۵ دوربین عکاسی ایده‌آل برای حرفه‌ای‌ها + قیمت

 دوربین‌های عکاسی‌ای که برای استفاده‌های حرفه‌ای مناسب هستند هرکدام ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را از سایرین متمایز می‌کند. در بازار دوربین‌های دیجیتال، انواع مختلفی از دوربین‌های DSLR و بدون آینه وجود دارند و انتخاب بهترین دوربین عکاسی حرفه‌ای، به همان اندازه که یک بحث فنی است، به علایق شخص استفاده‌کننده نیز بستگی دارد.

در این مطلب، از میان انواع دوربین عکاسی، بهترین مدل‌هایی که می‌توانید به عنوان یک عکاس حرفه‌ای خریداری کنید به شما معرفی خواهیم کرد. البته که مناسب‌ترین دوربین برای هر شخص، مدلی است که کاملا مطابق با خواسته‌ها و نیازهایش باشد و ممکن است مدلی که برای یک نفر ایده‌آل به‌نظر می‌رسد، برای دیگری کاملا نامناسب باشد؛ به همین دلیل ما در ادامه این مطلب، به معرفی ۵ دوربین عکاسی حرفه‌ای و اعلام حدود قیمت آن‌ها خواهیم پرداخت اما در نهایت، انتخاب مناسب‌ترین مدل برعهده شما خواهد بود. قبل از هرچیز به‌سراغ این موضوع برویم که صفت «حرفه‌ای» مناسب چه دوربین‌هایی است.

دوربین عکاسی حرفه‌ای چیست؟

یک دوربین عکاسی حرفه‌ای، دارای قابلیت‌ها، کیفیت ساخت و امکاناتی است که آن را از سایر دوربین‌ها متمایز می‌کند. حسگر دوربین‌های حرفه‌ای، معمولا فول‌فریم هستند که این به‌معنای توانایی دریافت نور بیشتر و ثبت تصویری باکیفیت‌تر است. حسگر فول‌فریم این دوربین‌ها، آن‌ها را قادر می‌سازد تا اطلاعات بیشتری را از کادری که مقابل آن‌هاست دریافت و ثبت کنند.

همچنین پردازنده تصویر این دوربین‌ها نیز دارای قدرت بالاتری هستند تا دوربین، قادر به پردازش اطلاعات دریافتی از سنسور باشد؛ علاوه‌براین، قدرت پردازشی بالاتر امکان عکاسی با سرعت بالاتر و همچنین فیلم‌برداری با رزولوشن بیشتری را به این دوربین‌ها خواهد داد. از دیگر ویژگی‌های مهم این دوربین‌ها امکان تعویض لنز و توانایی بالایشان در فوکوس است.

فوکوس حرفه‌ای، بعد از حسگر و پردازشگر تصویر، مهم‌ترین شاخصه‌ای است که موجب تفاوت میان دوربین‌های حرفه‌ای و آماتور می‌شود. تعداد نقاط فوکوس بیشتر، سرعت عملکرد بالاتر و روان‌بودن فوکوس روی سوژه‌ها، به‌خصوص سوژه‌های متحرک، بخشی از سنجه‌های یک سیستم فوکوس حرفه‌ای هستند.

دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای موجود در بازار

در این قسمت فهرستی از جدیدترین دوربین‌های حرفه‌ای به همراه توضیحاتی از قابلیت‌ها و نقاط قوتشان برای شما خوانندگان عزیز تنظیم نموده‌ایم تا هم با بالارده‌ترین دوربین‌های روز آشنا شوید و هم در صورت سردرگمی در انتخاب و خرید دوربین حرفه‌ای، بتوانید تصمیم‌گیری آسان‌تر و منطقی‌تری داشته باشید. از مطرح‌ترین برندهای سازنده دوربین‌های حرفه‌ای می‌توان به سونی، کانن، نیکون و فوجی‌فیلم اشاره کرد که محصولاتشان نیز در بازار ایران به‌راحتی یافت می‌شوند.

1) سونی A۷R IV

دوربین A۷R IV یکی از جدید‌ترین دوربین‌های سونی است که بالاترین رزولوشن را در میان دوربین‌های فول‌فریم تولید‌شده تا امروز دارد. حسگر فول‌فریم این دوربین دارای رزولوشن ۶۱ مگاپیکسل است و قادر به عکاسی پیاپی با سرعت ۱۰ فریم بر ثانیه است. این ویژگی‌ها، موجب شده تا سونی A۷R IV توانایی بالایی در فیلم‌برداری با رزولوشن ۴K نیز داشته باشد.

