مشاوره مالیاتی

 اگر صاحبان کسب و کارها اهمیت زیادی به این مساله ندهند با هزینه‌های سرسام‌آوری مواجه خواهند شد. برای جلوگیری از تحمیل این هزینه‌های سنگین، بهتر است از مشاوره مالیاتی کمک بگیرید.

مشاوره مالیاتی چیست؟

هر کسب و کاری که فعالیت خود را آغاز کرده یا در شرف راه‌اندازی است، بالاخره به نوعی با مالیات سروکار خواهد داشت. اگر صاحبان کسب و کارها اهمیت زیادی به این مساله ندهند با هزینه‌های سرسام‌آوری مواجه خواهند شد. برای جلوگیری از تحمیل این هزینه‌های سنگین، بهتر است از مشاوره مالیاتی کمک بگیرید. از آنجایی که بیشتر صاحبان مشاغل اشراف کاملی روی قوانین مالیاتی ندارند، باید حل و فصل آن را به مشاوران مالیاتی بسپارند. این مشاوران به صورت مستقل کار می‌کنند یا عضو موسسه خاصی هستند. در ادامه با مشاوره مالیاتی بیشتر آشنا خواهید شد.

با مشاوره مالیاتی بیشتر آشنا شوید

همه شرکت‌ها، نهادها یا اشخاصی که فعالیت‌های اقتصادی انجام می‌دهند، گاهی با شرایط مالی پیچیده‌ای روبرو می‌شوند. این شرایط عموما به دلیل تحمیل هزینه‌های مالیاتی اتفاق میفتد. از آنجایی که همه افراد تخصص و دانش لازم در زمینه قوانین مالیاتی را ندارند، بهتر است از مشاوران مالیاتی مشورت و کمک بگیرند. مشاوره مالیاتی به دنبال راهکارهای مناسبی برای کاهش میزان مالیات است.

خدماتی که مشاوران مالیاتی ارائه می‌دهند به یک شکل نیست و بسته به وضعیت هر مؤدی مالیاتی متفاوت خواهد بود. همانطور که می‌دانید بیشتر کسب و کارها سرمایه و انرژی زیادی برای تبلیغات و بازاریابی صرف می‌کنند. با این حال از هزینه‌های گاها سنگین مالیاتی و چگونگی کاهش آنها غافل می‌شوند؛ بنابراین بهتر است به این بخش از کسب و کار هم به اندازه تبلیغات و بازاریابی اهمیت داده شود.

قوانین مالیاتی علاوه‌بر این که بسیار زیاد هستند، پیچیدگی‌های خاص خود را هم دارند. به همین دلیل فهم و درک آنها برای افراد عادی بسیار سخت و دشوار است. مشاوران مالیاتی وظیفه درک وضعیت مالی شخص یا شرکت در راستای کاهش هزینه‌های مالیات را دارند.

مشاور مالیاتی به چه کسی گفته می‌شود؟

این نوع مشاوران افرادی هستند که آموزش مالیات دیده‌اند. درواقع در زمینه حقوق و قوانین مالیات خبره هستند و علاوه‌بر این در بخش حسابداری مالیاتی هم تخصص دارند. وقتی شرایط مالی پیچیده می‌شود، استفاده از این مشاوران بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

مشاوران مالیاتی تمام زیر و بم مسائل مربوط به قوانین مالیات را می‌دانند و راهکارهایی برای کاهش اتلاف سرمایه‌های افراد یا شرکت‌ها می‌دهند. معمولا افراد عادی شناختی در این زمینه ندارند و برای کاهش هزینه های مالیاتی، سراغ این مشاوران می‌روند.

این نوع مشاوران، باید درک خوبی از مسائل مالیاتی داشته باشند. از طرف دیگر با الزامات خاص هر شهر و منطقه‌ای آشنا هستند. مشاوران مالیاتی هم به صورت آزاد و هم در موسسات حسابداری مشغول به فعالیت می‌شوند.  

مشاور مالیاتی چه وظایفی دارد؟

ازجمله خدمات و وظایف این مشاوران، می‌توان به تهیه و تنظیم اظهارنامه‌های مالیاتی، محاسبه دقیق میزان مالیات، کاهش بدهی‌های مربوط به مالیات و ... اشاره کرد. به طور کلی وظایف مشاوران مالیاتی به دو دسته تقسیم می‌شود که در ادامه به تشریح آنها خواهیم پرداخت.

