کدام دریاچه‌های دیدنی و معروف ایران را ببینیم؟

عاشقان کوله‌پشتی کردی و پرنده‌نگری، دریاچه‌گردی را بخشی از برنامه‌های توریستی خود در نقاط مختلف کشور قرار داده و تورهای زیادی همه ساله برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی از دریاچه های ایران برگزار می‌شود. سفرمارکت به عنوان یکی از برترین پتلفرم‌های مقایسه قیمت خدمات گردشگری آنلاین در ایران، شما را با زیباترین دریاچه‌های ایران پهناور در عصر پسا کرونا آشنا می‌کند. یادتان باشد که ارزان‌ترین و بهترین نرخ رزرو هتل و تور و بلیط هواپیما و اتوبوس و قطار، همه روزه در سفرمارکت در دسترس شما است.

دریاچه ارومیه: اشک‌ها و لبخندها

یکی از مهم‌ترین دریاچه‌های ایران، همین دریاچه ارومیه بوده که در ۲۰ سال اخیر در کانون توجه افکار عمومی در داخل و خارج از کشور قرار گرفته است. دریاچه ارومیه، از زیباترین دریاچه‌های ایران، مرز استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی محسوب شده و خشک شدنش، داغی بر دل‌های ایرانیان خواهد بود.

دریاچه ارومیه، جاذبه‌ای در شمال غربی ایران بوده و بزرگ‌ترین دریاچه داخلی کشور لقب گرفته و دومین دریاچه آب شور جهان نیز به شمار می‌آید. لوکیشنی عالی برای پرنده‌نگری به خصوص در فصل مهاجرت پرندگان بوده و در فهرست یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های اکوتوریسم ایران قرار دارد.

دریاچه ارومیه، بیش از ۱۴۰ کیلومتر طول و بیش از ۵۰ کیلومتر عرض دارد. کم آبی و پرآبی دریاچه ارومیه و رودخانه زاینده رود نصف جهان، قلب‌های ایرانیان عاشق محیط‌زیست را به تپش وا داشته و امیدواریم با تلاش دولت، رونق به اکوسیستم دریاچه ارومیه بازگردد.

دریاچه چیتگر تهران

دریاچه چیتگر یا دریاچه شهدای خلیج فارس در تهران، یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران است. البته این دریاچه، مصنوعی است و طبیعی نبوده و در دهه نود شمسی، احداث گردید. دریاچه شهدای خلیج فارس، در منطقه ۲۲ تهران واقع شده و مراکز خرید و گردشگری متعددی در اطرافش قرار دارد.

دریاچه شهدای خلیج فارس یا چیتگر، در مسیر اتوبان شهید همت غرب واقع شده و هنوز مترو تهران و حومه در این منطقه، ایستگاهی ندارد. البته از ایستگاه مترو چیتگر تا دریاچه، فاصله زیادی پیش روی شما خواهد بود. دریاچه چیتگر، مکان خوبی برای پیاده‌روی و دوچرخه سواری است. اگر با پرواز به تهران سفر کردید رفتن به دریاچه چیگر می تواند یک تفریح کم خرج و جذاب برای شما باشد.

امکان شنا و ماهی‌گیری در دریاچه چیتگر وجود ندارد اما می‌توانید نسبت به کرایه ساعتی قایق پدالی و موتوری به منظور گشت در دریاچه اقدام کنید. اگر به دنبال مقصد دریاچه‌گردی ۴ فصل در ایران هستید، دریاچه چیتگر مناسب است. بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی ایران و خاورمیانه نیز قلمداد می‌شود.

ورزش‌های آبی مثل قایق‌سواری، راید اسکیت هوایی، رول گلایدر، تشک پرش آزاد، دریفتینگ، خانه وارونه، چرخ و فلک، اسکای فلایر بام لند، کارتینگ، ماشین برقی کوبنده و سرسره سقوط آزاد و پیست پرش در آسمان، از جمله تفریحات در دسترس در دریاچه چیتگر است.

تهران‌گردی هیجان‌انگیز با کودکان و نوجوانان را می‌توان در مجموعه تفریحی دریاچه چیتگر تهران تجربه کرد.

