پروفیل چیست و چه کاربردهایی دارد

 پروفیل‌ها در انواع، اشکال، ضخامت، جنس‌ها، سایزهای متنوع تولید می‌شود که قیمت پروفیل هر کدام با دیگری متفاوت می‌باشد.

در این مقاله به معرفی انواع پروفیل، مشخصات فنی و کاربرد هر کدام می‌پردازیم؛ این مقاله تولید شده در بخش تولید محتوای آراد آهن به منظور افزایش دانش عمومی در اختیار شما قرار گرفته است وهدف از انتشار این مطلب  قرار دادن  اطلاعات مفید و تخصصی در زمینه آهن آلات مختلف است. با مطالعه این مقاله  با علم و آگاهی بیشتری، اقدام به خرید پروفیل مورد نیاز خود نمایید.

انواع پروفیل وکاربردهای آن 

از نظر شکل ظاهری پروفیل‌ها به دو دسته پروفیل باز و پروفیل بسته تقسیم‌بندی می‌شوند. پروفیل‌های باز و بسته در ابعاد و ضخامت‌های متنوع تولید می‌شوند. شکل ظاهری پروفیل‌های باز شبیه یکی از حروف انگلیسیI  ،H ، Z،T یا U می‌باشد؛ تیرآهن، نبشی، ناودانی، پروفیل آبرو، پروفیل زد، پروفیل فرانسوی و ... در این دسته قرار می‌گیرند. از پروفیل‌های باز در ساخت سوله، کشتی سازی، سالن‌های ورزشی، ایستگاه‌های سوخت رسانی، پارکینگ‌های عمومی، انبارها و ... استفاده می‌شود. قیمت پروفیل باز مناسب بوده و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تراست؛ استحکام بالا، وزن سبک و قابلیت نصب آسان از مزایای دیگر این نوع پروفیل می‌باشد.

پروفیل

پروفیل درب و پنجره، لوله، قوطی، پروفیل لنگه دری، پروفیل کلافی، پروفیل HSS ، پروفیل پی وی سی و پروفیل‌های کرکره و ... جزء پروفیل‌های بسته محسوب می‌شوند. از این نوع پروفیل در ساخت نرده، راه‌پله، درب و پنجره، ستون و اسکلت فلزی سازه، خودروسازی و ... استفاده می‌شود.

پروفیل‌ها همچنین از نظر نوع کاربردشان در صنایع مختلف به دو دسته پروفیل ساختمانی و پروفیل صنعتی تقسیم‌بندی می‌شوند. پروفیل ساختمانی مانند پروفیل ۵۰۷، ۵۰۸، ۵۰۹، لنگه دری و … می باشد که در صنعت ساختمان سازی از جمله ساخت در و پنجره، نرده و ...کاربرد دارد. از پروفیل صنعتی در صنایع مختلف مانند خودروسازی، پزشکی، نظامی، ساخت پایه میز و صندلی، حفاظ پل‌های عابر هوایی و .. استفاده می‌شود.

پروفیل‌ قوطی مربع و مستطیل که با نام پروفیل ستونی نیز شناخته می‌شوند و بیشتر در صنایع خودروسازی و برای ساخت اتاق خودروهای سبک و سنگین، یدک‌کش ها، تریلرها، باربندها و ... استفاده می‌شود. همچنین این پروفیل در پزشکی برای ساخت تجهیزات حمل بیمار، تخت‌های بیمارستانی، تجهیزات آزمایشگاهی و ... و در ساخت لوازم خانگی برای ساخت تخت خواب‌های فلزی، جالباسی، پایه میز و صندلی، مبلمان فلزی، سرویس غذاخوری فلزی، قفسه‌های فلزی و ... نیز کاربرد دارد.

شرکت بازرگانی آرادآهن به عنوان مرجع فروش پروفیل در بازار آهن می‌باشد که انواع مختلف پروفیل را برای تامین نیاز مشتریان خود ارائه می‌دهد. این شرکت محصولات فولادی خود را از برترین تولیدکننده‌های فولادی ایران تامین می‌کند و با قیمتی مناسب و به روز در سایت آرادآهن قرار می‌دهد. همچنین این شرکت مفتخر است که ارزانترین پروفیل در کشور را با بالاترین کیفیت موجود در بازار آهن، به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت آرادآهن قیمت تمامی محصولات را مشاهده و آن‌ها را مقایسه نمایید؛ همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر و یا استعلام قیمت پروفیل اصفهان با کارشناسان فروش باتجربه آرادآهن تماس بگیرید و در شبکه‌های اجتماعی ما در کانال تلگرام آرادآهن یا پیج اینستاگرام آرادآهن ضمن مشاهده قیمت روز تمامی محصولات، ما را نیز همراهی فرمایید.

