آشنایی با  لوله سیلندری

 لوله سیلندری دارای انواع مختلف لوله سیلندری چینی، لوله سیلندری ترکیه ای، لوله سیلندری پشت سنگ خورده، لوله سیلندری داخل سنگ خورده و بسیاری از موارد دیگر می باشد که به آن ها خواهیم پرداخت. یکی از اصلی ترین الزامات ساخت جک های هیدرولیکی و بالابر های آسانسور، لوله سیلندری می باشد. 

لوله سیلندری در بسیاری از صنایع سنگین کاربرد دارد و حتی در خودروهای سنگینی مثل جرثقیل نیز از لوله سیلندری استفاده می شود. لوله سیلندری از جنس فولاد یا کروم هستند که کیفیت بسیار بالایی دارند و در صنایع سنگین استفاده می شوند. کروم جنس بسیار مقاومی در برابر شکستی و فشارهای سنگی می باشد و امروزه محصولاتی از جنس کروم به صورت میل کروم، لوله کروم، میل کروم ایرانی، شفت کروم، هارد کروم، و نهایتا کروم معمولی در بازار وجود دارند که هر کدام کاربرد و ویژگی خاص خودش را دارد و محصولات لوله سیلندری دارای تنوع بالایی می باشد.

این لوله ها در انواع مختلفی وجود دارند که شامل لوله های دیواری سنگین بدون درز، لوله های گاز و آب رشته ای بدون نشت، لوله های دیگ بخار، لوله های تو خالی جوش داده شده به روش سرد و بسیاری از انواع دیگر وجود دارند. لوله های دیواری سنگین بدون درز و سوراخ هستند و با ضخامت های مختلفی در صنایع سنگین مانند صنایع مکانیکی که بر پایه فشار هستند، ساخته شده اند و مقاومت بسیار بالایی دارند. 

لوله سیلندری

لوله سیلندری در صنایع مختلفی قابل استفاده می باشد.

لوله های گاز و آب رشته ای به صورت گالوانیزه همراه با آزمایشات دقیق بررسی نشتی لوله و مطابق با استاندارد EN 10246_1 ساخته می شوند و به بازار ارائه می گردند و جهت لوله کشی گاز و آب مورد استفاده هستند. لوله های دیگ بخار طراحی خاصی دارند و در فعالیت های مربوط به نیروگاه های هسته ای، پالایشگاه ها و موارد مشابه کاربرد دارند. در نهایت لوله های توخالی که به روش آب سرد تهیه می شوند به عنوان لوله های کاندوئیت، و بوش های صنعتی از آن ها استفاده می کنند. در حالت کلی این لوله ها از اصلی ترین محصولات استفاده شده در انواع صنایع کوچک و بزرگ می باشند که در ذیل در مورد برخی ویژگی ها و نکات مربوط به آن ها صحبت می کنیم.

انواع لوله سیلندری

انواع مختلف این لوله ها عبارتند از:

  • لوله بادی صنایع سنگین

  • لوله صنعتی 

  • میله های سیلندری

لوله بادی صنایع سنگین جهت امور سنگین تولید شده اند و پیستون ها و قطعات آن به صورتی طراحی شده اند که به راحتی قابلیت تعویض را داشته باشند و به لوله های بادی صنایع سنگین لوله های اقتصادی نیز می گویند. جنس آن ها از کروم سخت می باشد و مقاومت بسیار بالایی در برابر کارهای طولانی مدت دارند و بدون درز و شکاف و کاملا یکسره ساخته شده اند.

لوله صنعتی توسط شرکت های تخصصی مانند شرکت های ساختمان سازی استفاده می شوند و از مواد بسیار با کیفیتی مانند فولاد ساخته شده اند و در اندازه ها و ضخامت های گوناگون تهیه شده اند. لوله های صنعتی بیشتر در سیلندرهای هیدرولیکی، سیلندرهای بادی و انواع غلتک ها کاربرد دارند.

