سفر به مشهد با خرید بلیط قطار از سفرمارکت

 در سفر با قطار دیگر نیاز نیست نگران مسائل جوی باشید و یا دغدغه کمبود سوخت و ترافیک را داشته باشید. همچنین مانند هواپیما خطر سقوط برای شما وجود ندارد. بلیط قطار نیز در اغلب مواقع قابل دسترس است و می‌توانید از آن استفاده کنید. البته علاوه‌بر این موضوعات، سفر با قطار مزایای دیگری نیز دارد.

اگر قصد دارید به کمک قطار به این شهر سفر کنید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی سفر به مشهد با خرید بلیط قطار از سفرمارکت می‌پردازیم.

قطارهای مشهد

شرکت رجا، شرکت‌های زیرمجموعه سفیر و شرکت فدک اصلی‌ترین تامین کنندگان بلیط قطار در ایران هستند. شرکت‌های بن‌ریل، ریل سیر کوثر، جوپار، ترابر سبا، نورالرضا، مهتاب از جمله شرکت‌های ریلی مسیر مشهد هستند. این قطارها به دو دسته کوپه‌ای و سالنی تقسیم‌بندی می‌شوند. در سفر به مشهد در اغلب شهرها می‌توانید بلیط قطار کوپه‌ای خریدای کنید در برخی از مسیرهای پرتردد همچون تهران مشهد و بلعکس قطار سالنی هم حرکت می‌کند.

روش‌های خرید بلیط قطار

روش‌های گوناگونی برای خرید بلیط قطار وجود دارد. شما می‌توانید به باجه‌های فروش بلیط که اغلب در ایستگاه‌های راه‌آهن واقع شده‌اند، مراجعه کنید و یا با شرکت‎های مسافربری تماس بگیرید تا در صورت وجود بلیط، شما را راهنمایی کنند.

یکی دیگر از روش‌های خرید بلیط قطار، خرید بلیط به صورت آنلاین از سفرمارکت است. با این روش می‌توانید در کمترین زمان بلیط مورد نظر خود را خریداری کنید و دیگر نیاز به پرداخت هزینه‌های اضافی همچون رفت و آمد و دیگر موارد نیست. در سفرمارکت می‌توانید بلیط قطار سالنی یا کوپه‌ای، با کوپه دربست، مخصوص بانوان و دیگر ویژگی‌ها خریداری کنید.

سفرمارکت یک بازار مجازی یا مارکت پلیس در حوزه سفر و گردشگری است که به کمک آن می‌توانید بهترین خدمات گردشگری را دریافت کنید. در بخش بلیط قطار، همه شرکت‌های ریلی ایران، بلیط سفر خود را در سفرمارکت عرضه می‌کنند و به آسانی می‌توانید سفر ریلی خود را برنامه‌ریزی کنید.

نحوه خرید بلیط قطار از سایت سفرمارکت

برای خرید بلیط قطار باید به سایت یا اپلیکیشن سفرمارکت مراجعه کنید. سپس به صفحه بلیط‌های قطار بروید و اطلاعات خواسته شده را تکمیل کنید. این اطلاعات شامل مبدا، مقصد (مشهد)، تاریخ رفت و تعداد مسافران می‌شود. اگر به کوپه دربست نیاز دارید و یا می‌خواهید بلیط شما از نوع رفت و برگشتی باشد، باید در این صفحه گزینه‌های مربوط به آن را فعال کنید و تاریخ برگشت خود را نیز وارد کنید. پس از تکمیل اطلاعات با کلیک برروی گزینه نارنجی رنگ جستجوی بلیط قطار می‌توانید بلیط‌های قطار ارائه شده در تاریخ مورد نظر و در ساعت‌های گوناگون مشاهده کنید.

به کمک فیلترهایی که سایت سفرمارکت برای شما در نظر گرفته است، می‌توانید بازه قیمتی برای بلیط‌های نشان داده شده تعیین کنید و یا زمان حرکت را مشخص کنید. همچنین می‌توانید قطارهای سالنی را از قطارهای کوپه‌ای جدا کنید. یک فیلتر کاربردی که سفرمارکت برای کاربران در نظر گرفته است، مدت سفر است. به واسطه این فیلتر می‌توانید سریع‌ترین و کندترین قطار را انتخاب کنید و یا برحسب تعداد توقف آن‌ها را باهم مقایسه کنید. فیلتر آخر نیز مربوط به انتخاب شرکت‌های ریلی است.

پس از انتخاب بلیط مورد نظر باید برروی دکمه نارنجی رنگ انتخاب بلیط کلیک کنید تا در گام بعدی بتوانید اطلاعات خود و همسفران را در صورت وجود وارد کنید و در نهایت خرید خود را نهایی کنید. البته لازم به ذکر است که برای خرید نهایی باید در پلتفرم سفرمارکت ثبت نام کرده باشید.