1. پشتیبانی مالیاتی

وظیفه رایج اکثر مشاوران در بادی امر، دادن مشاوره به مدیران شرکت‌ها و اشخاص درگیر با مالیات است. درواقع مشاوران مالیاتی باید قوانین را به صورت ساده و قابل فهم برای این اشخاص توضیح دهد. مشاور مالیاتی صورت‌های مالی را تنظیم و روش‌های کاهش هزینه و استفاده از معافیت‌های مالیاتی را ارائه می‌دهد.

2. دادرسی مالیاتی

گاهی ممکن است مشکلات مربوط به مالیات، سر از مراجع قانونی و هیات‌های حل اختلاف دربیاورند. در این حالت هم مشاور مالیاتی وظیفه حل این پرونده‌ها را برعهده می‌گیرد. صاحبان مشاغل هر ساله باید اظهارنامه مالیاتی خود را تهیه و ارسال کنند. گاهی بنا به دلایلی این کار صورت نمی‌گیرد یا این که اطلاعات دارای کم و کاستی است که ممیزین سازمان امور مالیاتی از آن مطلع می‌شوند. در این حالت شرکت با دردسر مواجه می‌شود و مشاور مالیاتی اقدام به حل و فصل این مشکل در مراجع ذی‌صلاح می‌کند.

چرا استفاده از مشاوره مالیاتی اهمیت دارد؟

همانطور که اشاره کردیم، بسیاری از افراد عادی و حتی صاحبان مشاغل، اطلاعات و اشراف کافی روی قوانین مربوط به مالیات ندارند. از سوی دیگر مشاوران مالیاتی دانش و تخصص لازم در زمینه قوانین مالیاتی را دارند. به همین دلیل می‌توانند کمک زیادی به ذخیره سرمایه صاحبان مشاغل بکنند.

مشاور مالیاتی با اشراف کاملی که روی این قوانین دارد، می‌تواند راهکارهای ثمربخشی در زمینه کاهش هزینه‌های مالیاتی ارائه دهد. مالیات مساله‌ای است که تقریبا همه افراد با آن سروکار خواهند داشت. به این ترتیب بهره‌گیری از دانش مشاوران مالیاتی در راستای کاهش هزینه‌های مربوط به آن اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

مشاوره مالیاتی خود را به موسسه حسابداری محاسبان بسپارید

انتخاب مشاور مناسب تاثیر زیادی روی کاهش هزینه‌های مربوط به مالیات دارد. موسسه محاسبان با به‌کارگیری بهترین کارشناسان و مشاوران حوزه مالیات، آماده ارائه مشاوره و همکاری با اشخاص حقیقی و حقوقی است. در این موسسه، بهترین و زبده‌ترین کارشناسان مالیات، مشکلات مربوط به مالیات را پیگیری کرده و راهکارهای مناسب با آن را ارائه می‌دهند.

کارشناسان موسسه محاسبان جلسات متعددی را با مودیان مالیاتی برگزار می‌کنند تا آشنایی کاملی با روند صورت‌های مالی افراد یا مشاغل داشته باشند. بعد از اشراف کامل به مسائل مالی و مشکلات مربوط به مالیات، راه‌حل‌هایی را برای رفع موانع پیشنهاد می‌دهند. برای درخواست مشاوره مالیاتی از موسسه محاسبان، می‌توانید با شماره 0314020 تماس حاصل کنید.

چگونه باید یک مشاور مالیاتی خوب انتخاب کرد؟

مشاوران مالیاتی هم ویژگی‌هایی دارند که باعث تمایز آنها از یکدیگر می‌شود. شاید پیدا کردن مشاور مالیاتی معمولی کار چندان پیچیده‌ای هم نباشد، اما برای پیدا کردن مشاور مالیاتی خبره و کاربلد، باید معیارهای بیشتری را مدنظر قرار دهید. برای انتخاب مشاور مالیاتی، می‌توانید به پرس و جو از همکاران، دوستان و ... بپردازید یا این که از طریق فضای مجازی اقدام به جستجوی مراکز ارائه مشاوره بکنید. همچنین می‌توانید از افراد صاحب‌نظر در این زمینه هم کمک بگیرید.

برای انتخاب مشاور مالیاتی، بهتر است اهداف و نیازهای مالی خود را در نظر داشته باشید. اگر مسائل مالیاتی شما بسیار ساده و پیش پا افتاده هستند، هر مشاوری از پس آن برخواهد آمد. با این حال اگر احساس می‌کنید که مشکلات مالیاتی شما پیچیده هستند، حتما باید از مشاوران مالیاتی مجرب استفاده کنید.

