پیشنهاد کافه مدیا: فیلم ترول، ماجرای بازگشت یک اسطوره از دل آتش و یخ

 احتمالا اولین ایده‌ در اولین جلسات هماهنگی را این کارگردان با هیجان اینطور بیان کرد که گروهی از مردم باید با کمک هم جلوی غول باستانی را بگیرند که در کوهی در همین کشور خودمان نروژ از خواب بیدار شده. غولی که نماد حافظت از محیط زیست است و انسان با مداخله در طبیعت بیدارش کرده است.

کمپانی موشن بلور هم پای این ایده آمد و بعد از ساخت نوبت به غولی دیگر اینبار البته در عرصه پخش و عرضه‌ی آثار سینمایی رسید تا این اثر را به دست مخاطبان برساند. اینجا حرف از غول صنعت VOD دنیا یعنی نتلفیکس است. نتیجه این همکاری هم با استقبال از سمت مخاطب و منتقد همراه شد.

موسیقی کار تحسین شد، فیلمبرداری نمره قابل قبولی کسب کرد و در ارتباط با جلوه های بصری هم بیشتر نظرها مثبت بود. سکانس های اکشن و موسیقی متن هم را بیشتر منتقدان جز نقاط قوت فیلم شمردند. قبل از پرداختن به داستان فیلم و نقدهای آن شاید بد نباشد به اسطوره های اسکاندیناوی نگاهی دقیق تر بیندازیم.

اسطوره های اسکاندیناوی

در سرزمین‌های عموما سرد و یخ زده اسکاندیناوی هم مردم مانند خیلی از جاهای دنیا از دیرباز به دنبال پاسخ به منشا حوادث و اصلا چرایی و چگونگی پیدایش دنیا بودند. رد نوشته‌های نویسنده‌های قدیمی ایسلند را که بگیریم به دو عنصر مهم بر میخوریم، یکی آتش و دیگری یخ. در اسکاندیناوی بن و ریشه خلقت را در سرزمینی می‌دانستند که در آنجا آنش و یخ با هم وجود داشتند.

شمال، جایگاه یخ و برف و جنوب این سرزمین محل حضور دنیای شعله‌ها و آتش بود. هستی و حیات در تضاد این دو عنصر در کالبد غولها به وجود آمد. نام اولین غول هم یمیر بود که احتمالا باید جد بزرگ همین ترول داستان خودمان فرضش کنیم. ادین، ویلی، وه، بور و بستلا حاصل زاد و ول غول‌های بعدی بودند. کوه‌ها هم بعدتر از استخوان‌های یمیر و رودها از خون او به وجود آمدند.

نگاهی به داستان فیلم

از سالهای کودکی نورا تایدمن، قهرمان به واسطه دانش پدرش در شناخت اسطوره‌ها و هویت آنها با مفهوم ترول آشنا است. او به عنوان یک باستان‌شناس توسط دولت نروژ برای پاسخ به سوالی فراخوانده شده است تا با کمک چند متخصص دیگر در ارتباط با یک انفجار در کوه‌ دوور در نروژ پاسخی قانع کننده پیدا کنند. در این انفجار تعدادی از کارگران پروژه حفر تونل کشته و زخمی شده‌اند و حالا حوادثی غیر قابل توضیح هم رخ میدهد.

نورا که قبلتر به علت ارائه بحثهایی در ارتباط با امکان وجود ترول یا همان غولها سِمت استادی خود در دانشگاه را از دست داده باز با همان احتمال روبرو می‌شود. احتمالی که به ماجرای انفجار در کوه گره خورده است و حالا این باستان شناس باید دوباره با چالش های احتمالی وجود یک ترول روبرو شود.

