معاون وزیر راه و شهرسازی: احتمال کاهش قیمت بلیط هواپیما در هفته جاری

 از یک طرف، کمیسیون عمران مجلس اعلام می کند با جدیت پیگیر کاهش قیمت بلیط ها از سوی سازمان هواپیمایی کشوری است و از طرف دیگر، خبرها حاکی از تشکیل جلسه شورای عالی هواپیمایی برای تعیین نرخ بلیط در هفته جاری است.

در این خصوص، شهرام آدم نژاد، معاون وزیر راه و شهرسازی برای تشریح جزئیات بیش تر گفت و گو می کند.

افزایش قیمت بلیط ها ربطی به کاهش ظرفیت هواپیما نداشته است

در حالی که کمیسیون عمران مجلس اعلام می کند که از بعد از تاریخ ۱ آذر، نرخ بلیط های پرواز می بایست به روال قبل باز گردد، اما آژانس های مسافرتی و سایت های خرید اینترنتی بلیط هواپیما، هم چنان خبر از ثابت بودن قیمت ها می دهند. شهرام آدم نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر کاهش قیمت ها اینگونه پاسخ می دهد: « نکته بسیار مهم این است که افزایش قیمت بلیت هواپیما در سال گذشته به دلیل اجرای پروتکل پذیرش مسافر با ۶۰ درصد ظرفیت نبود.

وقتی مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر اجرای این پروتکل انجام شد، ایرلاین‌ها بابت کاهش ظرفیت پذیرش مسافر هیچ قیمتی را افزایش ندادند. پس از چهارماه، افزایش قیمت بلیت بر اساس افزایش قیمت سالانه انجام شد اما امروز تصوری وجود دارد مبنی بر اینکه با حذف پروتکل های محدودیت در پذیرش مسافر، قیمت بلیت هواپیما هم باید کاهش پیدا کند. هفته جاری شورای عالی هواپیمایی برگزار می‌شود که در این شورا تعیین نرخ حمل و نقل بررسی و مورد بحث قرار می‌گیرد. »

از هزینه های بالای ایرلاین ها برای تامین قطعات تا حذف پذیرایی از پرواز

وی هم چنین در خصوص اینکه نرخ حمل و نقل و هزینه ایرلاین ها چقدر است، اینگونه عنوان کرد: « باید توجه داشته باشیم که شرکت‌های هواپیمایی مانند شرایط عادی بر روال طبیعی نمی‌توانند نیازهای خود از جمله قطعات را تامین کنند و گاهی اوقات ارز را گران‌تر از آنچه که تخصیص داده می‌شود تامین می‌کنند و با مشکلات پیچیده‌ای مواجه هستند که تمام اینها هزینه و نرخ حمل را افزایش می‌دهد. اما به هر حال در جلسه این هفته با حضور رییس جدید سازمان هواپیمایی کشوری درباره نرخ جدید بلیت هواپیما تصمیم می‌گیریم. »

هم چنین در خصوص حذف پذیرایی و کترینگ از پرواز ادامه داد: « فعلا بر اساس دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا پذیرایی در پروازها دیده نشده است؛ اما با حذف غذا و کترینگ، هزینه آن باید از بلیت هواپیما کم شود و این موضوع را لحاظ می‌کنیم. »

شهرام آدم نژاد

اخبار جدید از شرکت هواپیمایی هما

شهرام آدم نژاد در خلال صحبت های خود، گریزی هم به شرکت هواپیمایی هما داشت و عنوان کرد: « تصمیمی برای تغییر مدیریت این مجموعه گرفته نشده است. معتقدم جدایی صندوق بازنشستگی از این شرکت گزینه خوبی نیست. ورودی چند صد میلیاردی سالانه این صندوق امروز بسیار کاهش یافته که در مقابل بهره‌وری ناوگان این شرکت هم نزولی بوده است. هم چنین به زودی چند فروند هواپیمای کار کرده اما جوان وارد ناوگان هما خواهد شد. »

پروژه ناتمام ایرتاکسی

آدم نژاد: « این پروژه جزو برنامه‌های اولویت‌دار وزارت راه و شهرسازی نیست اما اقداماتی در این زمینه انجام شده است. اقتصاد حمل هوایی اجازه پیاده‌سازی این پروژه را نمی‌دهد و ما به شدت نیازمند توسعه بهینه ناوگان هستیم.»

آیا تعرفه های حمل و نقل دریایی تغییر می کند؟

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان صحبت های خود، اشاره ای هم به تغییر تعرفه های حمل و نقل دریایی داشت و اینگونه عنوان کرد :

« تعرفه‌های حمل و نقل دریایی هیچ تغییری نکرده است. مشکلی در رابطه با مصوبه 213 شورای عالی ترابری که دیوان عدالت اداری آن را لغو کرده، داشتیم. باید توجه داشته باشیم که نرخ دیرکرد دوسویه است. یعنی باید به نحوی تعیین شود که نگه‌داشت کالا با نرخ مورد نظر برای صاحب کالا صرفه‌ اقتصادی نداشته باشد و این نرخ آنقدر هم بالا نباشد که کالایی که به هر دلیلی توقف داشته با هزینه قابل توجه دیرکرد مواجه شود. احتمالا تا اوایل آذرماه به یک نرخ متعادل خواهیم رسید.»

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.