همه آنچه که باید در مورد پذیره‌نویسی صندوق زیتون بدانید!

 از طرف دیگر ریسک بازار سهام هم بالا رفته و بازار سرمایه روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذراند. در نتیجه صندوق‌هایی که صرفا در سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند ریسک بالایی دارند. اما صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط خصوصا در میان‌مدت و بلند‌مدت ابزار مناسبی هستند که بازدهی معقول با ریسکی مناسب را ارائه می‌دهند.

این روزها اما خبر پذیره‌نویسی یک صندوق مختلط جدید در میان اهالی بازار سرمایه شنیده می‌شود. صندوق مختلط زیتون به مدیریت مجموعه مشاور سرمایه‌گذاری ترنج.  این مجموعه که یکی از شرکت‌های فعال در بازار سرمایه ایران است و به دلیل مدیریت بسیار خوب دو صندوق سرمایه‌گذاری افرا ( درآمد ثابت) و سرو (صندوق سهامی) در سال گذشته محبوبیت بالایی کسب کرده است؛ در حال پذیره‌نویسی صندوق جدید خود در روز یکشنبه ۲۵ مهر ماه می‌باشد، صندوقی مختلط، از نوع ETF و قابل معامله در بورس. 

در ادامه به معرفی این صندوق و همه آنچه که باید در مورد پذیره‌نویسی آن بدانید، می‌پردازیم.

۱. تفاوت صندوق‌های مختلط با سایر صندوق‌ها چیست؟

پورتفوی صندوق‌های مختلط به نسبت ۶۰،۴۰ بین سهام و اوراق بهادار با درآمد ثابت تقسیم می‌شود. مدیر صندوق بر اساس شرایط کلی بازار سرمایه و اقتصاد ایران تصمیم می‌گیرد این نسبت را چه طور تقسیم کند؛ وقتی بازار به سمت ریزش است، درصد بیشتر پرتفو را اوراق درآمد ثابت خریداری می‌کند که ریسک سرمایه‌گذار کاهش یابد و همزمان حداقل بازدهی را نصیب سرمایه‌گذاران کند؛ از طرف دیگر وقتی بازار صعودی است، نسبت سهام خود را بیشتر می‌کند که بازدهی بالایی بسازد.

صندوق ترنج

2. مزیت صندوق زیتون نسبت به دیگر انواع صندوق‌ها چیست؟

با توجه به اینکه اقتصاد ایران اقتصاد تورمی است، افراد به دنبال سرمایه‌گذاری هستند که تورم را پوشش داده و همچنین به افزایش ثروت نیز کمک کند؛ صندوق زیتون از این جهت که پرتفو آن تقریبا نصف سهام و اوراق مشارکت است، می‌تواند در نوسانات بازار بازدهی خوبی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند.

قطعا در شرایط تورمی؛ سپرده بانکی یا ابزارهای بدون ریسک مثل صندوق‌های درآمدثابت برای سرمایه‌گذاران رضایت بخش نیستند و ترجیح می‌دهند بازدهی بیشتری داشته باشند؛ همزمان ریسک بازار سهام هم بسیار زیاد است و صندوق‌هایی که صرفا در سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند  ریسک بالایی دارند. صندوق مختلط زیتون، خصوصا در میان‌مدت و بلندمدت ابزار مناسبی است که بازدهی معقول با ریسکی مناسب را دریافت کنید.

تمامی توجه صندوق‌ مختلط زیتون بر کسب حداکثر بازدهی با تغییر به موقع ترکیب دارایی است.

3. مدیریت ریسک در صندوق زیتون چگونه صورت می‌گیرد؟

همان‌طور که می‌دانیم سازمان بورس و اوراق بهادار نصاب سرمایه‌گذاری را برای همه صندوق‌ها مشخص می‌کند و این نصاب بر اساس استراتژی مدیریتی صندوق‌های مختلف در نظر گرفته شده است. در مجموعه مشاور سرمایه‌گذاری ترنج برای تمام صندوق‌ها کمیته سرمایه‌گذاری مشخص تعیین شده است. این کمیته شامل اقتصادانان و متخصصانی از بازار سرمایه است که بهترین و روزآمدترین تحلیل‌ها را برای تصمیم‌گیری در خصوص پرتفوی صندوق زیتون در نظر می‌گیرند.

