همه چیز درباره ارتودنسی نامرئی؛ انواع، مزایا و معایب و هزینه ارتودنسی

 صاف کردن دندان ها با استفاده از ارتودنسی نامرئی یکی از جدیدترین روش های ارتودنسی است.

یکی از انواع ارتودنسی نامرئی که اینویزیلاین نام دارد نوعی ارتودنسی متحرک است و در آن دیگر خبری از بریس های فلزی نیست و تاثیر منفی در چهره و زیبایی لبخند افراد نخواهد داشت.

در این نوشتار قصد داریم درباره این روش نوین درمانی ارتودنسی صحبت کنیم؛ با ما همراه باشید.

انواع ارتودنسی نامرئی

همان طور که از نام این روش درمانی پیداست، سایر افراد متوجه دستگاه ارتودنسی و درمان شما نخواهند شد. البته این روش درمانی نیز انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

ارتودنسی لینگوال

در این روش براکت های ارتودنسی در پشت دندان ها چسبیده می شوند که به آن ارتودنسی پشت دندانی هم گفته می شود. اصولا متخصصین ارتودنسی این روش را پیشنهاد نمی کنند؛ چرا که براکت های لینگوال ممکن است منجر به ایجاد زخم و ناراحتی زبان شوند. همچنین تمیز کردن و مراقبت از براکت های لینگوال به دلیل دسترسی سخت بسیار دشوار است.

ارتودنسی متحرک شفاف

در روش ارتودنسی متحرک، ارتودنتیست از یک سری الاینرهای شفاف و بی رنگ که به صورت کاملا سفارشی در لابراتوار ساخته می شود، استفاده می کند.

درمان با ارتودنسی متحرک تنها برای افرادی مناسب می باشد که ناهنجاری های جزئی تا متوسط دندانی دارند. در صورتی که متخصص ارتودنسی تشخیص دهد که بیمار برای انجام ارتودنسی نامرئی متحرک مناسب است، از دندان های وی قالب گیری می کند و الاینرهای مخصوص در آزمایشگاه ساخته می شوند. این الاینرهای شفاف باید هر ۲ الی ۳ هفته یک بار تعویض شوند.

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی سرامیکی نامرئی

در این روش به جای استفاده از سیم ها و براکت های فلزی از براکت های بسیار شفاف و همرنگ دندان که از جنس پلاستیک یا سرامیک است استفاده می شود. ارتودنسی سرامیکی نامرئی می تواند برای هر نوع مشکل و ناهنجاری دندانی مناسب (از جزئی تا شدید) باشد.

ارتئدنسی-نامرئی

ارتودنسی نامرئی با اینویزیلاین چیست؟

اینویزیلاین یکی از جدیدترین روش های ارتودنسی نامرئی است که در آن از بریس های شفاف و بی رنگ برای مرتب کردن دندان ها استفاده می شود. الاینرهای شفاف برخلاف ارتودنسی ثابت فلزی در دهان فرد قابل رویت نیستند و از نوع ارتودنسی متحرک هستند.

ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف برای چه کسانی مناسب است؟

اینکه شما مناسب این روش درمانی هستید یا خیر را متخصص ارتودنسی تشخیص می دهد. اگر ساکن پایتخت هستید و به دنبال یک متخصص ارتودنسی با تجربه هستید؛ ما به شما دکتر علیرضا خدیوی که به عنوان بهترین متخصص ارتودنسی در میرداماد و تهران شناخته شده است را پیشنهاد می کنیم.

پس از اینکه متخصص ارتودنسی شما را به عنوان کاندیدای درمان ارتودنسی انتخاب کرد؛ بهترین روش درمانی را برای اصلاح دندان های شما انتخاب می کند. ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف تنها برای افرادی مناسب است که ناهنجاری های خفیف تا متوسط دندانی دارند؛ بنابراین در صورتی که ناهنجاری ها و نامرتبی دندان های شما خفیف باشد باید از سایر انواع ارتودنسی کمک بگیرید.

الاینرها چگونه کار می کنند؟

الاینرها که از یک پلاستیک شفاف و کاملا انعطاف پذیر ساخته شده اند روی دندان های بیمار قرار می گیرند و با فشار ملایمی که به دندان ها وارد می کنند به مرور زمان منجر به صاف شدن و مرتب شدن دندان ها می شوند. الاینرها به گونه ای طراحی شده اند که با استفاده از تصاویر سه بعدی و نرم افزارهای تخصصی ارتودنسی با دهان شما مطابقت داشته باشند تا موقعیت هر دندان به درستی تغییر پیدا کند.

با اینکه الاینرها از نوع ارتودنسی متحرک هستند اما بیمار موظف است که در طول شبانه روز 22 ساعت دستگاه ارتودنسی را در دهان خود نگه دارد و تنها در هنگام خوردن غذا یا مسواک زدن اجازه خارج کردن دستگاه از دهان را دارد. در صورت استفاده از ارتودنسی متحرک نیاز است که هر 6 هفته یکبار برای بررسی بیشتر وضعیت دندان ها به کلینیک ارتودنسی مراجعه کنید.

مزایای ارتودنسی نامرئی

مزایای ارتودنسی نامرئی به نسبت روش های سنتی و براکت های فلزی عبارتند از:

  • بیمار در صورت استفاده از براکت های نامرئی و الاینرهای شفاف هیچ گونه درد و ناراحتی را تجربه نخواهد کرد. اما در ارتودنسی ثابت که از براکت های فلزی ساخته شده اند، بیمار ممکن است احساس ناراحتی، درد یا حتی بریدگی و زخم شدن دهان را داشته باشد.

  • به دلیل اینکه بریس های نامرئی ظاهری شفاف و بی رنگ دارند؛ بنابراین در دهان بیمار قابل تشخیص نیستند. اما در صورت استفاده از بریس های فلزی سایر افراد متوجه درمان ارتودنسی بیمار می شوند.

  • الاینرهای شفاف که نوعی از بریس های نامرئی هستند از نوع ارتودنسی متحرک هستند و برخلاف بریس های ثابت می توان در زمان غذا خوردن، نوشیدن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آنها را از دهان خارج کرد.

  • به دلیل متحرک بودن الاینرهای شفاف شما می توانید هر گونه غذایی که دوست دارید را میل کنید و همچنین بهداشت دهان و دندان در این حالت بسیار آسان تر است.

  • در طول دوره درمان ارتودنسی متحرک خطر ابتلا به بیماری های دهان و دندان کاهش پیدا می کند.

  • مراقبت و نگهداری از بریس های نامرئی و الاینرهای شفاف بسیار آسان تر از بریس های ثابت فلزی است.

معایب ارتودنسی نامرئی

از جمله معایب ارتودنسی نامرئی عبارتند از:

  • هزینه ارتودنسی به روش نامرئی از روش های سنتی بالاتر است.

  • طول درمان با ارتودنسی نامرئی متحرک از نوع ثابت و فلزی طولانی تر است.

  • نیاز به مراقبت بیشتری دارد و در صورت عدم تمیز کردن بریس ها ممکن است پس از مدتی دچار تغییر شکل یا تغییر رنگ شوند و شما را مجبور به قالب گیری مجدد و پرداخت هزینه ارتودنسی مجدد کند.

  • به دلیل متحرک بودن این دستگاه های ارتودنسی امکان گم شدن یا شکسته شدن بریس ها وجود دارد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.