمع کردن نشانه ها متمرکز است، مراحل پایانی آن شامل اجرای حرکاتی خواهد بود که قبلا انجامشان آزاردهنده بود. فیزیوتراپ معمولا بعد از کنترل موفق و فرونشاندن نشانه ها، برنامه ای را برای ادامه درمان بعد از مرخص شدنتان طراحی می کند.

هزینه هر جلسه فیزیوتراپی دیسک کمر چقدر است؟

فیزیوتراپ میزان سلامت شما را در جلسه معاینه، ارزیابی و طرح تمرینی لازم برای کمک به تقویت عضلات و حرکت راحتتر را برایتان تعیین می کند. او برای کاهش دردتان با شما کار می کند و در این فرایند ممکن است از تجهیزات خاصی مثل نوارهای کشی، وزنه، تردمیل و توپ های پزشکی استفاده کنید. یادتان باشد که هزینه درمان و هر جلسه فیزیوتراپی به اینکه بیمه دارید یا خیر بستگی دارد.

اگر بیمه داشته باشم، هزینه درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی چقدر است؟

هزینه فیزوتراپی معمولا به صورت جلسه ای تعیین می شود و اکثر بیمه ها معمولا حداقل 50 درصد از هزینه فیزیوتراپی را پوشش می دهند. اما این پوشش تنها در صورت پرداخت حق بیمه سالیانه ممکن خواهد بود. معمولا برای قرارگرفتن هزینه درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی تحت پوشش بیمه، به نامه ارجاع از پزشک ارتوپد یا پزشک مراقبت های اولیه نیاز دارید.

اگر بیمه نداشته باشم، هزینه درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی چقدر است؟

متوسط هزینه فیزوتراپی بدون داشتن بیمه، خیلی بیشتر از زمانی خواهد بود که بیمه داشته باشید. هزینه فیزیوتراپی به شدت آسیب دیدگی بستگی دارد. بعلاوه باید هزینه جلسات معاینه اولیه و جلسات فیزیوتراپی در آینده را نیز بپردازید.

از سوی دیگر، هزینه جلسات خانگی فیزیوتراپی در مقایسه با زمانی که به کلینیک مراجعه می کنید، بالاتر خواهد بود و این موضوع به دلیل سختی های ایجاد شده در مراجعه پزشک به خانه شما است. اگر بیمه ندارید، باید هزینه مراقبت های بعد از عمل و درمان دیسک کمر را نیز بپردازید. 

چقدر از هزینه درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی از جیب بیمار می رود؟

اگر بیمه داشته باشید، لازم نیست که همه هزینه فیزیوتراپی را خودتان بپردازید، اما هزینه هر جلسه فیزیوتراپی برای افرادی که بیمه نباشند، بسیار بالاتر خواهد بود. هزینه هر جلسه درمان با توجه به مدت زمان مورد نیاز برای اجرای آن متفاوت است. ریکاوری بعد از یک آسیب دیدگی ورزشی به چند جلسه فیزیوتراپی و شاید چند صد هزار تومان هزینه نیاز دارد. اما توانبخشی بعد از جراحی های عمده می تواند جلسات زیاد و حتی چند میلیون تومان هزینه را به همراه بیاورد.

منبع: مقالات سایت دکتر حمیده دهقانی

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.