یادگیری سازدهنی را از کجا شروع کنیم؟

سازدهنی یا هارمونیکا از دسته ساز های بادی محسوب میشود. ابعاد کوچک این ساز در کنار صدای رویایی و دلنشین آن باعث شده نظر بسیاری را به خود جلب کند. صدای سازدهنی جزء صداهایی است که با شنیدن آن هر کسی به سمت آن جذب می‌شود و تعدادی به فکر یادگیری سازدهنی میافتند.

یادگیری سازدهنی میتواند بهترین کاری باشد که در طول روز شما میتوانید انجام دهید و آن را جزء روزمرگی خود قرار دهید. این ساز کوچک و جذاب در هر جایی که شما باشید همراه شماست و با صدای دلنشین خود آرامش را برای شما به ارمغان می آورد.

بسیاری از افراد به محض آشنا شدن با سازدهنی یا شنیدن صدای آن، حتی فقط با دست گرفتن آن ذوق یادگیری و نواختن آن را در خود حس می‌کنند. اما ممکن است برای آن ها این سوال پیش بیاید که از کجا باید شروع کنیم برای یادگیری این ساز. در این مقاله ما میخواهیم مراحلی که شما را به سمت نوازنده هارمونیکا شدن سوق میدهد را توضیح دهیم.

شش قدم برای شروع یادگیری سازدهنی یا هارمونیکا

قدم اول: شناخت انواع سازدهنی 

در ابتدای مسیر یادگیری سازدهنی شما باید با انواع سازدهنی و نحوه عملکرد هر کدام آشنا شوید. شاید خیلی ها تصور کنند سازدهنی فقط در یک مدل خلاصه شده است اما چنین نیست.

جذابیت و وسعت سازدهنی باعث شده تا در مدل های مختلفی ظاهر شود و بتواند توجه تمام سلیقه ها را به خود جلب کند و به نحوی در هر سبکی پاسخ دهی خوبی داشته باشد. شناخت دقیق انواع سازدهنی به شما کمک میکند که با سلیقه و علاقه خود آشنا شوید و متوجه شوید که برای یادگیری سازدهنی باید چه نوع سازی را انتخاب کنید.

با کمی تحقیق در یکی از بهترین و معتبر ترین وبسایت های تخصصی آموزش و خرید سازدهنی، وب سایت نواکده به سازدهنی کروماتیک و سازدهنی دیاتونیک رسیدیم که در ادامه هر کدام را جداگانه بررسی می‌کنیم.

سازدهنی

سازدهنی کروماتیک

سازدهنی کروماتیک یکی از رایج ترین و کاربردی ترین نوع سازدهنی می‌باشد و بهترین گزینه برای یادگیری سازدهنی خواهد بود. چرا که با این مدل شما قادر خواهید بود هر قطعه ای را بنوازید.

سازدهنی کروماتیک

سازدهنی کروماتیک در مدل های 10، 12، 14 و 16 سوراخ تولید شده است که به ترتیب وسعت صدایی در حدود 2/5 تا 4 اکتاو را دارا می باشد. سازدهنی کروماتیک در حالت عادی با دمش و مکش هوا در هر سوراخ تولید صدا میکند. یعنی هر سوراخ سازدهنی کروماتیک دارای 2 نت است که یکی با دمش و دیگری با مکش به صدا در می آید.

بزرگترین ویژگی که سازدهنی کروماتیک دارد و باعث شده این مدل سازدهنی نسبت به سایر مدل ها متمایز باشد و طرفداران بیشتری داشته باشد قطعه ای به نام اسلاید است. اسلاید که فقط در سازدهنی کروماتیک وجود دارد باعث میشود ما بتوانیم تمام نیم پرده ها را نیز اجرا کنیم.

سازدهنی کروماتیک در حالت عادی قادر به اجرای تمام نت های اصلی میباشد. اما به کمک اسلاید که در سمت راست سازدهنی قرار گرفته، به تمام نیم پرده ها نیز دسترسی داریم. این ویژگی باعث میشود توانایی اجرای قطعه ها و سبک های متفاوتی را داشته باشد.

سازدهنی دیاتونیک

نوع دیگر سازدهنی دیاتونیک است. این نوع سازدهنی سلیقه های خاص خود را میطلبد و برای یادگیری سازدهنی فقط به کسانی توصیه میشود که به خوبی با آن اشنا هستند و صدای آن را میپسندند.

سازدهنی دیاتونیک فاقد سیستم اسلاید می‌باشد یعنی در این نوع ساز ما فقط نت های اصلی ساز را داریم. البته با کمک بعضی تکنیک های سازدهنی میتوان به نیم پرده ها نیز دسترسی پیدا کرد. ولی خب تسلط به این تکنیک ها دشوار و نیازمند تمرین و پشتکار میباشد.

