کنترل احساسات از مهم‌ترین ویژگی‌های یک تریدر موفق

کنترل احساسات هنگام خرید و فروش بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی مورد مهمی است که در نتیجه‌ی نهایی معامله تاثیر بسیار زیادی دارد و عدم توجه به آن باعث شکست می‌شود. 

بازار ارزهای دیجیتال دارای سه بعد تحلیلی، روانشناسی و مدیریت سرمایه است. بیشتر معامله‌گران یا به اصطلاح تریدرهای تازه‌کار تصور می‌کنند صرفا با آموختن مسائل تحلیلی و تمرکز بر روی آنها می‌توانند موفق عمل کنند.

درحالی‌که توجه به بعد روانشناسی و مدیریت سرمایه درکنار تحلیل درست می‌تواند معامله‌گر را به سود منطقی برساند. معامله کردن بر اساس غرایز و احساسات می‌تواند تاثیر منفی داشته باشد. احساساتی که ممکن است افراد در هنگام معامله داشته باشند عبارتند از: ترس، طمع، خشم، ناامیدی، هیجان و ریسک‌پذیری. 

در این مقاله از همتاپی قصد داریم انواع روند بازار ارزهای دیجیتال و احساساتی که در آن وضعیت ایجاد می‌شوند را بررسی کرده و راهکارهای کنترل آن را معرفی کنیم.

احساسات موثر در خرید و فروش ارزهای دیجیتال

1-  طمع

حرص و زیاده‌خواهی برای بدست آوردن پول بیشتر حسی است که دقیقا در نقطه‌ی مقابل منطق قرار دارد. افراد طمع‌کار انتظار یک سود غیرمعمول از بازار دارند و طبق استراتژی و مدیریت سرمایه پیش نمی‌روند. درنتیجه زمانی که به سود معقولی رسیده‌اند از معامله خارج نمی‌شوند و همین افزایش ریسک و عدم کنترل احساسات در اکثر مواقع منجر به از دست رفتن سود و متحمل شدن ضرر می‌شود. برای مقابله با حس طمع باید به سود منطقی قانع باشید.

2-  ترس

این حس دقیقا برعکس طمع است و افراد تازه‌کار مدام می‌ترسند که دارایی‌های خود را از دست بدهند. همین ترس باعث می‌شود که افراد بدون پذیرش ریسک منطقی و عدم رعایت حد ضرر و سود با کمترین سود از معامله خارج شوند. در شروع روند نزولی احساس ترس و خارج شدن سریع از معامله می‌تواند جلوی ضرر بیشتر را بگیرد، اما در روند صعودی فرد فرصت‌های سوددهی را از دست می‌دهد. برای کنترل ترس باید ابتدا بپذیرید که معامله‌ی قبلی تاثیری بر معامله‎های بعدی شما ندارد و بهتر است معامله را با حجم معقولی باز کنید.

روندهای مختلف بازار ارز دیجیتال و احساسات افراد 

بازار ارز دیجیتال

روند صعودی یا گاوی: زمانی که بازار در مسیر صعودی قرار دارد و قیمت ارزها رفته رفته افزایش می‌یابد افراد دچار خوش‌بینی و اعتمادبه‌نفس می‌شوند و حرص و طمع بر آن‌ها غلبه می‌کند. همین امر باعث می‌شود که میزان خریدها بیشتر شده و قیمت‌ها همچنان روبه افزایش باشند. در این شرایط افرادی که نمی‌توانند احساسات خود را کنترل کنند دچار حالت FOMO شده (به معنی ترس از دست دادن فرصت‌ها) و فکر می‌کنند از روند صعودی جامانده‌اند. اما واقعیت جور دیگری است و افزایش بیش از حد قیمت‌ بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، صرفا بخاطر هیجان و امید غیرمنطقی به ادامه روند است.

به عبارتی دیگر، احساسات افراد باعث ایجاد حباب در بازار شده و هر لحظه ممکن است قیمت‌ها شکسته شوند. در این شرایط باید طمع و امید هیجانی را کنار گذاشته و انتظار سود غیرمنطقی نداشته باشید. بهترین راه در این شرایط معامله براساس استراتژی شخصی و کنترل احساسات کاذب در هنگام معامله است.

