نکات مهم برای بهداشت دهان و دندان لمینت یا کامپوزیت شده

 با پیشرفت و گسترش علم دندانپزشکی، روشهای درمانی و زیبایی بسیاری به وجود آمده که نه تنها به رفع عیوب دندانی کمک کرده است؛ بلکه ظاهری زیبا و مرواریدی رنگ به دندان ها می دهد.

افراد با استفاده از این روشها، طرح لبخند خود را بهبود بخشیده و با اعتماد بنفس در اجتماع حاضر می شوند. در ادامه برای آگاهی شما از این روشهای درمانی و نوع مراقبت شما پس از انجام آنها بیشتر توضیح خواهیم داد.

لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی از جنس پرسلن چینی است و در آزمایشگاه توسط دندانساز ساخته شده و در کلینیک روی دندان اعمال می شود. پزشک مورد نظر با برداشتن لایه ای از مینای دندان، پرسلن چینی را به جلوی دندان متصل میکند. لمینت زیبایی بسیار بادوام و شبیه به دندان است و از هزینه ی بالایی نسبت به سایر روشها برخوردار است.

کامپوزیت

ونیر کامپوزیت ها پوسته ی نازکی از جنس رزین یا ترکیبی از لاستیک و شیشه در طیف رنگی مناسبی می باشند که دندانپزشک آن را بصورت لایه لایه در جلوی دندان اعمال کرده و توسط نورهای مخصوص آن را روی دندان، محکم می کند. ونیر کامپوزیت روشی برگشت پذیر است و هزینه ی آن نسبت به لمینت سرامیکی کمتر بوده و مستعد لک است.

چگونه از کامپوزیت یا لمینت خود مراقبت کنیم؟

لمینت ها و کامپوزیت ها مانند دندان فابریک افراد نیاز به مراقبت و محافظت دارند. برای مراقبت از لمینت ها و کامپوزیت های اعمال شده در دهان خود، باید نکاتی را رعایت کنید؛ این نکات عبارتند از:

بهداشت دهان و دندان

برای حفظ سلامت و زیبایی ونیر کامپوزیت یا پرسلن های چینی که در دهان شما قرار دارند، باید نظافت و بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید. برای مثال پس از هروعده غذایی با یک مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید، دندانهای خود را مسواک بزنید و اینگونه از تشکیل باکتری های مضربر روی دندانها جلوگیری کنید.

نکته ی دیگر در بهداشت دهان و دندان، استفاده از نخ دندان است که باید هر شب پیش از رفتن به رختخواب انجام شود. این کار به منزله ی جدا سازی مواد غذایی باقیمانده در لابه لای دندان ها و جاهایی که مسواک قادر به تمیز کردن آن نیست، انجام می شود.

قدم بعدی استفاده از دهانشویه ی آنتی باکتریال است که حداقل ۲ بار در هفته باید استفاده شود؛ به این صورت که دهانشویه را داخل دهان ریخته و در دهان قرقره کنید تا لثه و دندانها را ضد عفونی کند.

بهداشت دهان و دندان

از دندانهای خود به عنوان ابزار استفاده نکنید

دندانهای لمینت شده یا کامپوزیتی شما مانند دندانهای طبیعی خودتان شکننده و آسیب پذیر است؛ بنابراین نباید از آن به عنوان ابزار استفاده کنید. جویدن ته مداد، باز کردن گره های سفت، بریدن پارچه و نخ با دندان، نه تنها موجب جمع شدن میکروب ها در دهان می شود؛ بلکه موجب ترک برداشتن دندان شما نیز خواهد شد.

از جویدن خوردنیهای سفت خودداری کنید

دندانهای شما پس از اعمال لمینت یا کامپوزیت، نیازمند مراقبت می باشد؛ به همین علت از خوردن خوراکیهای سفت مانند گردو و بادام، شکستن تکه های ریز یخ و … خودداری کنید.

از محافظ صورت استفاده کنید

ورزش های رزمی یکی از مواردی است که ممکن است به دندانهای شما آسیب برساند و موجب شکسته شدن آنها شود. اگر مصمم به ادامه ی ورزش های رزمی هستید و در کنار آن علاقمند به حفظ دندانهای خود می باشید، باید از محافظ صورت و ضربه گیر استفاده کنید تا در صورت وارد شدن ضربه به صورت شما، مانع از آسیب به دندانها شود.

نوشیدنی های گازدار و خوراکی های رنگی

نوشیدنی های گازدار و رنگی مانند نوشابه، دلستر و آبمیوه های رنگی برای دندانهای شما بسیار ضرر دارد؛ به سطح دندان آسیب رسانده و رنگ دندان را تغییر می دهد‌. همچنین پس از خوردن غذاهای رنگی به سرعت مسواک بزنید تا کامپوزیت های شما که مستعد لک هستند؛ تغییر رنگ ندهند.

رنگ دندان

مصرف الکل و دخانیات

پس از انجام کامپوزیت یا لمینت، باید بسیاری از موارد استفاده خود را حذف یا به حداقل برسانید؛ سیگار به علت دود و تاثیر بدی که روی رنگ دندان می گذارد و الکل نیز به دلیل تخریب سطح دندان، برای دندانها بسیار مضر بوده و باید از مصرف بالای آن بپرهیزید.

دندان قروچه

اگر شما دچار دندان قروچه هستید و نمی توانید این عادت بد دهانی را ترک کنید، بهتر است از انجام لمینت یا کامپوزیت خودداری کنید. در صورت اعمال این روشها بر روی دندان باید بسیار مراقب دندان قروچه خود باشید؛ زیرا ساییدن و برخورد دندان ها روی هم، موجب فشار به لمینت و کامپوزیت شده و ممکن است که ترک بردارد یا لب پر شود.

نتیجه گیری

اگر به دنبال دندانهای مرواریدی و لبخندی به اصطلاح هالیوودی هستید، باید از روشهای درمانی و زیبایی لمینت سرامیکی و رزین کامپوزیت استفاده کنید؛ ماندگاری این روشها بستگی به میزان مراقبت شما از دندان هایتان دارد.

 برای انجام روشهای درمانی و زیبایی دندان نظیر ایمپلنت، بریج، ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیکی به کلینیک مهرآوید در شرق تهران مراجعه کنید و عالی ترین خدمات زیبایی را به بهترین نحو دریافت کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.