بررسی معیارهای مهم انتخاب مشاور مالیاتی مناسب

انتخاب مشاور مالیاتی هم حساسیت‌های خاص خود را دارد. عوامل و معیارهای زیادی در خصوص استخدام این مشاوران وجود دارد که در ادامه به تشریح مهم‌ترین آنها می‌پردازیم.

مجرب بودن مشاور مالیاتی

مشاوران مالیاتی علاوه‌بر دانش و تخصص در این زمینه، باید تجربه کاری مناسبی هم داشته باشند. این معیار از اهمیت بالایی در انتخاب مشاور مالیاتی دارد. مشاوران مجرب با توجه به این که با مسائل مالیاتی مختلفی در کسب و کارهای مختلف روبرو شده‌اند، توانایی بالایی در برطرف کردن مسائل و مشکلات دارند.

متخصص بودن در حوزه برنامه‌ریزی مالی

یک مشاور مناسب علاوه‌بر مسائل قانونی و حقوقی، باید در زمینه برنامه‌ریزی مالی هم تخصص کافی داشته باشد. در این حالت مسائل مالیاتی شما، متناسب با وضعیت مالی کسب و کارتان حل و فصل خواهند شد. مشاوران متخصص در حوزه برنامه‌ریزی مالی، می‌توانند انتخاب‌های هوشمندانه‌ای در خصوص هزینه‌های وام، پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و ... داشته باشند.

هزینه و دستمزد درخواستی مشاور

یکی از فاکتورهای مهم مشاوره مالیاتی، هزینه‌ای است که به عنوان دستمزد به مشاور پرداخت می‌شود. در این مورد هم باید به وضعیت مالی کسب و کار خود توجه داشته باشید. گاهی اوقات مشکل مربوط به مالیات پیچیدگی خاصی ندارد و برای حل و فصل آن نیازی به صرف هزینه‌های سنگین استخدام مشاور مالیاتی مجرب نخواهید داشت. از طرف دیگر گاهی صرف این هزینه برای شرکت‌ها از ضرر و زیان‌های بسیار هنگفت در آینده جلوگیری خواهد کرد.

مشاور مالیاتی چه مهارت‌هایی دارد؟

یک مشاور مالیاتی خوب، برای موفقیت در این حوزه علاوه‌بر دانش تخصصی، باید مهارت‌های دیگری هم داشته باشد. این مهارت‌ها عبارتند از:

  • توانایی تجزیه و تحلیل مسائل و اطلاعات مالی

  • قابلیت کنترل و حفظ آرامش در هنگام مذاکره

  • دارا بودن روابط عمومی بسیار قوی

  • سازگاری و کنار آمدن با چالش‌های مختلف

  • منعطف بودن و تطبیق‌پذیری با شرایط

  • توانایی ارائه اطلاعات حقوقی به صورت ساده و قابل فهم

بررسی تفاوت مشاوره مالیاتی با حسابداری

ممکن است برخی صاحبان کسب و کار، فرقی بین مشاور مالیاتی و حسابدار قائل نشوند. با این حال باید گفت که مشاوره مالیاتی و حسابداری تفاوت‌های زیادی باهم دارند. آگاهی از این تفاوت‌ها کمک زیادی به درک اهمیت نقش مشاوران مالیاتی می‌کند. مشاوران مالیاتی مسئولیت‌هایی در حوزه تعیین استراتژی‌های مالی کسب و کار دارد. از طرف دیگر حسابدار مسئولیت ارزیابی سوابق مالی شرکت‌ها را برعهده دارد.

حسابدار در زمره کارکنان داخلی شرکت قرار می‌گیرد، اما مشاور مالیاتی باتوجه به قراردادی که دارد، ممکن است تا مدت مشخصی با شرکت شما فعالیت داشته باشد.

سخن پایانی

امروزه باتوجه به پیچیدگی‌های موجود در شرایط مالی، استفاده از مشاوره مالی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. مشاوران مالیاتی با ارائه راهکارهای مناسب در زمینه حل و فصل مسائل مربوط به مالیات، باعث کاهش هزینه‌های کسب و کار می‌شوند. این مشاوران تخصص و دانش لازم در حوزه حقوقی و قوانین مالیات را دارند. به همین دلیل می‌توانند این قوانین را به صورت ساده و قابل فهم به صاحبان مشاغل هم توضیح دهند. به‌کارگیری مشاوران مالیاتی مجرب، کمک زیادی به کاهش هزینه‌ها و افزایش پس انداز شرکت می‌کند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.