روند نزولی یا خرسی: در این وضعیت بازار در روند کاهشی قرار دارد و قیمت‌ها کمتر می‌شوند. افراد در این حالت دچار عصبانیت، اندوه و افسردگی می‌شوند. معامله‌گران در ابتدای روند نزولی تصور می‌کنند شرایط دیگری باعث این روند شده و نمی‌خواهند اتمام روند صعودی را بپذیرند و سعی می‌کنند دلیل کاهش قیمت‌ها را پیدا کنند. غافل از اینکه این روند طبیعی بازار است و باید طی شود.

افراد بی‌تجربه و احساسی در اوایل این روند حقیقت را انکار کرده و منتظر بازگشت قیمت‌ها می‌شوند. با گذشت زمان و کاهش بیشتر قیمت‌ها افراد وحشت‌زده شده و دچار اضطراب می‌شوند. همین احساسات روند کاهشی را تشدید کرده و بازار را به سمت پایین‌تر هدایت می‌کند. در این وضعیت ترس و وحشت بر افراد غلبه کرده و باعث تسلیم آن‌ها می‌شود.

در نتیجه، سرمایه گذاران دارایی‌های خود را در کمترین قیمت و با ضرر زیاد می‌فروشند. اینجا دقیقا همان مرحله‌ای است که روند نزولی تمام شده و بازار درحال کف‌سازی است. با ایجاد ثبات و شروع روند افزایشی قیمت‌ها افرادی که ارزهای خود را در کمترین قیمت فروخته‌اند به شدت خشمگین می‌شوند و احساس پشیمانی به آن‌ها دست می‌دهد. درحالیکه با کنترل احساسات و رفتارهای هیجانی به راحتی می‌توانستند تا حد زیادی جلوی ضرر خود را بگیرند. 

راهکارهایی برای کنترل احساسات هنگام خرید و فروش ارزهای دیجیتال

 در زمان خرید و فروش بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال برای جلوگیری از تصمیم‌گیری‌های نادرست و ضررهای مالی باید احساسات خود را مدیریت کنید. بازار ارزهای دیجیتال نیز مانند سایر بازارهای مالی ریسک‌ها و خطرات مخصوص به خود را دارد اما با برنامه‌ریزی دقیق و کنترل رفتارهای هیجانی می‌توان معاملات مطمئن‌تری داشت. بعضی از کارهایی که به کنترل احساسات و داشتن یک معامله‌ی معقول کمک می‌کنند به شرح زیر هستند :

·    بازار ارزهای دیجیتال را به عنوان منبع اصلی درآمد در نظر نگیرید.

·    قبل از انجام معاملات ارزهای دیجیتال مدنظر خود، اطلاعات لازم را جمع‌آوری کنید.

·    برای معاملات خود زمان مشخصی تعیین کنید. هرچند که فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال به‌صورت شبانه‌روزی امکان‌پذیر است، اما در واقعیت ممکن نیست. افرادی که استراحت کافی دارند و به سایر کارهای خود رسیدگی می‌کنند بهتر از دیگران می‌توانند بر احساسات و اضطراب خود در هنگام معامله غلبه کنند.

·    برای خودتان یک استراتژی معاملاتی تعیین کنید و طبق آن پیش بروید. یعنی در معامله‌های خود حد سود و حد ضرر داشته باشید و اجازه ندهید احساساتی همچون ترس و طمع شرایط معامله‌ی شما را تغییر دهد.

·    از شلوغ کردن چارت‌های خود بپرهیزید. افزایش تعداد اندیکاتورها نه تنها به تحلیل دقیق‌تر کمک نمی‌کند بلکه باعث سردرگمی فرد می‌شود.

·    به طور دائم به نمودارها خیره نشوید. تغییرات قیمت در بازار ارزهای دیجیتال به صورت لحظه‌ای است و این کاهش یا افزایش سریع قیمت کنترل احساسات را سخت کرده و ممکن است فرد واکنش احساسی از خود نشان دهد که در نهایت منجر به ضرر می‌شود.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. نکاتی که در بالا ذکر کردیم می‌تواند شما را در کنترل احساسات و انجام معاملات منطقی و سودآور در بازار ارزهای دیجیتال کمک کند. 

تولید محتوا توسط تیم صرافی ارز دیجیتال همتا پی

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.