مدیریت دانش، مسیری هموار یا دور از دسترس برای سازمان‌های ایرانی؟

 به‌طوری که بارها شاهد این موضوع بوده‌ایم که مدیریت دانش به شکلی پیچیده‌ و اشتباه اجرا و پیاده‌سازی شده‌است؛ همین امر هزینه‌های زیادی را متوجه سازمان‌ها ‌کرده‌است؛ تا جایی که آنها جداً از اجرای مدیریت دانش ناامید شده و حتی به نتایج خوب آن مشکوک می‌شوند!

عمده‌ترین دلیل این چالش جدا دانستن مفهوم مدیریت دانش از سایر مفاهیم سازمانی است. نمی‌توان و نباید مدیریت دانش را به عنوان ابزاری جداگانه از صنعت، سازمان یا دپارتمان‌ها دانست؛ چرا که به خودی خود نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. شاید با بررسی معنی این مفهوم که در ادامه ‌می‌خوانید، بتوانید خیلی ساده‌تر به چرایی این چالش پی‌ببرید و به شکل اصولی‌تری به فکر پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمانتان باشید.

تعریفی ساده و صریح از مدیریت دانش

مدیریت دانش، فرایند جذب، ذخیره، به‌اشتراک‌گذاری و مدیریت موثر دانش و تجربه کارکنان برای افزایش حداکثری دانش جمعی نیروی‌کار است. این فرایند برای رسیدن به اهدافی همچون بهبود کارایی، افزایش بهره‌وری و حفاظت از اطلاعات حیاتی و ارزشمند، به سازمان اضافه می‌شود. با توجه به این تعریف تنها در صورتی اجرا و پیاده‌سازی مدیریت دانش موفق می‌شود که با سایر فرایندها، فرهنگ و ساختار سازمانی ادغام و دانش و اطلاعات کارکنان به صورت مداوم در فرایندهای درست به‌روز شود. چرا که اجرای نادرست و نبود آن هزینه‌های بسیار بالایی را به سازمان تحمیل می‌کند که در ادامه نمونه‌هایی از آن را نام می‌بریم.

گزارش جهانی از فاجعۀ نبود مدیریت دانش در سازمان

با توجه به اینکه در ایران هیچ سازمانی به طور خاص در این حوزه گزارشی ارائه نمی‌دهد، ناگزیریم از گزارش‌های جهانی برای نشان دادن اهمیت این موضوع استفاده کنیم. بر اساس گزارش اینترنشنال دیتا گروپ، ۵۰۰ شرکت برتر در دنیا حداقل ۳۱.۵ میلیارد دلار در سال به علت ناتوانی در به‌اشتراک‌گذاری دانش ضرر می‌کنند.

به عنوان نمونه‌ای دیگر در کتاب انتقال دانش حیاتی*، نظرسنجی وجود دارد که نتایج آن نشان می‌دهد ۵۳٪ از پاسخ‌دهندگان ‌می‌گویند هزینه‌های مربوط به ازدست‌دادن دانش کلیدی کارمندان می‌تواند به ۳۰۰۰۰۰ دلار برسد. در تخمین دیگری از همین منبع، ۱۱ درصد افراد معتقد‌ند هزینه‌های مربوط به ازدست‌دادن دانش کارمندان (هنگام ترک شغل) می‌تواند نزدیک به ۱,۰۰۰,۰۰۰ دلار باشد.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که ۶۳ درصد از کارمندان می‌گویند زمان زیادی را برای رسیدن به یک راه‌حل صرف می‌کنند و این اتفاق روی کسب‌وکار تأثیر منفی زیادی به همراه دارد. همه این موارد حاکی از آن است که سازمان‌ها نیازمند استفاده و اجرای صحیح مدیریت دانش هستند.

(*)نویسندگان: دوروتی لئونارد-بارتون، والتر سی سوآپ، گاوین بارتون

راهکاری برای مواجهه با چالش‌های‌ پیش روی مدیریت دانش

حالا و با وجود چالش‌ها و گزارش‌های جهانی که پیشتر به آن اشاره کردیم، باید بدانید علاوه بر آنچه گفته شد؛ چالش‌های دیگری هم وجود دارد. از جمله این چالش‌ها رشد سرسام آور اطلاعات، ورود حوزه‌های جدید دانشی و تغییرات فرهنگی در محیط کار است. اینها همگی بیانگر این موضوع‌ هستند که بهترین راهکار قبل از هر چیز درک اصولی مدیریت دانش توسط تمامی کارکنان، ایجاد فرهنگ سازمانی درست و سپس استفاده از نرم افزار مدیریت دانش است.

در همین راستا ما در اینوتکس ایران با توجه به سابقه و تجربه‌ ۱۷ ساله خود در زمینه مدیریت دانش، توانسته‌ایم تا کنون به سازمان‌های بزرگ و مطرح زیادی در این زمینه خدمات ارائه بدهیم . نرم افزار مدیریت دانش ما با نام تجاری «رای‌ون» با توجه به کاربردهای نرم‌ افزار و انعطاف بالای خود توانسته در دپارتمانها و سازمانهای بسیار متنوع و مختلفی از جمله در صنعت بانکداری، نفت و گاز، شهرداری، خودروسازی و … پیاده‌سازی شود، استقرار یابد و به خوبی جواب‌گوی چالش‌های این حوزه در بین سازمان‌های ایرانی باشد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.