نکات مهم در سفر به مشهد با قطار

اگر بار اولی است که به وسیله قطار به مشهد سفر می‌کنید، بهتر است یک سری نکات را مدنظر داشته باشید. از مهمترین این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدارک مورد نیاز

در صورتی که قصد دارید با قطار به این شهر سفر کنید، باید مدارکی همچون پرینت بلیط و کارت شناسایی معتبر با خود همراه داشته باشید.

  • میزان بار مجاز

هرمسافری می‌تواند مقداری بار با خود به داخل قطار ببرد. قطار قوانین آسان‌تری نسبت به هواپیما در رابطه با میزان بار مجاز دارد. شما می‌توانید بار و چمدان‌هایی با وزن 30 کیلوگرم و گاهی بیشتر هم به داخل قطار ببرید.

  • کنسلی و استرداد بلیط

مسافران می‌توانند بلیط قطار خریداری شده را کنسل کنند. البته این اتفاق باید حداقل 60 دقیقه قبل‌تر از حرکت قطار بیفتد. در این صورت می‌توانید به صورت آنلاین بلیط قطار یا بلیط‌های خود را کنسل کنید. برای استرداد بلیط قطار در صورتی که زمان کمتری به حرکت مانده باشد، باید بلیط چاپی و کارت شناسایی حود را همراه داشته باشید و سپس به یکی از مراکز فروش بلیط به صورت حضوری مراجعه کنید.

  • قیمت بلیط قطار

سفر با قطار می‌تواند یک تصمیم بسیار اقتصادی باشد. چرا که قیمت تمام شده قطار از بلیط هواپیما تهران مشهد بسیار کمتر است. قیمت این وسیله نقلیه به مواردی همچون شرکت ریلی، نوع قطار، طول مسیر و خدماتی که قطار ارائه می‌دهد، بستگی دارد. بعضی از شرکت‌های ریلی امکان حمل خودرو را در نظر گرفته‌اند که در صورت استفاده از این خدمت مبلغی به هزینه‌های سفر شما اضافه می‌شود.

قیمت بلیط قطار برای تمامی سنین یکسان نیست. اگر کودک زیر ۱۲ سال و یا نوزاد همراه دارید، باید بدانید که بلیط برای آن‌ها شامل تخفیف می‌شود. این تخفیف برای کودکان به صورت نیم بها محاسبه می‌شود. برای نوزادان نیز باید تنها ۱۰ درصد از قیمت بلیط بزرگسالان را پرداخت کنید.

قطارهای چهارتخته ۳ ستاره در این مسیر کمی قدیمی هستند اما برای سفرهای اقتصادی بسیار مناسب هستند. قطارهای شش تخته نیز ارزان‌ترین انتخاب پس از قطارهای اتوبوسی محسوب می‌شوند. قطارهای پنج ستاره و لوکس نیز در این مسیر وجود دارد که قیمت آن‌ها گران‌تر از سایر قطارها است.

مان حضور در ایستگاهبهترین حالت این است که یک ساعت قبل از حرکت قطار در ایستگاه حضور داشته باشید. لازم به ذکر است که ده دقیقه مانده به حرکت تمامی درهای قطار بسته می‌شوند. پس از بسته شدن درب‌ها دیگر امکان ورود به قطار وجود ندارد.

بیمه در سفرهای ریلی

تمامی مسافران به محض ورود به ایستگاه مبدا و هنگامی که به ایستگاه مقصد وارد می‌شوند در برابر حوادث بیمه می‌شوند. بیمه حوادث شامل جبران هزینه‌های پزشکی، انفجار، تصادف، خارج شدن از ریل و دیگر موارد می‌شود.

مفقود شدن بلیط قطار

در صورتی که بلیط قطار شما مفقود شد، باید در زمان اداری به ایستگاه راه‌آهن که سیستم فروش بلیط دارند مراجعه کنید و بلیط خود را مجدداً دریافت کنید. در صورتی که حداکثر 45 دقیقه تا حرکت قطار مانده باشد، بلیط برای شما مجدداً صادر می‌شود.

کوپه دربست

یکی از بهترین مزیت‌های سفر با قطار این است که می‌توانید کوپه‌ای دربست رزرو کنید و کنار سایر اعضای خانواده باشید. در صورت رزرو کوپه دربست، شما می‌‎توانید یک مسافر اضافی را نیز با خود به داخل کوپه ببرید. البته این فرد نمی‌تواند جایی خارج از کوپه را درخواست کند و قبض آن توسط رئیس قطار صادر می‌شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.