دریل شارژی یا برقی؟ آیا به زودی شاهد حذف ابزارهای برقی خواهیم بود؟

آیا واقعا دریل شارژی جایگزین دریل برقی خواهد شد؟

اینکه بگوییم دریل شارژی جایگزین همیشگی دریل برقی شده یا حتی خواهد شد، شاید کمی ساده لوحانه به نظر می رسد اما با توجه به استقبال فراوانی که از انواع دریل شارژی می شود می توان حدس زد که مصرف و یا خرید دریل برقی به شدت کاهش یافته و این روند ادامه خواهد داشت، اما نمی توان گفت که دریل شارژی جایگزین دریل برقی می شود.

هنوز هم دلایل مهمی وجود دارد که دریل برقی را به ابزاری فوق العاده پرکاربرد تبدیل می کند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت و البته دلایل استقبال زیاد از دریل شارژی را نیز خواهیم گفت.

مزایای مهم دریل شارژی نسبت به دریل برقی

از مهمترین مزایای دریل شارژی می توان به پرتابل بودن، یعنی قابلیت جابجایی بسیار زیاد آن اشاره کرد. دریل برقی برای کار نیاز دارد تا دائما به برق متصل باشد تا نیروی لازم برای حرکت موتور تامین شود که این اتصال از طریق کابل برق دریل امکان پذیر است. اما دریل شارژی بدون سیم و کابل و توسط باتری که همراه دستگاه است می تواند تا ساعت ها کار کند که به همین دلیل در زبان انگلیسی به دریل شارژی cordless drill به معنی دریل بدون سیم گفته می شود. معمولا دریل های شارژی دارای دو یا حتی سه باتری هستند که بعد از تمام شدن یکی از باتری ها می توان از باتری اضافه استفاده نمود و تا زمانی که یکی از باتری در حال استفاده است، باتری دیگر شارژ شود. 

پس در هر صورت هر دوی این دریل ها به نیروی برق وابسته هستند ولی در زمان کار دریل شارژی انعطاف و راحتی بیشتری را برای کاربر فراهم می کند.

هروقت صحبت از انتخاب بین دریل شارژی و دریل برقی می شود، طرفداران دریل های برقی موضوع قدرت این دریل ها را به میان می آورند؛ این در حالی است که اگر بخواهیم نگاه دقیق تری به دریل شارژی بکنیم، گیربکس استفاده شده در آنها قدرت بسیار بالایی را برای سوراخکاری و پیچ بندی در اختیار کاربر قرار میدهد.

طرفداران دریل برقی در مقایسه قدرت، دریل های گیربکسی را مثال می زنند که مقایسه درستی نخواهد بود. اگر با توجه به وزن و حجم، دریل شارژی را با دریل برقی مقایسه کنیم بدون هیچ توضیحی مشخص است که دریل شارژی وزن و حجم کمتری نسبت به مدل های برقی دارد و در عین حال به واسطه وجود گیربکس خورشیدی (گیربکس سیاره ایی)، دریل های شارژی نه تنها از قدرت بیشتری نیز برخوردار است بلکه امکان تنظیم نسبت قدرت به سرعت را نیز در دو حالت دارد.

اما در بین انواع دریل برقی، دریل های گیربکسی هم وجود دارند که امکان تنظیم قدرت و سرعت را در دو حالت مختلف دارند اما در مقایسه از نظر حجم، وزن، توان و گشتاور این دریل ها با دریل شارژی قابل مقایسه نیستند و در واقع یکی از انواع قدرتمند دریل برقی هستند که شاید دریل های شارژی نتوانند جایگزین مناسبی برای این نوع دریل باشند.

دریل شارژی

دریل شارژی پیچ بند هم هست ولی دریل برقی خیر

در دریل شارژی امکانی جالب قرار داده شده که امکان پیچ بند یا پیچ گوشتی شارژی است. این ویژگی به دلیل وجود محدود کننده گشتاور یا همان کلاچ گشتاور که در حلقه پشت سه نظام است که می توان روی حالت پیچ گوشتی شارژی تنظیم نمود و در محدوده ی گشتاور تنظیم شده کلاچ عمل کرده و سه نظام متوقف می شود، که این قابلیت برای بستن پیچ هایی با میزان گشتاور محدود و مشخص مانند پیچ های MDF بسیار کاربردی است.

ولی در دریل برقی این امکان وجود ندارد مگر در پیچ گوشتی برقی که همانطور که از نام آن پیداست این ابزار بیشتر پیچ گوشتی است تا دریل برقی. اما برخی از این پیچ گوشتی برقی ها دارای سه نظام هستند که می توانند به جای دریل هم مورد استفاده قرار بگیرند.

به همین دلیل دریل شارژی در بین نجارها، در صنایع دکوراسیون، کابینت سازی و صنایع فلزی با استقبال بیشتری روبرو است تا دریل برقی.

قیمت دریل شارژی نسبت به دریل برقی 

در مقایسه قیمت، بازنده میدان رقابت قطعا دریل شارژی است. به دلیل قیمت بالای باتری های مورد استفاده در دریل شارژی، قیمت تمام شده آنها در مقایسه با مدل هم رده برقی از قیمت به مراتب کمتری برخودار هستند.

