رایجترین انواع جعبه در دنیای بسته بندی

 از بسته بندی مواد خوراکی و دارویی گرفته تا سایر کالاهای مصرفی روزانه که همگی با بسته بندی مرتبط هستند. از همه مهمتر بسته بندی تأثیر زیادی روی رشد کسب و کارها و افزایش فروش آنها دارد.

اغلب مشتریان با اولین نگاه به محصولات، تصویر یک برند خاص در ذهنشان شکل میگیرد. بنابراین ظاهر و نوع گرافیک بسته بندی، تأثیر بسیار زیادی روی ترغیب مشتریان برای خرید محصول دارد. از این رو طراحی بسته بندی و خلاقیت به کار رفته در آن بسیار اهمیت دارد. از سوی دیگر، هدف از بسته بندی محافظت از کالا است و بسته بندی باید استحکام کافی برای محافظت از محصولی که به مشتری ارائه میکنیم، داشته باشد. با توجه به اهمیت این موضوع، تصمیم داریم در ادامه مطلب شما را با رایجترین انواع جعبه در دنیای بسته بندی آشنا کنیم؛ پس پیشنهاد میکنیم ادامه مطلب را از دست ندهید.

ویژگی‌های یک جعبه بسته بندی ایده آل

پیش از اینکه سراغ معرفی انواع جعبهها برویم، میخواهیم مروری داشته باشیم بر ویژگیهای جعبههای بسته بندی محصولات. این ویژگیها عبارتند از:

• بسته بندی باید بهگونهای باشد که مشتری با یک نگاه بتواند به امکانات و خصوصیات آن پی ببرد و ابهامی درباره محصول برای او به وجود نیاید.

• زمانی بسته بندی موفق است که بعد از اتمام محصول بتوانیم، برای هدف دیگری هم از آن استفاده کنیم؛ یعنی چند کاره باشد.

• بسته بندی محصول، نماینده ما در حضور مشتری است، بنابراین طراحی و گرافیک آن باید با مشتری ارتباط برقرار کند و او را بهسوی خود جذب کند.

• جعبه بسته بندی باید محصول را سالم و ایمن نگه دارد و از کل محصول بخوبی محافظت کند.

• بسته بندی مناسب میتواند تضمین کننده کیفیت محصول و سلامت آن باشد و از دستبرد به محصول هم جلوگیری کند. این ویژگی برای محصولات صادراتی اهمیت بیشتری دارد.

انواع جعبه

معرفی انواع جعبه های رایج در صنعت بسته بندی

چاپ جعبه، از بخشهای مهم بسته بندی محصولات محسوب میشود و معمولاً با شیوههای مختلفی مانند چاپ فلکسو، چاپ افست و... انجام میگیرد. در ادامه میرویم که با انواع آنها آشنا شویم:

1. جعبه مقوایی

جعبه مقوایی از رایجترین روشهای بسته بندی برای هر نوع محصولی است. این جعبه ها از نوع جعبه های پیش ساخته صنعتی هستند که برای بسته بندی کالاها و مواد مختلف استفاده میشوند. جعبه های مقوایی به علت مقاومت کمی که در برابر رطوبت دارند، برای محصولات وابسته به مواد غذایی یا کالاهای یخ زده استفاده نمیشوند. وزن آنها سبک و قیمت مقرون به صرفهای دارند. انواع مختلفی از جعبه های مقوایی برای بسته بندی وجود دارد، که در صنایع تولید مواد آرایشی، داروها، پوشاک، صنایع الکترونیک و کالاهای دیجیتال و... استفاده میشوند.

2. جعبه های راه راه

جعبه های راه راه از سه لایه بیرونی، آستر داخل و یک لایه موج دار تشکیل شدهاند. این نوع جعبه ها معمولاً در بسته بندی کارتن کفش یا جعبه های تحویل پیتزا استفاده میشود. جعبه های راه راه یا کرافت باکس، با توجه به میزان دوام و استحکام جعبه، دارای انواع مختلفی مانند یک طرفه، دوطرفه (دو جداره)، دیوار دوقلو و دیوار سه تایی هستند.

3. جعبه های پلاستیکی

جعبه های پلاستیکی دوام و استحکام بیشتری نسبت به جعبه های مقوایی دارند. این جعبه ها قابل بازیافت هستند. جعبه های پلاستیکی برای حفظ کیفیت مواد غذایی و از بین بردن هرگونه آلودگی بسیار مناسب هستند.