سونی

سیستم فوکوس خودکار این دوربین قابلیت قفل‌کردن روی چشم سوژه وهمچنین تعقیب آن‌ها را دارد که این ویژگی در حالت عکاسی پیاپی نیز قابل‌استفاده خواهد بود. ترکیب ویژگی‌های فوق موجب‌شده تا A7R IV یکی از بهترین انتخاب‌ها برای عکاسی تخصصی باشد. هرچند اگر نیاز به سرعت بالا در عکاسی دارید، شاید مدل A9 سونی، گزینه مناسب‌تری برای شما باشد.

از دیگر ویژگی‌های مهم این دوربین می‌توان به ابعاد مناسب آن با توجه به حسگر تصویر فول‌فریم و رزولوشن‌بالایش دانست، البته که ممکن است در صورت استفاده از لنزهای بزرگ، برای کنترل دوربین کمی با چالش روبه‌رو شوید. قیمت حدودی این دوربین در بازار ایران ۷۰ میلیون تومان است.

2) دوربین EOS R5 کانن

کانن EOS R5 یک دوربین با وضوح سنسور ۴۵ مگاپیکسلی است که می‌تواند در حالت عکاسی پی‌درپی در هر ثانیه ۲۰ تصویر را ثبت کند. سیستم فوکوس خودکار این دوربین عملکردی دقیق و بسیار کارآمد دارد و لرزشگیر تصویر آن، عملکردی خوب و پایدار دارد. همین موارد کافی است تا آن را به یکی از بهترین دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای تبدیل کند.

این دوربین دارای منظره‌یاب الکترونیکی با رزولوشن ۵.۷۶ میلیون نقطه‌ای و صفحه‌نمایش قابل‌چرخش است. کانن R5 توسط بسیاری از حرفه‌‌ای‌های دنیای عکاسی لقب بهترین دوربین عکاسی کانن را از آن خود کرده است. سیستم لرزشگیر داخلی این دوربین عملکردی بسیار عالی و تاثیر گذار دارد و امکان استفاده از دوربین را بدون سه‌پایه فراهم می‌کند.

بسیاری از متخصصان، سیستم فوکوس خودکار این دوربین را بهترین سیستم موجود در بازار می‌دانند که در کنار لرزشگیر قدرتمند دوربین، ترکیبی توان‌مند را تشکیل داده‌اند. اگر قصد شما از خرید دوربین تنها عکاسی است و با قیمت بالای این دوربین مشکلی ندارید، R5 بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. قیمت حدودی این دوربین در بازار ایران ۱۰۰ میلیون تومان است.

3)  دوربین Z9 نیکون

اگر دوربینی می‌خواهید که تا مدت زیادی بتوانید از آن استفاده کنید و همچنین تا سال‌ها هم کیفیت عکس‌ها و هم ویدیوهای ثبت شده توسط آن در کلاس جهانی باشد، دوربین Z9 نیکون یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما خواهد بود. این دوربین دارای یک سنسور ۴۵.۷ مگاپیکسلی است و در کنار آن، پردازشگر تصویر Expeed 7 قرار دارد که عملکردی بسیار سریع و وضوحی باورنکردنی را در اختیار علاقه‌مندان گذاشته است.

این دوربین از سایر رقبای خود مانند دوربین آلفا A1 سونی اندازه بزرگ‌تر و وزن سنگین‌تری دارد. رابط کاربری این دوربین درست مانند سایر دوربین‌های نیکون است. این دوربین قادر است که با رزولوشن 8K و با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند و جزو معدود دوربین‌های بدون آینه است که می‌تواند چنین وضوحی را در فیلم‌برداری در اختیار کاربران بگذارد.

از مهم‌ترین نقاط قوت این دوربین می‌توان به فوکوس خودکار توان‌مند آن اشاره کرد. کیفیت ساخت Z9 نیز همانطور که از یک محصول پرچمدار انتظار می‌رود بسیار بالا بوده و باتری دستگاه نیز از دوام بالایی برخوردار است. قیمت حدودی این دوربین در بازار ایران ۲۰۰ میلیون تومان است.