علم و تکنولوژی بکار رفته در دریل های برقی قدیمی تر از تکنولوژی دریل شارژی است و در مقابل، باتری های بکار رفته در دریل شارژی بخش قابل توجهی از قیمت یک دریل شارژی را شامل می شود، که علاوه بر آن تکنولوژی تولید و ساخت دریل شارژی نیز جدید تر و گران تر است.

طول عمر پاشنه آشیل دریل شارژی 

از دیگر مزایای رقابتی که دریل برقی را به میدان رقابت باز می گرداند، تصور کاربران و مشتریان از طول عمر هریک از این دو ابزار مهم است. استفاده کننده های خانگی که برای مصارف مورد نیاز خانه، ترجیح می¬دهند بجای دریل شارژی، دریل برقی خریداری کنند، که این هم به دلیل تصورات نادرست در مورد باتری دریل شارژی است. 

یک تصور اشتباه در مورد باتری دریل شارژی وجود دارد که مشتریان فکر می کنند اگر مدت زمان طولانی از دریل شارژی استفاده نشود باتری آن فاسد شده و از بین می رود. که این در مورد باتری های نسل قبلی که به باتری های نیکل کادمیموم معروف بود درست است ولی در مورد باتری های لیتیومی نسل جدید این مشکل وجود ندارد و حتی اگر مدت زمان زیادی بدون استفاده رها شوند هیچ مشکلی از نظر باتری نخواهند داشت. 

ولی با این حال باتری یک قطعه مصرفی است و پس از شارژ و دشارژ شدن¬های زیاد باتری کیفیت خود را از دست داده و مدت زمان کمتری شارژدهی میکند تا زمانی که کلا نتواند شارژ شود. اما دریل¬های برقی هیچ نگرانی بابت تعویض باتری ندارند و تا زمانی که دریل در قطعات دیگر مشکلی نداشته باشد می¬تواند کار کند.

دریل شارژی یا دریل برقی؟ کدام بهتر است؟

با توجه به موارد مطرح شده می توانید به نسبت کار خود هریک از انواع دریل شارژی یا دریل برقی را برای کار خود انتخاب نمایید ولی اگر دوست دارید ابزاری که انتخاب می کنید بهترین انتخاب ممکن باشد چند کاربرد مهم هریک از این دو ابزار را به عنوان مثال ذکر می کنیم تا بدانید در چه مواردی بهتر است از دریل شارژی و در چه مواردی از دریل برقی می توان استفاده نمود.

اگر کار شما در شرایطی است که در یک محل ثابت مانند کارگاه یا یک سایت کارگاهی کار می کنید و میزکار و شرایط اتصال به برق در دسترس شما است می توانید از دریل برقی استفاده نمایید تا هزینه کمتری بابت خرید دریل پرداخت کنید و البته نگران دسترسی به برق و مزاحمت کابل برق نباشید. 

اگر کار شما به گونه ایی است که هر روز ممکن است در محلی متفاوت کار کنید و از دسترس بودن برق و شرایط مناسب استفاده از دریل برقی مطمئن نیستید بهتر است از دریل شارژی استفاده نمایید. به عنواع مثال اگر کار شما نصب کابینت، نصب شیروانی و آردواز، نصب جک درب پارکینگ، نصب کولر و اسپیلت، نصب و سرویس پیکج و تاسیسات سرمایشی و گرمایشی است و کارهایی از این قبیل قطعا بهترین انتخاب و گزینه استفاده از دریل شارژی است. 

اگر کار مونتاژ انجام میدهید و کار شما سرهم کردن و اسمبل قطعات بزرگ مانند دکوراسیون و مبلمان منزل یا کابینت است، بهتر است از دریل شارژی استفاده کنید تا دغدغه کمتری بابت مزاحمت سیم و کابل داشته باشید. ولی اگر کار مونتاژ را در داخل خط تولید و خط مونتاژ کارخانجات انجام می¬دهید قطعا بهترین گزینه دریل بادی و یا دریل برقی است. 

ارسال فوری

دریل شارژی را از کجا بخریم؟

برای خرید دریل شارژی می توانید از طریق لینکی که در انتهای متن قرار داده شده وارد سایت فروشگاه کالای فنی شوید و با بهترین قیمت و تنوع گسترده با ارسال فوری واقعی و آنی دریل شارژی یا دریل برقی مورد نیاز خود را خریداری نموده و از ضمانت و گارانتی یک ساله برخوردار شوید. 

برای ورود به دسته بندی انواع دریل شارژی روی آن کلیک کنید

و برای مشاهده و خرید دریل چکشی و دریل برقی روی لینک آن کلیک نمایید. 

کالای فنی بزرگترین نمایندگی رونیکس و دیگر برندهای مطرح بازار ابزار ایران است که با قیمت نمایندگی، انواع دریل شارژی رونیکس، کرون، هیوندای و دیگر برندهای معتبر بازار را در اختیار شما قرار داده است. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.