تولید پروفیل

کارخانه‌های  مشهور تولیدکننده پروفیل 

کارخانه‌های زیادی در ایران به عنوان مرجع خرید پروفیل در بازار آهن شناخته می‌شوند که غالبا دارای تکنولوژی و فناوری روز تولید پروفیل بوده و محصولات باکیفیتی، تولید و روانه بازار می‌کنندکه قابل رقابت با نمونه‌های خارجی می‌باشد. استان تهران با ظرفیت تولید حدود 1.8میلیون تن پروفیل در این عرصه در کشور پیشرو است و در رتبه‌های بعدی، استان‌های مرکزی، اصفهان و البرز قرار می‌گیرند. شناخت تولیدکنندگان برتر کشور، امری ضروری برای یافتن مناسب‌ترین قیمت پروفیل با بهترین کیفیت در بازار آهن آلات است. مشهورترین کارخانه‌های  تولیدکننده پروفیل عبارتند از:

1. پروفیل کیان پرشیا

2. شرکت جهان پروفیل پارس

3. شرکت نورد لوله یاران

4. کارخانه لوله و پروفیل آپادانا

5. شرکت صدرا پروفیل

6. شرکت لوله و پروفیل صابری

7. کارخانه تهران شرق

8. گروه کارخانجات تولیدی صنعتی کچو

9. شرکت پروفیل نیکان

مجموعه آراد آهن اسپادانا یکی از شرکت‌های برتر در عرصه فروش محصولات این کارخانه‌ها می‌باشد که نیاز مشتریان خود را در زمینه انواع پروفیل از جمله پروفیل تهران، با ارائه آخرین و مناسب‌ترین قیمت روز بازار آهن تامین می‌نماید. کارشناسان این مجموعه با استعلام قیمت از این کارخانه‌ها، قیمت‌های سایت آرادآهن را به صورت لحظه‌ای و آنلاین، به روزرسانی می‌کنند. لذا مشتریانی که قصد خرید یا آگاهی از ارزانترین پروفیل موجود در بازار آهن را دارند می‌توانند به سایت آرادآهن مراجعه کنند.

 مشخصات فنی پروفیل 

انواع پروفیل تولید شده توسط کارخانه‌های فولاد کشور، در ضخامت، اندازه و مشخصات متفاوت هستند. ضخامت این محصول یکی از فاکتورهای مهمی است که قیمت پروفیل را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با توجه به تنوع زیاد پروفیل‌ها، بهتر است قبل از خرید این محصول، با مشخصات فنی انواع پروفیل بیشتر آشنا شوید. 

• پروفیل زد

پروفیل Z  از ورق سیاه یا روغنی و در سایزهای 16، 18، 20، 22 و با ضخامت ۲، ۲.۵ و ۳ میلی‌متر و تا طول 12 متر تولید می‌شود و در بازار با نام 16 Z ، 18 Z ، 20 Z ، 22 Z موجود است عدد نوشته شده بعد از Z ارتفاع پروفیل زد را نشان می‌دهد.

• قوطی مربع و مستطیل

 پروفیل مربع از 10*10 تا 500 *500 میلی‌متر و با ضخامت 2 تا 4 میلی‌متر و پروفیل مستطیل از ۴۰ *۱۰۰ تا ۱۳۵*۳۰۰ میلی‌متر و با ضخامت ۵/۲ تا ۸  میلی‌متر در بازار آهن موجود است. از این پروفیل برای ساخت ستون و اسکلت فلزی سازه، ساخت شاسی تریلر و نفت‌کش و ... استفاده می‌شود.

• پروفیل کلافی

پروفیل کلافی از نوع یک لبه بوده و از نورد گرم ورق سیاه با فولاد گرید  ST37 تولید و روانه بازار می‌شود. ضخامت این پروفیل 0.9 تا 2.5 میلی‌متر و طول آن تا 6 متر می‌باشد. این پروفیل معمولا برای ساخت درب و پنجره کاربرد دارد.