بیداری ترول پاسخ اسطوره ها به تخریبهای بشری در محیط زیست

شاید بد نباشد دوباره برگردیم به ریشه های اسطوره شناختی، جایی که ترول‌ها همیشه هم آسیب زا نبودند. به زبان ساده ترول ها وظیفه داشتند در کنار بقیه کارهایشان مراقب محیط زیست هم باشند. پشت همه ماجراهای فیلم احتمالا این گزاره برای مخاطب ایجاد می‌شود که اگر این همه مداخله بشری در قالب دولتها و صنایع در محیط زیست نبود خبری هم از بیدار شدن این غول باستانی و دردسرهای بعدی نبود.

پیشنهاد کافه مدیا فیلم ترول، ماجرای بازگشت یک اسطوره از دل آتش و یخ

درباره ژانر هیولایی

به طور ساده هر وقت هیولا، غول یا موجودی افسانه‌ای از باورهای عامیانه مردم در گذشته پایش را به قصه و داستان فیلمی روی پرده نقره‌ای سینما بگذارد ما با فیلم هیولایی یا  Monster movie روبرو هستیم. این ژانر از فیلم می‌تواند با انواع دیگر ژانرها ترکیب شود؛ مثلا ما با فیلمی مواجه باشیم که در عین اینکه هیولا از نقشهای اصلی آن است، کمدی، درام، فانتزی یا علمی تخیلی هم باشد.

هیولاها همیشه هم در فیلم ها نقش ضد قهرمان را ندارند و مثلا ممکن است در موردی مثل فیلم کینگ کونگ محبوبیت را هم تجربه کنند. سری فیلمهای گودزیلا، پارک ژوراسیک و جزیره جمجمه برای علاقمندان سینما نام‌های آشنایی هستند که در این حوزه دسته بندی می‌شوند و هر کدام البته داستانی متفاوت را در قالب یک Monster movie  روایت می‌کنند.

مقایسه غول نروژی با هیولاهای معروف سینما

اگر دنبال خاطره‌ای ماندگار مانند کینگ کونگ هستنید باید به این غول تازه بیدار شده که ترول صدایش میکنیم فرصت بیشتری برای دنباله‌های آینده بدهید. در مقایسه با پارک ژوارسیک هم همین مساله برقرار است. در سینما هم همیشه قرار نیست شاهکار تماشا کنیم و صد البته از مقایسه با شاهکارها که دست برداریم، فیلم ترول حرفهای زیادی برای گفتن دارد. نقدهای متاکریتیک و روتن توماتو و بازخورد مخاطبات این مساله را تایید میکند.

موسیقی فیلم، جلوه‌های بصری و هیجان صحنه‌های اکشن  در فیلم ترول قطعا شما را راضی نگه خواهد داشت و بعد از تیتراژ فیلم در کنار اسمهایی مانند گودزیلا و کینگ کونگ جایی هم در رده های بعد برای ترول باز خواهید کرد.

فیلم ترول را کجا ببینیم؟

اگر به هر دلیلی قصد دانلود فیلم را ندارید استفاده از پلتفرمهای VOD  را به شما پیشنهاد میدهیم. در پلتفرم‌های VOD متناسب با زمانی که از فیلم تماشا میکنید و کیفیتی که انتخاب میکنید اینترنت مصرفی شما محاسبه می‌شود. بعضی از این پلتفرمها مانند نتفلیکس از مخاطبین خود میخواهند که اشتراک تهیه کرده و به تماشای فیلمهای مورد علاقه خود بنشینند.

ما در کافه مدیا این امکان را برای شما فراهم کرده ایم تا بتوانید به راحتی و به سادگی یک کلیک فیلم های مورد علاقه‌تان را تماشا کنید. اگر طرفدار فیلمهای ژانر تاریخی و حماسی مانند فیلم گلادیاتور هستید، یا طرفدار فیلمهایی مانند ترول ما تلاش کرده ایم میزبان خوبی برای لحظه های حضور شما باشیم. در کافه مدیا تلاش کرده‌ایم سینمای شما را در سانس دلخواه همراه به قدرت انتخاب فیلم به شما هدیه کنیم.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.