در سازدهنی دیاتونیک نیز مانند سازدهنی کروماتیک یک ردیف سوراخ وجود دارد که هر سوراخ با دمش و مکش هوا صدا تولید میکند. تفاوت دیگری که سازدهنی دیاتونیک با سازدهنی کروماتیک دارد این است که در سازدهنی کروماتیک قطعه های پلاستیکی به اسم ویندسیور وجود دارد که وظیفه ذخیره هوا را دارند.

ولی در سازدهنی دیاتونیک ویندسیور وجود ندارد. ویندسیور طوری باعث ذخیره صدا میشود که تمام هوای دمیده شده ی شما به صدا تبدیل شود.

قدم دوم: شناخت انواع سبک ها

در بحث یادگیری سازدهنی شما باید به این نتیجه برسید که میخواهید چه نوع سبکی را دنبال کنید. به طور کلی اگر سبک خاصی را مد نظر ندارید و فقط عاشق سازدهنی شدید بهترین ساز برای یادگیری سازدهنی همان مدل کروماتیک است. ویژگی های این ساز باعث میشود در اکثر سبک های موسیقی توانایی اجرای بالایی داشته باشد.

سبک هایی که به راحتی میتوانید با سازدهنی کروماتیک اجرا کنید -pop - jazz - folk - classic - traditional - pop/irani- است.

اما اگر بیشتر علاقمند به سبک های western - blues- country هستید باید به سراغ سازدهنی دیاتونیک بروید.

قدم سوم: یادگیری تئوری موسیقی

برای یادگیری سازدهنی از بحث انتخاب سبک و نوع ساز که بگذریم میرسیم به مبحث تئوری موسیقی. موسیقی یعنی بروز احساسات انسانی به وسیله صداها. ولی برای استفاده از این ابزار ما باید زبان موسیقی را بیاموزیم.

زبان موسیقی همان مباحث تئوری است که برای تبدیل شدن به یک نوازنده خوب و حرفه ای لازم است این مباحث را به خوبی یاد بگیریم. یعنی قبل از یادگیری سازدهنی و در دست گرفتن آن لازم است نکات و مباحثی را یاد بگیریم تا بتوانیم به خوبی نت ها موسیقی را بخوانیم و اجرا کنیم.

قدم چهارم: خرید سازدهنی مورد نیاز خود

انتخاب سازدهنی بزرگترین و جذاب ترین قدمی است که شما در آن باید خیلی دقت کنید. بعد از پشت سر گذاشتن مراحل یادگیری سازدهنی اکنون شما باید به فکر خرید یک ساز خوب و مناسب با شرایط و سلیقه خود باشید.

سازدهنی ها در طرح ها و کیفیت های متفاوتی ساخته میشوند جدا از بحث سلیقه در انتخاب طرح و رنگ سازها شما باید کیفیت آن ها را نیز مورد توجه قرار دهید. به طور کلی خرید سازدهنی اورجینال نیاز به تحقیق و بررسی فراوان دارد، چرا که این ساز شما است که در تمامی طول یادگیری سازدهنی همراه شماست.

خرید سازدهنی

امروزه سازهای بی کیفیت و تقلبی فراوانی در بازار یافت میشود و باید دقت کنید از جایی ساز تهیه کنید که فروشنده ضمانت و گارانتی معتبری برای محصولات خود در نظر گرفته باشد و تماما سلامت و کیفیت آن ها تضمین کند.

پیشنهاد ما برای یادگیری راحت و اصولی سازدهنی

تمام این مراحل را که پشت سر بگذازیم میرسیم به نقطه ای که شما باید مرجعی را برای یادگیری سازدهنی انتخاب کنید. یک مرجع معتبر و مطمئن که به زبان خیلی ساده و کاملا اصولی سازدهنی را به شما آموزش دهد. امروزه با توجه به مشکلات به وجود آمده مانند شیوع ویروس کرونا یا مشکلات رفت و آمد ها، بهترین  انتخاب شروع آموزش سازدهنی به صورت آنلاین است که بسیار کاربردی تر و اقتصادی تر از آموزش های حضوری میباشد.

همانطور که خرید سازدهنی اصل و با کیفیت در روند یادگیری شما بسیار تاثیر گذار است، انتخاب یک آموزشگاه موسیقی نیز همان قدر مهم و تاثیر گذار میباشد. بسیار مهم است که آموزشگاه ها از چه متد هایی برای آموزش استفاده میکنند. یا مدرس های آن ها چه کسانی هستند. انتخاب یک مدرس خوب و کار بلد میتواند خیلی زود شما را به خواسته تان برساند.

ما به شما مجموعه نواکده را پیشنهاد میکنیم. یک مجموعه کامل که تمام نیاز های شما را برای تبدیل شدن به یک نوازنده حرفه ای برطرف میکند. روش آموزش مجموعه نواکده به صورت آنلایین میباشد که مزایای بسیاری نسبت به آموزش حضوری دارد. خدمات این مجموعه از مشاوره گرفته تا کلاس آنلاین، خرید سازدهنی های اصل و اورجینال و حتی خدمات پس از فروش و تعمیر سازدهنی میباشد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.