حفاظ تراس و پنجره ساختمان، اصول ساخت و اهمیت آن

برای اینکه با حفاظ پنجره و تراس ساختمان آشنا شوید ابتدا بهتر است بدانید تراس ساختمان چیست و به کدام بخش از ساختمان گفته می‌شود؟ البته خیلی از ما تراس را با نام بالکن هم می‌شناسیم، اما این نام در معنایی غلط و در معنایی درست است.

بالکن عموماً بخشی کاملاً مجزا از واحد ساختمانی است و در بالای سقف خانه و واحد قرار دارد، اما تراس در جوار یکی از اتاق‌ها قرار می‌گیرد و معمولاً از یک اتاق به تراس راه دارد، در خانه‌های نقلی و کوچک معمولاً تراس‌های کوچک بین ۳، ۴ متری در نظر گرفته می‌شود، اما برای خانه‌هایی با متراژ بیشتر اغلب تراس‌هایی بزرگ ساخته می‌شود.

چرا حفاظ تراس مهم است؟

حفاظ تراس ساختمان قطعاً مهم است و علت آن هم کاملاً مشخص است. تراس بخشی از ساختمان است که به فضای آزاد، راه دارد. از طریق تراس می‌توان فضای بیرون و یا حیاط ساختمان را بدون واسطه دید. وقتی تراس و یا بالکن ما حفاظ و نرده نداشته باشد بسیار خطرآفرین است و احتمال سقوط به پایین را زیاد می‌کند.

اکثر سازندگان و مهندسین معماری ساختمان حفاظ پنجره و بالکن را مدنظر قرار داده و آن را بر روی فضای تراس ساختمان پیاده می‌کنند، اما در مواردی ممکن است که فرد بخواهد طرح نرده را تغییر دهد و یا نرده دچار فرسودگی شده و نیاز به تعویض داشته باشد؛ در این شرایط فرد می‌تواند برای تراس و بالکن خود اقدام به خرید حفاظ و نرده نماید.

قوانین معمول بین‌المللی برای ساخت حفاظ و نرده تراس

به جهت موقعیت خطرناک تراس در ساختمان قوانینی برای ساخت حفاظ تراس ساختمان در دنیا وجود دارد که به حفظ ایمنی و کاهش خطرات ناشی از سقوط از تراس کمک می‌کند. در زیر به چند نمونه از این قوانین اشاره می‌کنیم:

  • نرده تراس ساختمان باید حداقل 36 اینچ بالاتر از سطح تراس قرار بگیرد؛ بیش از این مقدار قابل‌قبول و کمتر از این مقدار غیرقابل‌قبول است.

  • نرده تراس ساختمان‌های تجاری باید حداقل 42 اینچ از سطح تراس بالاتر قرار بگیرد.

  • اگر ارتفاع تراس کمتر از 30 اینچ باشد می‌توانید برای آن حفاظ نصب نکنید.

  • اگر قصد دارید برای تراس کمتر از 30 اینچ یا به‌اصطلاح کم ارتفاع خود حفاظ نصب کنید ایرادی ندارد، اما کلیه نکات ایمنی و مقاومت را در مورد این حفاظ‌ها هم باید رعایت کنید.

  • فاصله بین نرده‌های محافظ باید 4 اینچ یا کمتر از هم فاصله داشته باشند. علت این اندازه‌گیری باتوجه‌به قطر متوسط سر یک نوزاد است که نتواند بین میله‌ها گیر کند.

  • از لحاظ مقاومت نرده‌ها طبق قوانین بین‌المللی نرده بالکن ساختمان باید بتواند وزنی معادل 200 پوند را بدون انحراف بیش از حد تحمل کند.

  • نرده‌های پرکننده که بین نرده‌های اصلی کشیده می‌شوند باید بتوانند وزنی معادل 50 پوند را تحمل کنند

حفاظ تراس ساختمان بر اساس اندازه‌های استانداردی که در بالا ذکر شد ساخته می‌شود. انواع حفاظ با استفاده از چوب، فلز، کامپوزیت و شیشه باید مطابق با همین استاندارها نصب و راه‌اندازی شوند.

