تفاوت ماکارونی ها در یک صفحه! چه ماکارونی بخوریم؟

 ماکارونی که به صورت ماکارانی نیز تلفظ می‌شود، در فرهنگ‌های دیگر با عنوان اسپاگتی نیز شناخته می‌شود و جزوی از خانواده پاستا است. ماکارونی برش‌های رشته‌ای خشک‌شده‌ خمیر آرد گندم است. محصول دیگری نیز وجود دارد که نوعی اسپاگتی به شمار می‌آید و نودل نام دارد. نحوه تولید نودل نیز شبیه ماکارونی است و به صورت رشته‌هایی از خمیر فطیر بریده می‌شود. 

نودل و ماکارونی هر دو در اشکال مختلفی تولید می‌شوند. به مدل‌های طرح‌دار ماکارونی مثل مدل‌های صدفی یا شل، پروانه‌ای، زانویی، پیچی یا مته‌ای، لوله‌ای، پنه، فتوچینی یا نواری و آشیانه‌ای، ماکارونی فرمی گفته می‌شود. 

انواع ماکارونی فرمی و رشته ای کاربرد یکسانی دارند و در تهیه غذاهای مختلفی مثل ماکارونی (ماکارانی) و پاستا استفاده می‌شوند. 

اما نودل یک غذای نیمه آماده است و معمولا با ترکیب آن با آب جوش مصرف می‌شود. این غذای نیمه آماده در طعم‌های متنوعی در بازار وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان نودل مرغ و نودل سبزیجات را نام برد. از طعم‌های دیگر نیز می‌توان به نودل گوشت، نودل قارچ و پنیر و نودل باربیکیو اشاره کرد.

طرز تهیه نودل به این صورت است که به مدت مشخصی در آب جوش قرار داده می‌شود و سپس آماده مصرف است. اما می‌توان به آن افزودنی‌هایی نیز اضافه کرده و طعم‌های متنوعی خلق کرد. نودل چینی، نودل کره‌ای و نودل سیاه سبک‌هایی از طرز تهیه نودل هستند. 

نودل

تفاوت و شباهت ماکارونی و نودل 

همانطور که گفته شد ماکارونی در تهیه غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما نودل یک غذای نیمه آماده است و برای مصرف تنها به ترکیب شدن با اب جوش نیاز دارد. اما نودل با ماکارونی تفاوت‌های دیگری نیز  دارد. نودل اصالت و ریشه آسیایی دارد؛ در حالی که تولد ماکارونی به ایتالیا برمی‎گردد. اما در کل پایه نودل و ماکارونی و مواد تشکیل‌دهنده و اشکال هر دو بسیار مشابه و نزدیک به یکدیگر است.

ماکارونی

ماکارونی یک محصول غذایی با پایه اصلی آرد گندم است. این محصول غذایی سرشار از نشاسته، در اصل در کشورها و فرهنگ‌های مختلف تعاریف و نام‌های متفاوتی دارد؛ اما آنچه که در ایران با نام ماکارونی شناخته می‌شود، رشته‌های خشک‌شده‌ عمل‌آمده از خمیر آرد گندم است که برندهای معتبر و شناخته شده‌ای مثل مانا، تک ماکارون، زر ماکارون و مک آن را در اشکال و طرح‌حای مختلف تولید می‌کنند. 

در کشور ما کلمه ماکارونی به غذای ماکارونی که رایج‌ترین غذای تهیه‌شده از رشته‌های ماکارونی است نیز اطلاق می‌شود. نودل نیز رشته های خمیر عمل آوری نشده است. نودل اگر پایه برنج داشته باشد به آن نودل برنج گفته می‌شود که کاربردهای متفاوتی دارد. 

در ادامه به 4 مورد از غذاهای رایجی که با ماکارونی می‌توان درست کرد اشاره کرده و توضیح مختصری در مورد آن‌ها می‌دهیم. 

انواع غذا با ماکارونی 

ماکارونی یا ماکارانی 

این غذا که از رشته های ماکارونی و سس یا مایه ماکارونی تهیه می شود، رایج‌ترین کاربرد محصول ماکارونی است. سس ماکارانی را می‌توان به روش‌های مختلف تهیه کرد. مثلا سس ماکارونی می‌تواند به صورت ترکیب ساده‌ای از پیاز، سیب زمینی، گوشت چرخکرده، رب گوجه و ادویه‌هایی مثل نمک و فلفل و زردچوبه تهیه شود. طرز تهیه ماکارونی ساده ترکیب ماکارونی و همین سس ساده خواهد بود. 

طرز تهیه ماکارونی مجلسی نیز به این شکل است که سس یا مایه ماکارونی یک ترکیب پرملات و پیچیده است و یک ماکارونی مجلسی و خوشمزه خلق می‌کند. برای داشتن یک مایه ماکارونی پرملات، می‌توان به موادی که پیش‌تر ذکر شد، مواد دیگری مثل فلفل دلمه و قارچ و ادویه مخصوص ماکارونی نیز اضافه کرد و هنگام سرو از سبزیجات تازه ای مثل جعفری و ریحان و انواع سس کچاپ و مایونز و ... برای زیباتر و مجلسی‌تر کردن ماکارونی بهره گرفت.

از انواع دیگر ماکارونی می‌توان به ماکارونی بدون گوشت، ماکارونی با مرغ و ماکارونی با سویا اشاره کرد. 

در ماکارونی با سویا ماده پروتئینی به جای گوشت، سویا خواهد بود که یک پروتئین گیاهی است. این مدل از ماکارانی بسیار مورد علاقه گیاهخواران است. همچنین این سبک از تهیه ماکارونی برای مواقعی که گوشت در دسترس نیست نیز کاربردی است. توجه داشته باشید که سویا یک پروتئین بسیار مقوی است و حتی می‌توان گفت جایگزین کردن آن با گوشت قرمز اقدامی در جهت حفظ سلامتی است.

همچنین برخی از افراد ماکارونی را با مرغ و حتی تن ماهی نیز درست می‌کنند که بسته به سلیقه می‌تواند خوشمزه و موردپسند باشد. 

برخی از افراد نیز ماکارونی را با پنیر پیتزا سرو می‌کنند که غذای بسیار خوشمزه و البته پرکالری می‌باشد. در اصطلاح خارجی به این غذا macaroni and cheese یا مک اند چیز گفته می‌شود که یکی از غذاهای خارجی پرمصرف محسوب می‌شود. 

سالاد ماکارونی

سالاد ماکارونی یک غذای سرد و از دسته سالادهاست. سالاد ماکارانی خود به انواع مختلف تهیه می‌شود. ولی می‌توان گفت مواد اصلی آن ماکارونی پخته‌شده، کالباس یا سوسیس، خیارشور و سس مایونز هستند. 

پاستا

پاستا یک غذای ایتالیایی است که مواد تشکیل‌دهنده آن ماکارونی شکل‌‌دار، قارچ، خامه، مرغ و ادویه‌جات خاص هستند. پاستا را با پنیر پارمزان و گوجه گیلاسی و سبزیجاتی مثل جعفری و ریحان و نعناع تزیین می‌کنند. 

کوکوی ماکارونی

کوکوی ماکارونی یکی دیگر از غذاهایی است که نسبتا نوین بوده و در تهیه آن از ماکارونی پخته‌شده و تخم مرغ استفاده می‌شود. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.