کانن R5

4)  دوربین EOS R3 کانن

نباید از روی ظاهر در مورد این دوربین قضاوت کرد. شاید مشخصات ظاهری این دوربین شبیه به یک دوربین DSLR که یک دهه پیش تولید شده باشد، اما دوربین EOS R3 کانن جزو بهترین دوربین‌های بدون آینه در سال ۲۰۲۲ است. این دوربین قابلیت‌های منحصربه‌فردی در فوکوس خودکار، به‌خصوص در تعقیب سوژه دارد.

از ویژگی‌های خاص این دوربین می‌توان به امکان تغییر و تنظیم فوکوس دوربین با نگاه کردن به نقاط مختلف در منظره یاب اشاره کرد که چنین قابلیتی در هیچ‌یک از دوربین‌های مدرن وجود ندارد و می‌توان هم در عکاسی و هم در فیلم‌برداری بسیار کاربردی باشد. عملکرد آن بگونه‌ای است که دوربین، با دنبال کردن چشم شما، متوجه می‌شود که قصد فوکوس روی چه قسمتی از کادر را دارید.

همچنین قادر به قفل کردن فوکوس روی چشم سوژه‌ها (چه انسان و چه حیوانات) و دنبال کردن خودروهای درحال حرکت نیز هست. علاوه بر این، کانن R3 توانایی بالایی در فیلم‌برداری دارد و می‌تواند ویدئوهایی با رزولوشن 6K ضبط کند. همچنین همانند بسیاری از دوربین‌های پرچمدار، بدنه آن در برابر شرایط آب‌وهوایی مقاومت دارد.

هرچند که این مدل به‌عنوان یک جایگزین بدون آینه برای دوربین 1D X Mark III نیست اما قابلیت‌های آن در حدی است که بسیاری آن را حتی برتر از 1D X می‌دانند. قیمت حدودی این دوربین در بازار ایران ۱۹۰ میلیون تومان است.

5) دوربین A1 سونی

دوربین A1 سونی یک دوربین بسیار حرفه‌ای است که سرعت و وضوح را به‌خوبی در کنار هم دارد. این دوربین قابلیت فیلم‌برداری با رزولوشن 8K را دارد. فوکوس خودکار این دوربین بسیار دقیق و سریع است و هوش مصنوعی آن امکان فیلم‌برداری و عکاسی از سوژه‌هایی که با سرعت بالایی حرکت می‌کنند را در اختیار کاربران گذاشته است. لازم به ذکر است که برای دوربین‌های سونی لنزهای متعددی برای تمام نیازهای عکاسی و فیلم‌برداری طراحی شده است که این موضوع نیز یکی از دلایل اصلی محبوبیت دوربین‌های سونی است.

این دوربین دارای سنسور فول فریم ۵۰ مگاپیکسلی است که به‌واسطه آن و پردازشگر تصویر قدرتمند داخل دوربین، وضوح و سرعت بسیار بالایی در اختیار کاربران قرار گرفته است.  سرعت عکاسی پیاپی این دوربین برابر با ۳۰ فریم بر ثانیه است که عکاسی از تقریبا هر سوژه متحرکی را ممکن خواهد ساخت.

سیستم فوکوس خودکار این دوربین دارای عملکری بسیار سریع و البته دقیق است و از ۴۲۵ نقطه‌فوکوس برخوردار است. اگر به‌دنبال دوربینی هستید که از پس تقریبا هر موقعیتی براید، سونی A1 انتخابی ایده‌آل برای شما خواهد بود. قیمت حدودی این دوربین در بازار ایران ۱۶۰ میلیون تومان است.

چرا قیمت دوربین عکاسی حرفه‌ای بالا است؟

قابلیت‌های پیشرفته دوربین‌های حرفه‌ای موجب می‌شود که قیمت این محصولات بالا باشد؛ اما این به‌معنای گران‌بودن تمامی دوربین‌ها نیست. به‌خصوص اگر قصد شروع عکاسی را داشته باشید، دوربین‌هایی با قیمت بسیار پایین‌تر از مدل‌هایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد نیز در بازار موجود است.

توصیه می‌کنیم در صورت تمایل به خرید دوربین عکاسی، فروشگاه پیکسل را که تنوع بالایی از تجهیزات عکاسی حرفه‌ای و آماتور دارد و می‌تواند شما را در این مسیر راهنمایی کند مد نظر داشته باشید. در نهایت، این نکته مهم فراموش نشود که:

«ثبت یک عکس خوب، ارتباطی با دوربینی که در دستتان است ندارد، زیرا عکس را عکاس می‌گیرد نه دوربین»!

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.