دریاچه توشن گرگان

از دیگر مقصدهای دریاچه‌گردی در ایران که با خرید بلیط قطار نیز می توان به آنجا رفت ، دریاچه توشن گرگان است. دریاچه توشن گرگان در نگارستان ایران (استان گلستان)، روستای توشن و جاده توشن قرار دارد و یکی از دیدنی‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین مقصدهای طبیعت‌گردی در استان گلستان به شمار می‌رود.

دریاچه توشن گرگان

دریاچه توشن، محیطی فوق‌العاده عالی برای عکاسی در طبیعت و سلفی‌های هیجان‌انگیز دارد و شما را به مهمانی مناظر خیره‌کننده کارت‌پستالی می‌برد. در اطراف دریاچه، کلبه‌هایی برای اقامت و هم‌چنین خرید صنایع‌دستی و محصولات کشاورزی ارگانیک کشاورزان در دسترس گردشگران قرار دارد.

مسیر دسترسی به دریاچه توشن گرگانی‌ها، آسان است. در جنوب شهر دیدنی گرگان، دهستان انجیرآب واقع شده و روستایی محسور کننده، میزبان شایسته گردشگران از سراسر ایران است. این دریاچه جذاب، یک سد خاکی تاریخی بوده که آبش از چشمه دوبرار در نزدیکی جنگل النگدره تامین شده و جنگل‌های مرتفع آن را احاطه کرده است.

اگر در چهار فصل سال، به دنبال مقصد طبیعت‌گردی بکر و کم‌تر شناخته شده در ایران هستید، دریاچه توشن را در نظر داشته باشید. زیبایی‌های مسیر منتهی به دریاچه در کنار ماهی‌گیری و پیک‌نیک و عکاسی، فرصت توریستی عالی را برای رمانتیک‌گردها به خصوص در پاییز و بهار به ارمغان می‌اورد.

یادتان باشد برای اقامتی خاطره‌انگیز در استان گلستان یا در دیگر مناطق دریاچه‌گردی کشور، از خدمات رزرو هتل سفرمارکت استفاده کنید تا بهترین نرخ‌ها را برای اقامتی خوش و آسوده در اختیار داشته باشید.

دریاچه چشمه دیو سیاب لار

از دیگر مناطق دریاچه‌گردی کشور، بایستی به دریاچه چشمه دیو آسیاب لار اشاره کنیم. این دریاچه، در شهرستان دماوند استان تهران واقع شده و اگر قصد عزیمت به این دریاچه به نسبت کم‌تر شناخته‌ شده دارید، باید به جاده هراز رفته و از آن‌جا، مسیر جاده فرعی پلور به سمت سد لار را دنبال کنید.

دریاچه چشمه دیو آسیاب لار تهرانی‌ها، در پارک ملی لار واقع شده و در فهرست دریاچه‌های طبیعی دماوند زیبا قرار دارد. چون املاح معدنی دارد، آب این دریاچه، خاصیت درمانی دارد. لذا اگر با مشکلات مفصلی و پوستی دست و پنجه نرم می‌کنید، آبش مناسب شما خواهد بود.

دریاچه چشمه دیو آسیاب لار، در نزدیکی تهران بوده و شما را به تماشای دشت شقایق و قله همیشه برفی ۵۶۷۱ متری دماوند می‌برد. نگین فیروزه‌ای دشت لار، بین مازندران و لواسان و شهر تهران است. بیش از ۳ کیلومتر از سطح دریا بالاتر بوده و حدود ۲ متر نیز عمق دارد.

آب این دریاچه در نیمه دوم سال، بسیار سرد است. علاوه بر زیبایی‌های دریاچه، تماشای گونه‌های زیستی و تپه آهکی که از املاح معدنی چشمه به وجود آمده، نظر شما را به خود جلب خواهد کرد.

دریاچه سقالکسار گیلانی‌ها

اگر عازم استان سرسبز و نوستالژیک گیلان هستید، دریاچه سقالکسار را در نظر داشته باشید. دریاچه سقالکسار گیلانی‌ها، یکی از زیباترین و رمانتیک‌ترین دریاچه‌های ایران بوده و در پانزده کیلومتری جنوب شهر رشت واقع شده است. دهستانی به نام لاکان، جایی است که روستای سقالکسار در آن جا قرار دارد.

از جمله مقصدهای گردشگری و طبیعت‌گردی گیلان، همین دریاچه سقالکسار و روستای اطرافش است که در ۴ فصل سال، میزبان شایسته ده‌ها هزار گردشگر از سراسر ایران می‌شود. اگر به دنبال مناظر کارت‌پستالی برای شکار عکس‌های طلوع و غروب خورشید هستید، سقالکسار گیلانی‌ها را در نظر داشته باشید.