• پروفیل های نبشی

 سایز نبشی همان اندازه بال آن است؛ به عنوان مثال نبشی 6 یعنی نبشی که اندازه‌ی بال آن 60 میلی‌متر یا 6 سانتی‌متر می‌باشد. معمولا هنگام خرید این محصول، بعد از سایز، ضخامت نبشی را نیز بیان می‌کنند، به عنوان مثال نبشی 6 (اندازه بال 60 میلی‌متر) با ضخامت 5 میلی‌متر را به صورت نبشی  5 *60  ذکر می‌کنند. اندازه بال پروفیل نبشی ۲۰ تا ۵۰ میلی‌متر می‌باشد. اگر اندازه بال‌های نبشی نامساوی باشد، در هنگام خرید، اندازه‌های دو بال نبشی باید به وضوح مطرح گردد مانند نبشی سایز 6 *40 *60 

• پروفیل ناودانی

ناودانی در دو نوع سبک و سنگین و با دو روش نورد سرد و گرم تولید می‌شود. شکل ظاهری این محصول شبیه به  C یا  U است که در طول 6 و 12 متری در بازار آهن موجود می‌باشد. ناودانی با دو نوع استاندارد ابعادی UPE وUPN تولید می‌شود که  بیشترکاربرد صنعتی داشته و به ناودانی اروپایی شناخته می‌شود. استانداردهای این محصول فولادی یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای مشتریان می‌باشد. رایج‌ترین استاندارد برای این محصول، استاندارد اروپایی DIN EN 1026-1:2009  برای نوع سنگین و استاندارد روسی GOST 8240: 1997 برای نوع سبک می‌باشد.

• پروفیل آبرو

پروفیل آبرو با طول 6 متر و با ضخامت 2 تا 3 میلی‌متر و  انواع دیگر این پروفیل، مانند پروفیل‌های آبرو جعبه‌ای، آبرو دنده‌ای و لندنی با ضخامت‌های کمتری تولید می‌شوند. ضخامت پروفیل لندنی ۰.۵، ۰.۶، ۰.۷، 0.8، ۰.۹ و ۱ میلی‌متر، ضخامت پروفیل جعبه‌ای ۰.۵، ۰.۶، ۰.۷، ۰.۸، ۰.۹، ۱، ۱.۵ و ۲ میلی‌متر و ضخامت پروفیل فیتیله‌ای ۰.۴ و ۰.۵ میلی‌متر می‌باشد.

• پروفیل فرانسوی

پروفیل فرانسوی جزو دسته پروفیل‌های باز محسوب می‌شود که با روش نورد سرد ورق‌ فولادی با ضخامت 2 تا 2.5 میلی‌متر و با طول 6 متر تولید می‌شود. از استانداردهای ISIRI 7336 و ISIRI 7338 برای تولید این پروفیل استفاده می‌شود. از پروفیل فرانسوی معمولا برای ساخت چهارچوب درب و پنجره استفاده می‌کنند.

• پروفیل سپری

این نوع پروفیل شکلی شبیه به حرف انگلیسی T دارد و به سه روش نورد سرد، نورد گرم و برش طولی و با ضخامت 0.9 تا 2.5 میلی‌متر و طول 6 تا 12 متر تولید و روانه بازار می‌شود. برای تولید این محصول از استانداردهای DIN EN 10055، DIN 59051 و DIN 1022 استفاده می‌شود. پروفیل باز سپری در دو نوع لبه تیز و لبه گرد تولید می‌شود که اندازه لبه گرد از 30 تا 140 میلی‌متر و لبه تیز از 20 تا 40 میلی‌متر می‌باشد.

آراد آهن، عرضه کننده ارزانترین پروفیل در ایران 

قیمت پروفیل با توجه به عوامل مختلفی از جمله حمل و نقل، نوسانات بازار ارز، میزان عرضه و تقاضا، جنس، ضخامت ، برند و قیمت  ورق فولادی، روش تولید، وزن و ابعاد پروفیل و ... دچار نوسان می‌شود. امروزه با توجه به تنوع این محصول و کاربرد بسیار زیاد آن در صنایع مختلف، انتخاب و خرید پروفیل مناسب برای اغلب مشتریان امری دشوار است. 

مجموعه بازرگانی آرادآهن اسپادانا به عنوان مرجع قیمت پروفیل و تامین کننده معتبر و مطمئن این محصول در انواع مختلف از جمله پروفیل زد، پروفیل آبرو، پروفیل درب و پنجره و ... مورد نیاز مصارف شخصی و صنایع در بازار آهن می‌باشد. در وب سایت شرکت آراد آهن می‌توانید محصولات فولادی از جمله پروفیل تهران را با بهترین قیمت خریداری کنید.

 کارشناسان و متخصصین این مجموعه همواره در تلاشند که علاوه بر ارائه انواع متنوع پروفیل با بالاترین کیفیت‌ برای مصرف‌کنندگان در بازارآهن، آخرین و جدیدترین قیمت روز پروفیل را با توجه به نوسانات بازار در سایت آرادآهن منتشر ‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص و دریافت مشاوره رایگان، کارشناسان ما در مجموعه آراد آهن با شماره 34055-031 آماده پاسخگویی به شما می‌باشند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.