4. بازارگردان صندوق زیتون چه مزیتی نسبت به دیگر صندوق‌ها دارد ؟

بازار‌گردانی صندوق‌ها مساله بسیار مهمی است زیرا بازارگردان، روزانه هم در طرف خرید و هم در طرف فروش، سفارش‌هایی قرار می‌دهد که سرمایه‌گذاران در هر زمان و به هر تعداد که تمایل دارند اقدام به خرید و فروش نموده و صندوق صف خرید و فروش نداشته باشد. 

نقش این بازارگردانی در صندوق‌های افرا و سرو به صورت گذشته‌نگر قابل بررسی است. صندوق‌های سرو و افرا همواره در دو سال گذشته نقدشوندگی بسیار خوبی داشته و صندوق زیتون نیز از همان بازارگردان استفاده خواهد نمود.

5. چه پیش‌بینی‌ای در مورد بازدهی صندوق زیتون وجود دارد؟

با توجه به شرایط کنونی بازار سرمایه و وابستگی قیمت واحدهای صندوق نسبت به عرضه و تقاضا نمی‌توان در این خصوص پیش‌بینی دقیقی داشت اما صندوق مختلط زیتون با بهره‌مندی از دو تیم کاملا مجزای تحلیل سهام و اوراق بهادار علاوه بر تحلیل تمامی صنایع بورسی، کم ریسک‌ترین و پربازده‌ترین اواراق و سپرده‎‌های بانکی را زیر نظر دارد و امیدوار است به سرعت جایگاه خود را به عنوان پر بازده‌ترین صندوق مختلط بورسی تثبیت کند.

6. چرا سرمایه‌گذران باید زیتون را در پورتفو خود داشته باشند؟

باتوجه به ریزش بازار سهام از نیمه سال 1399، وضعیت کنونی اقتصاد و بورس و تورم سرسام آور در کشور، صندوق‌های مختلط شاید معقول‌ترین گزینه سرمایه‌گذاری باشند زیرا با توجه به ریسک حداقلی، ابزاری مناسب برای بهره‌مندی از بازدهی بازار سرمایه خصوصا برای افراد تازه کار هستند.

سرمایه گذاری

7. کسب سود در صندوق مختلط زیتون چگونه است؟ آیا تقسیم سود دارد؟

تمامی نتایج سرمایه‌گذاری‌های صندوق زیتون در NAV آن خلاصه می‌شود. در صورتیکه صندوق، در سرمایه‌گذاری‌های خود سود نماید، ارزش خالص دارایی‌های آن افزایش می‌یابد و در نتیجه قیمت هر واحد آن رشد می‌کند.

8. تاریخ دقیق پذیره‌نویسی صندوق زیتون چه زمانی است؟

زمان دقیق پذیره‌نویسی صندوق مختلط زیتون از ۲۵ مهر ۱۴۰۰ می‌باشد.

9. حداقل مبلغ برای شرکت در پذیره‌نویسی  و یا سرمایه‌گذاری چقدر است؟

حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری در زیتون ۵۰۰ هزار تومان است.

10. نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق چگونه است؟

برای سرمایه‌گذاری در صندوق زیتون نیازی به مراجعه حضوری نیست. شما می‌توانید با جستجوی نماد “زیتون” و سفارش‌گذاری از طریق پنل آنلاین کارگزاری خود، واحدهای زیتون را خریداری کنید.

جمع بندی

توصیه تمامی متخصصین بازار سرمایه به سرمایه‌گذاران بورسی، انتخاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عنوان ابزاری برای حداقل کردن ریسک سرمایه‌گذاری است. صندوق‌ مختلط زیتون با توجه به مدیریت حرفه‌ای و سابقه درخشان آن در مدیریت پر‌بازده‌ترین صندوق‌های بورسی، بهترین گزینه در شرایط نوسانی بازار به شمار می‌آید. با سرمایه گذاری در صندوق مختلط زیتون، در حداقلی‌ترین حالت ممکن، همزمان با مدیریت ریسک پورتفو، بازدهی بالاتری نسبت به سپرده‌های بانکی و صندوق‌های بادرآمد ثابت خواهید داشت.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.