دلایل افزایش قیمت استیل در بازار

بررسی انواع لوله استیل

برای خرید انواع لوله و نرده استیل باید با مشخصات آن‌ها آشنا باشید.

لوله استیل صنعتی

یکی از پرکاربردترین لوله‌ها، لوله استیل صنعتی است که معمولا بدون درز تولید می‌شود. این لوله‌ها قیمت بالاتری نسبت به انواع دیگر دارند که دلیل آن، آلیاژ استفاده شده و روش تولید این محصول است. در تولید این نوع لوله از شمش آلیاژی استفاده می‌شود که با تغییر قیمت شمش، قیمت لوله نیز تغییر می‌کند. برای ساخت لوله استیل صنعتی از دو نوع آلیاژ ۳۰۴ و ۳۱۶ استفاده می‌شود که کاربردشان متفاوت است. همچنین سایزهای مختلف آن، وزن متفاوتی دارند که این مورد سبب تغییر قیمت نرده استیل می‌شود.

لوله استیل صنایع غذایی

مواد غذایی حساسیت زیادی دارند و به‌سرعت با فولاد واکنش نشان می‌دهند. به همین دلیل از لوله استیل در ساخت تجهیزات صنایع غذایی استفاده می‌شود. معمولا در صنایع غذایی از لوله‌های درزدار استفاده می‌شود. آلیاژ بکار رفته در این صنعت استیل ۳۰۴ یا استیل ۳۰۴L است.

لوله استیل دکوراتیو

سطح استیل نسبت به فولاد ساده کربنی، براق‌تر و روشن‌تر است. به همین دلیل در صنایع دکوراتیو از لوله و نرده‌های استیل استفاده می‌شود که در تولید دکوراسیون داخلی و خارجی سازه‌ها و لوازم خانگی کاربرد دارند. مواد اولیه این صنعت، لوله‌های درزدار و ورق استیل براق مات یا خشدار است که قیمت نهایی آن به قیمت ورق مورد استفاده بستگی دارد. در تولید این نوع لوله استیل از کیفیت جوش پایین‌تری استفاده می‌شود و به همین دلیل قیمت آن هم نسبت به دو نوع دیگر، کمتر است.

بررسی عوامل تاثیرگذار در قیمت لوله و نرده استیل

علاوه بر عواملی مانند روش تولید، حساسیت، گرید آلیاژی و ماده اولیه (شمش یا ورق)، موارد دیگری نیز بر قیمت نهایی لوله استیل تاثیر دارند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

وزن و ابعاد لوله استیل

پس از اینکه نوع لوله و نرده استیل مشخص شد، باید ابعاد و وزن آن را بدانید تا بتوانید قیمت دقیق آن را به دست بیاورید. مشخص است که هرچه وزن لوله سنگین‌تر باشد، قیمت آن افزایش می‌یابد.

عرضه و تقاضا برای نرده استیل

قیمت استیل هم مانند هر وسیله دیگر باتوجه‌به نمودار عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. وقتی جامعه به استیل نیاز داشته باشد، تقاضای خرید آنلاین استیل افزایش می‌یابد و در این زمان اگر عرضه ثابت باشد، قیمت نرده استیل بیشتر می‌شود. همچنین اگر عرضه این محصول کم و تقاضا برای آن زیاد شود، قیمت آن روند صعودی خواهد داشت.

زمانی که تقاضا برای لوله استیل زیاد شود، کارخانه‌های تولیدکننده با افزایش میزان تجهیزات و نیروی انسانی سعی در برطرف‌کردن نیاز بازار می‌کنند که همین تجهیزات اضافه، هزینه‌های کارخانه و در نهایت قیمت نهایی را بالا می‌برد.

تاثیر قیمت دلار و ارز بر قیمت نرده استیل

قیمت ارز و دلار نیز تاثیر زیادی در قیمت لوله استیل دارد. یکی از صنایع مهم کشور، واردات و صادرات فولاد است که این معاملات با دلار انجام می‌شود. در نتیجه تغییر در قیمت ارز، سبب تغییر در ارزش پول ملی می‌شود و تامین مواد اولیه هم با قیمت‌های متفاوتی انجام می‌گیرد. علاوه بر این هزینه ابزار و تجهیزاتی که توسط کشورهای دیگر تعمیر می‌شود نیز تغییر می‌کند. تمام این موارد موجب نوسان قیمت نرده استیل همراه با نوسان ارز می‌شود.

قیمت مواد خام برای تولید لوله استیل

ورق ضدزنگ از مولیبدن، نیکل، کروم، آهن و سایر عناصر آلیاژی تشکیل می‌شود. قیمت هرکدام از این فلزات بر قیمت ورق استیل تاثیرگذار است. اگر قیمت مواد اولیه مانند نیکل، بیشتر شود، قیمت نرده استیل نیز افزایش پیدا می‌کند. قیمت نیکل بیشترین تاثیر را در قیمت ورق استیل دارد؛ اما مولیبدن، سنگ آهن و سایر فلزات غیرآهنی نیز در قیمت این محصول موثر هستند.

در ساخت این ورق‌های استیل از کروم، بیشتر از نیکل استفاده می‌شود؛ اما نیکل بیشترین تاثیر را در قیمت محصول دارد. برای مثال گرید ۳۰۴ تنها ۸ درصد نیکل دارد اما ۶۰ درصد قیمت کل را در اختیار دارد. بنابراین باید به قیمت نیکل بیشتر از بقیه توجه کنید.

قیمت نفت

یکی دیگر از عواملی که قیمت لوله استیل را مشخص می‌کند، قیمت نفت است؛ چراکه مهم‌ترین ماده مورد استفاده برای فرآوری و جابه‌جایی استیل به‌حساب می‌آید. حدود ۱۵ درصد از هزینه‌های تولید فولاد به نفت اختصاص دارد.

حمل‌ونقل محصول

لوله و نرده استیل باید از کارخانجات داخلی و خارجی به محل مورد نظر برود. اگر کشوری تولید داخلی این محصول را ندارد، باید استیل و فولاد مورد نیازش را از کشورهای دیگر خریداری کند. در نتیجه باید هزینه حمل‌ونقل و جابه‌جایی محصول را نیز در نظر بگیرد.

اگر هم تولید داخلی این محصول موجود باشد، باید به هزینه حمل‌ونقل محصول از کارخانه تا محل توجه کرد که هرچقدر فاصله بیشتر باشد، مبلغ پرداختی نیز افزایش می‌یابد.

تورم جهانی

کشورهای در حال توسعه بیشتر لوله استیل و فولاد جهان را تامین می‌کنند. با افزایش قیمت و تورم در این کشورها، قیمت نرده استیل و فولاد نیز بیشتر می‌شود.

کلام آخر

به طور کلی قیمت لوله استیل به عوامل مختلفی وابسته است که بر قیمت نهایی نرده استیل و سایر محصولات نیز تاثیر می‌گذارند. برای استعلام قیمت و خرید آنلاین استیل با کارشناسان ما در استلنس استیل رخ تماس بگیرید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.