میله های سیلندری در صنایع گوناگون قابل استفاده هستند و از جنس کروم بسیار مرغوب تهیه می شوند. لوله های سیلندری سنگ خورده که با اسم لوله های هیدرولیکی نیز معروف هستند و جنس این لوله ها، از لوله سنگ خورده می باشد که در درون قطر اصلی لوله گذاشته می شوند و تهیه آن ها با دقت بسیار بالایی صورت می گیرد. 

در مورد ساخت این لوله ها باید بگوییم که این لوله ها بدون درز بوده و به شکل استوانه ای و دایره ای شکل ساخته می شوند که سطح کمتری داشته و در نتیجه اصطکاک کمتری را ایجاد می کنند و از جنس فولاد هستند. روش کار به این صورت است که قطعه ای از فولاد را سوراخ کرده و سپس عملیات کشش سرد را روی آن انجام می دهند. قابل ذکر است که فضای داخلی این لوله ها تو خالی می باشد و بسیار سبک بوده و برای انتقال مایعات مناسب می باشد. به علت وزن کم این لوله ها، از نظر اقتصادی نیز به صرفه هستند و کارایی بیشتری دارند.

لول سیلندری هیدرولیکی

نمونه ای لوله سیلندری هیدرولیکی

مزیت های لوله سیلندری

لوله سیلندری دارای برخی ویژگی ها هستند که در ذیل بررسی می نماییم:

  • جذب انرژی بهتر 

  • اصطکاک کم 

  • وزن سبک 

  • حمل و نقل آسان

  • استحکام بالا

  • خاصیت ضربه گیر بودن 

طراحی لوله سیلندری به صورتی است که انرژی را بهتر و سریع تر جذب می کند و همین موضوع باعث می شود که امور هر چه سریع تر و با سرعت بیشتری صورت گیرد. به علت قطر کمی که این لوله ها دارند میزان اصطکاک در آن ها پایین می باشد که در صنعت مولفه بسیار مهمی می باشد. هم چنین لوله سیلندری به علت مواد به کار رفته در آن و کیفیت مطلوبی که دارد، کم وزن بوده که این موضوع باعث شده است که حمل و نقل این لوله ها به راحتی صورت گیرد و هزینه و وقت زیادی نبرد.

 جنس این لوله ها از فولاد یا کروم می باشد که هر دو بسیار مقاوم  هستند. در نتیجه لوله سیلندری از استحکام و قدرت بسیار بالایی در برابر انواع فشارها بوده و در برابر شکستن، جوش دادن و فشار مقاومت بالایی دارند. ساختار این لوله ها به صورتی است که روغن به راحتی در داخل آن جریان می یابد و در دستگاه های هیدرولیکی نیز از این لوله ها استفاده می شود و در غلتک روغن نیز نگهداری می شوند.

لوله سیلندری به علت نوع طراحی خاص خود، توانایی ضربه گیری نیز دارد که این مسئله در زمینه ساختمان سازی اهمیت ویژه ای دارد. با این لوله ها می توانید ساعت ها کار کنید و در برابر کارهای طولانی مدت نیز مقاومت دارند و آسیبی نمی بینند. در حالت کلی لوله سیلندری در صنایع بسیاری کاربرد دارد و به علت کیفیت و شکل و اندازه ها و کارکرد های متفاوتی که دارند، مورد پسند بسیاری از افراد است. 

لوله

لوله سیلندری از انعطاف خاصی برخوردار است.

در نهایت اینکه این لوله ها از نظر اقتصادی نیز نسبت به سایر لوله های موجود بهتر هستند که این موضوع برای کارخانجات و شرکت های تولیدی اهمیت بالایی دارد.  شرکت دنیای پویا استیل برادران ایمان زاده وارد کننده و تولید کننده انواع لوله های سیلندری، بهترین و باکیفیت ترین نوع لوله سیلندری را ارائه می دهد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.