4. جعبه های سفت و سخت

جعبه های سفت و سخت را برای بسته بندی کالاهای دیجیتال یا محصولات لوکس استفاده میکنند. این جعبه ها از مقوای بسیار چگالیده ساخته شدهاند و ضخامت آن 4 برابر مقوای استفاده شده در جعبه های مقوایی ساده است. این نوع جعبه در میان گرانترین سبکهای جعبه های بسته بندی قرار دارند.

5. جعبه های دایکاتی

این نوع جعبه ها شکل خاصی ندارند و برای تهیه آنها از قالب خاصی استفاده میشود. جعبه های دایکاتی با توجه به ابعاد و مدل بسته بندی تولید میشوند و شکل و ظاهر زیبایی ندارند. علت نامگذاری جعبه و کارتن های دایکاتی این است که برش جعبه کارتن با دستگاههای دایکاتی مانند دایکات پینگ پنگی، فکی و روتاری انجام میشود. از این کارتونها به وفور در حمل و نقل، اسباب کشی، کارتن پستی، کارتن مادر، بسته بندی لوارم خانگی، لبنیات و بسته بندی میوهها استفاده میشود.

6. جعبه های لمینتی

جعبه های لمینتی نسبت به سایر جعبه ها، جذابتر و زیباتر هستند. این جعبه ها از کیفیت بالای برخوردارند و با چاپی که روی آنها انجام میشود، ظاهر زیباتری پیدا میکنند. بسیاری از تولیدکنندگان ترجیح میدهند محصولات خود را با جعبه های لمینت بسته بندی کنند. لمینت یک لایه محافظ لوکس است که حتی میتوان آن را روی محصولات چاپی هم به کار برد. لمینت میتواند مقوای خشک و مات را به یک صفحه براق و شفاف تبدیل کند. اعمال چاپ بر روی لمینت، آن را جذاب و زیباتر میکند. از این جعبه ها برای بسته بندی جعبه لامپ و لوازم برقی، جعبه های خرما و غیره استفاده میشود.

تأثیر بسته بندی در فروش و بازاریابی محصولات

یک بسته بندی خوب و جذاب، باید قابلیتهای زیادی داشته باشد تا نظر مشتریان را به خود جلب کند. جنس، رنگ، شکل جعبه یا خلاقیت در طراحی، نوع گرافیک و بافت جعبه که ثابت شده، تأثیر زیادی در فروش محصولات دارد. از آن جایی که هر نوع جعبهای نیاز به تجهیزات مختلفی دارد، باید توجه کرد که کدام تولید کننده چه نوعی از جعبه ها را عرضه میکند و با توجه به نیاز خود به تولید کننده جعبه بسته بندی مورد نظر مراجعه کنیم. به عنوان مثال برای محصولاتی که نیاز به بسته بندی های خلاقانه و باکیفیت دارند، باید چاپ جعبه و بسته بندی در افراگرافیک را انتخاب کرد. زیرا هرچقدر کیفیت جعبه تولید شده بیشتر باشد، متعاقباً بسته بندی محصول ما شیکتر و مشتری پسندتر خواهد بود.

قیمت جعبه بسته بندی

نکته بسیار مهم در مورد جعبه و کارتن بسته بندی، هزینه تمام شده آن است. بسته بندی محصول نباید قیمت تمام شده محصول را بیش از اندازه افزایش دهد. زیرا به همان اندازه که یک بسته بندی خوب و استاندارد برای مشتری اهمیت دارد، بهایی که برای آن محصول پرداخت میکند هم در تصمیم به خرید او تاثیرگذار است. قیمت چاپ جعبه به فاکتورهای مختلفی مانند نوع، جنس و ابعاد مقوای کارتن، کیفیت دستگاه چاپ، ملزومات و متریال چاپ و بسته بندی و همچنین تیراژ تولید بستگی دارد. با کنترل هر کدام از این عوامل، میتوانیم قیمت را تغییر دهیم.

جعبه هاردباکس

با توجه به توضیحاتی که درباره جعبههای بسته بندی و انواع رایج آن ارائه کردیم، انتخاب یک مجموعه معتبر و قابل اعتماد برای چاپ جعبه بسیار مهم است. اگر قصد دارید برای شروع کار جعبه‌ای با کیفیت طراحی و چاپ کنید، پیشنهاد ما گروه مشاوران طراحی افرا گرافیک است. در این مجموعه علاوه بر چاپ انواع جعبه هاردباکس، جعبه کادو، بسته بندی محصول و باکس های متنوع، خدمات رایگان مشاوره تخصصی چاپ و طراحی جعبه توسط کارشناسان حرفه‌ای به شما ارائه می‌شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.