این دریاچه از پاک‌ترین دریاچه‌های ایران و از زیباترین دریاچه‌های کشور بوده و با طبیعت دل‌فریب خود، طنازی می‌کند.

مثل اکوسیستم فیلبند و سوباتان و مازیچال که بهشت‌های رویایی ایران زمین هستید، دریاچه سقالکسار نیز محیطی رویایی را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد. امکانات مناسبی در اطراف دریاچه در دسترس گردشگران عاشق محیط زیست قرار دارد.

بازدید از این مکان، با پرداخت ورودیه امکان پذیر است. ارتفاع دریاچه سقالکسار از سطح دریا، شصت و چهار متر بوده و طولش حدود ششصد متر است. اگر به دنبال یک مقصد سوپر رویایی برای عکاسی پاییزی هستید، سقالکسار گیلان، مناظر باشکوه وصف ناشدنی بسیاری دارد. مخصوصا برای فیلمبرداری از آسمان.

دریاچه ولشت مرزن آباد

دریاچه ولشن مرزن آباد از دیگر انتخاب‌های عالی و هوشمندانه برای دریاچه گردی در مناطق دلپذیر شمال کشور به شمار می‌رود. دریاچه ولشت مرزن‌آباد در جاده چالوس به تهران واقع شده و سه کیلومتری مرزن آباد است. اگر در جست‌وجوی مکانی برای عکاسی در طبیعت، پرنده‌نگری، کمپینگ، کوله‌پشتی‌گردی و هم‌چنین مناظری خیره کننده برای نقاشی در طبیعت هستید، دریاچه ولشت مازنی‌ها را در نظر داشته باشید. این‌جا شما را مسحور خود خواهد کرد.

دریاچه ولشت مرزن آباد، در فهرست ۱۰ دریاچه آب شیرین ایران قرار گرفته و فرصت قایق‌سواری و ماهی‌گیری را نیز برای گردشگران دریاچه‌گرد به ارمغان آورده است. توجه داشته باشید که بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین استان مازندران همین دریاچه است. هفتاد و یکمین اثرطبیعی ایران، همین دریاچه ولشت مازنی‌ها بوده و در فهرست آثار ملی ایران نیز قرار گرفته است. چشم‌اندازهای طبیعی این دریاچه، در کنار ویژ‌گی‌های باستان شناسی آن، فوق العاده است.

در اطراف دریاچه ولشت، می‌توان از تفریحاتی چون: قایق پدالی (قو)، قایق برقی، قایق موتوری، بیگ بال، جت اسکی کودکان، شاتل و بنانا، استوانه و دوچرخه سواری بهره برد. این تفریحات، فرصت خوبی برای شکار تصاویر پرلایک را برای گردشگران فراهم می‌کند که خالی از لطف نیست.

دریاچه نمک خور اصفهان

اصفهان، دریاچه‌های زیادی دارد که یکی از آن‌ها، نمک خور است. این دریاچه در چهل کیلومتری شرق مرکز شهرستان خور و بیابانک واقع شده و مثل بسیاری از دریاچه‌های ایران، مناظر کارت‌پستالی باشکوه آن، زینت بخش عکس‌های پاییزی و زمستانی عکاسان طبیعت‌گرد است. از قدیمی‌ترین منابع نمک کشور بوده و بزرگ‌ترین دریاچه فصلی نمک کشور به شمار می‌رود. اشکال منظم هندسی سطح این دریاچه، لوکیشنی هیجان‌انگیز برای عاشقان عکاسی در طبیعت است و جاذبه‌ای خاص را به نمایش گذاشته است.

دریاچه نصف جهان، در فهرست کم ارتفاع‌ترین نقاط فلات ایران قرار دارد. پالایا یا زمین کم ارتفاع پوشیده از گل و خاک و رس، در بستر دریاچه دیده می شود. پلی گون ها یا اشکال نمکین زیبا، این منطقه نصف جهان را خیلی خاص کرده است. هیچ پوشش گیاهی دیده نمی شود و جلوه‌ای خاص توسط پلی گون ها در این دریاچه نمکی شاهد هستیم. این دریاچه در بیش‌تر روزهای سال کم آب یا بی آب است. یادتان باشد که گذر از عرض دریاچه، بالای جان دریاچه است.