قوانین معمول بین‌المللی برای ساخت حفاظ و نرده تراس

 حفاظ پنجره آهنی

انواع نرده محافظ برای تراس

حفاظ بالکن ساختمان یا حفاظ تراس را می‌توان در چند نوع کلی یافت از جمله نوع چوبی، پی‌وی‌سی و وینیل، شیشه‌ای، بتنی و فلزی. در ادامه مختصری شما را با آن‌ها آشنا می‌کنیم:

  1. نرده چوبی

یکی از معمول و متداول‌ترین نوع حفاظ تراس ساختمان نرده چوبی است. نرده چوبی استاندارد 2*2 بسیار ارزان‌قیمت و در دسترس است و علت انتخاب آن نیز همین است. راحتی و ظاهر مدرن نیز دلیل دیگر انتخاب نرده چوبی برای حفاظ تراس است.

اما یکی از معایب بزرگ آن تاب برداشتن است. به همین دلیل است که بعد از مدتی نیاز به تعمیر و حتی تعویض پیدا می‌کند. اگر بخواهید نرده‌های شما ظاهری شبیه به چوب داشته باشند، اما مشکل تاب برداشتن را نداشته باشد می‌توانید از نرده‌های کامپوزیتی استفاده کنید. البته نوع کامپوزیتی کمی گران‌تر است، اما مشکلات نرده چوبی را نداشته و نیاز به مراقبت چندانی هم ندارد. ولی باز هم به این نتیجه خواهید رسید گه استفاده از  آهن برای ساخت حفاظ های ساختمان مثلا برای حفاظ شاخ گوزنی روی دیوار مناسب ترین گزینه است.

  1. نرده پی‌وی‌سی و وینیل

یکی از جایگزین‌های خوب برای نرده چوبی هستند که تغییر شکل نمی‌دهند، مشکل این نوع نرده آن است که رنگ‌های کم و محدودی دارد و بیشتر در رنگ سفید موجود است. نرده‌های وینیل نیازی به آب‌بندی مجدد ندارند، اما نکته‌ای که باید در مورد این نوع توجه کرد آن است که باید به‌طور مرتب تمیز شود تا ظاهر مرتبی و نویی داشته باشد.

نرده گوناگون برای محافظت از تراس

  1. نرده شیشه‌ای

نرده‌های شیشه‌ای بسیار زیبا و درعین‌حال گران هستند. اگر خانه شما در کنار منظره‌ای مانند دریا یا دریاچه قرار دارد بهترین نوع حفاظ برای تراس شما حفاظ شیشه‌ای است که بتوانید از منظره به‌طور کامل لذت ببرید. شیشه‌های به‌کاررفته در حفاظ شیشه‌ای سکوریت و یا اکریلیک هستند.

قابی که برای حفاظ شیشه‌ای در نظر گرفته می‌شود معمولاً از جنس آلومینیوم، وینیل یا چوب است.

  1. نرده بتنی

نرده‌های بتنی علاوه بر ارزان بودن بسیار مقاوم هستند و معمولاً در ساختمان‌های شهری کاربرد دارند. نرده‌های بتنی در مقایسه با سه مدل قبلی مقاومت بیشتری داشته و نیاز به نگهداری هم ندارند، اما شکل ظاهری آن‌ها چندان دلنشین و جذب‌کننده نیست.

  1. نرده آلومینیومی و فلزی

نرده‌های آلومینیومی بسیار سبک و مقاوم و در دسترس هستند. نرده آلومینیومی در رنگ‌ها و سبک‌های متنوعی در دسترس است و تقریباً هرکسی می‌تواند سبک موردنظر خود را در این نوع بیابد.

اما از فلزهای دیگری که در ساخت حفاظ بالکن ساختمان استفاده می‌شود می‌توان به فلز آهن، برنج و فولاد ضدزنگ اشاره کرد.

حفاظ آهنی پنجره و بالکن

انواع نرده محافظ برای تراس

جمع‌بندی

حفاظ تراس ساختمان ضروری‌ترین بخش برای تراس ساختمان است که باید بر اساس اندازه‌های استانداردی که در هر ایالت و منطقه وجود دارد ساخته شود. حفاظ و نرده بالکن را می‌توان در انواع و جنس‌های مختلف مانند: چوب، فلز، آلومینیوم، شیشه، بتن، پی‌وی‌سی و وینیل و ... یافت.

 هرکدام از این موارد، مزایا و معایبی دارد و از هرکدام برای ساختمان‌های خاصی نیز استفاده می‌شود؛ مثلاً حفاظ شیشه‌ای که از همه نیز گران‌تر است برای مناطقی مانند ویلاها و مناطق جنگلی و ساختمان‌هایی که به دریا منظره دارند مناسب است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.