دریاچه کیو خرم آباد

اگر مسافر استان دیدنی و مهمان‌نواز لرستان شدید، بازدید از دریاچه کیو، نگین دریاچه‌های لرستان را در نظر داشته باشید. دریاچه کیو خرم آباد در بلوار جام جم واقع شده و از مقصدهای گردشگری استان به شمار می‌رود. چون در فضای شهری واقع شده، دسترسی آسانی داشته و امکانات بسیار خوبی در اطرافش در دسترس است. کیو، یک دریاچه طبیعی است و در میان شهر قرار دارد و همین ویژگی آن را جذاب جلوه داده و به همین خاطر، مهمانانش از قایق سواری برای ثبت لحظات خوش و خرم استفاده می‌کنند.

کیو یعنی کبود رنگ و آبی در گویش لری و دلیل استفاده از آن برای نام دریاچه، آب زلال و عمیقی است که به رنگ آبی و نیلی دیده می‌شود. از جمله تفریحات گیو می‌توان به قایق موتوری، قایق پدالی، جت بات نوعی قایق موتوری، قایق موزیکال اشاره داشت. در اطراف دریاچه، شهربازی قرار دارد که بازی‌هایی چون استخر توپ و ترامپولین و یورو بانجی در آن در دسترس است.

دریاچه دوقلو سیاه گاو آبدانان

از دیگر مناطق دریاچه‌گردی دیدنی ایران، دریاچه دوقلو سیاه گاو آبدانان است که در استان ایلام و سی و پنج کیلومتری آبدانان قرار دارد. دریاچه دوقلوی سیاه گاو از نادر ترین پدیده‌های طبیعی ایران چهار فصل بوده و آب شیرین دارد.

آب دریاچه دوقلو سیاه گاو به قدری زلال است که عمق دریاچه قابل رویت بوده و در فهرست مهم‌ترین جاذبه‌های گردسگران آبدانان قرار دارد. این آکواریوم لاجوردی رنگ، املاح مختلف گوگردی داشته و سبب متمایز شدن و خاص بودجه دریاچه گردیده است.

از جمله دیدنی‌ها و تفریحات دریاچه دوقلو سیاه گاو، می‌توان به فرصت‌هایی از جمله: گشت و گذار در طبیعت، شنا، ماهی‌گیری، هم‌نشینی با عشایر خونگرم و زحمتکش و قهرمان منطقه، عکاسی و قایق سواری اشاره کرد.

دریاچه کوه گل سی سخت

دریاچه کوه گل سی سخت در استان کهکیلویه و بویراحمد، از دیگر مقصدهای دریاچه گردی ایران است. دریاچه کوه گل، در شهر سی سخت دره کوه گل واقع شده و طبیعتی بسیار زیبا را در معرض دید عاشقان طبیعت گردی در ایران قرار داده است. این دریاچه از جاذبه‌های طبیعی استان دیدنی کهکیلویه و بویراحمد بوده و در شمال شرق سی سخت جای گرفته است. نگین منطقه کوه گل بوده و وسعتی در حدود نیم هکتار دارد. عمق دریاچه کوه گل سی سخت نیز حدود پانزده متر است.

دریاچه کوه گل سی سخت

اگر عازم دریاچه کوه گل شدید، تفریحاتی چون: پیمایش در طبیعت، جمع آوری گیاهان دارویی، پرنده نگری، تماشای گل های وحشی و عکاسی را در نظر داشته باشید.

دیگر مقصدهای دریاچه گردی ایران

علاوه بر مناطقی که در بالا اشاره شد، می‌توان به مقصدهای دریاچه گردی دیگری چون: دریاچه بره سر استان گیلان (رودبار-جاده بره سر-تنکابن)، دریاچه فراخین نوشهر (بخش کجور بعد از روستای ویسر)، دریاچه نئور (اردبیل)، دریاچه ممرز نوشهر (پنج کیلومتری شمال چلندر)، دریاچه شورابیل اردبیل، دریاچه سراب نیلوفر کرمانشاه، دریاچه حلیمه جان رودبار، دریاچه نمک حوض سلطان قم، دریاچه آویدار مازندران، دریاچه شورمست سواد کوه و دریاچه چورت ساری اشاره کرد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.