آیا خودرو ارزان می‌شود؟ + پیش‌بینی قیمت بازار 1400

 مدیریت متزلزل، تصمیم‌های خلق‌الساعه و عدم شفافیت از یک سو و تنش‌های ارزی و تحریم‌ها از سوی دیگر، داغ عمیقی بر پیکر بازار خودروی ایران گذاشت. اکنون همه نگاه‌ها به سال تازه‌وارد است؛ سالی که امیدها به بهبود روابط بین‌المللی تشدید شده و البته خودروسازان هم توانسته‌اند کمی اوضاع خود را سروسامان دهند. واقعیت این است که مردم فقط به یک سؤال فکر می‌کنند: آیا خودرو ارزان می‌شود؟

( قیمت روز خودرو را به‌صورت لحظه‌ای از اپلیکیشن https://play.google.com/store/apps/Hamrah-Mechanic ببینید. )

در بازار خودرو سال ۹۹ چه گذشت؟

از سال ۹۸ تا پایان سال ۹۹ بازار خودرو ضربه‌های سنگینی را متحمل شد. افزایش سطح تحریم‌ها، خروج خودروسازان خارجی از کشور و تورم افسار گسیخته، در کنار تصمیمات عجیب و غریب مسئولان، باعث شد بازار خودرو از همیشه غیرقابل‌پیش‌بینی‌تر باشد. تقاضاها برای خرید خودروهای داخلی در این سال افزایش پیدا کرد و از طرفی افزایش هزینه‌ها و فاصله زیاد بین قیمت بازار و قیمت کارخانه نیز مردم را سردرگم کرد.

بسیاری از مسئولان وعده می‌دادند که بازار خودرو دچار تنش‌های موقتی شده و به‌زودی حباب قیمتی خودروها شکسته خواهد شد. از طرف دیگر، مردمی که بیشترشان به امید قرعه‌کشی‌های خرید خودروهای داخلی به انتظار نشسته‌اند، چشم امیدشان به کاهش قیمت خودرو بود. خصوصاً که با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا، امیدها به مذاکره و کاهش تحریم‌ها بیشتر شده است. اما آیا فقط تحریم‌ها است که می‌تواند قیمت خودرو در ایران را بالا برده یا به پایین بیاورد؟ در این مطلب بررسی می‌کنیم که کاهش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ چقدر محتمل است و چه شرایطی برای تحقق این آرزوی به‌ظاهر محال باید مهیا شود.

۱- بازگشت به مذاکرات بین‌المللی

بازار خودرو به‌شدت امیدوار است که در سال جدید مذاکرات بین‌المللی از سر گرفته شده و به نتایج مثبتی برسد. از این سو می‌توان انتظار داشت که قطعه‌های موردنظر سازندگان خودرو در داخل کشور با سهولت بیشتری تأمین شود و دوباره شاهد برگشت سازندگان بزرگ دنیا به صنعت خودروسازی داخل کشور باشیم. بنابراین هزینه‌های تولید خودرو به‌طور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد و قیمت تمام‌شده برای مصرف‌کننده نیز از چیزی که شاهدش هستیم، پایین‌تر خواهد آمد. 

مکانیک خودرو

2- بالا بردن توان تولید 

صف‌های طولانی آنلاین برای ثبت‌نام خودروی کارخانه‌ای نشانگر این مسئله است که توان تولید کارخانه‌های داخلی با نیاز مصرف‌کنندگان همخوانی ندارد. درواقع عدم تعادل بین میزان تولید و تقاضا باعث شده است که قیمت خودرو به‌طور افسارگسیخته‌ای افزایش پیدا کند. البته از طرف دیگر، بدون وجود منابع مالی کافی و همچنین دسترسی به قطعات موردنیاز، تولیدکنندگان نیز نمی‌توانند حجم تولید خود را برای تامین نیاز بازار به طور چشمگیری افزایش دهند.

بنابراین درصورتی‌که این آشفته‌بازار فعلی به طرز معجزه‌آسایی از بین برود، می‌توانیم شاهد بالا رفتن تیراژ تولید خودرو توسط کارخانه‌ها باشیم. به‌این‌ترتیب، دست واسطه‌ها و دلالان نیز به‌طور محسوسی از بازار خریدوفروش خودرو قطع‌شده و به میزان تقاضا در داخل کشور، خودرو برای مصرف‌کننده در سطح بازار موجود خواهد بود. 

3- خداحافظی با قیمت‌های از پیش تعیین‌شده 

در دو سال گذشته برای مقابله با افزایش قیمت خودرو یکی از راهکارهای نهادهای دولتی، استفاده از قیمت‌های دستوری و مصوب برای ثابت نگه‌داشتن نرخ قیمت خودرو بود. بااین‌حال، این تصمیم همواره از طرف کارشناسان به‌عنوان تصمیمی اشتباه و با عواقب منفی زیاد شناخته می‌شد. درواقع، زمانی که خودروساز قادر به تعیین قیمت خودرو نباشد، مجبور است که محصول نهایی را با توجه به قیمت مصوب توسط دولت تولید کند.

در همین راستا در دو سال گذشته شاهد کاهش آپشن‌های خودروهای داخلی بوده‌ایم که تأییدی بر این مسئله هستند. افزون بر این، فاصله بین قیمت کارخانه و قیمت بازار هم افزایش پیدا می‌کند که یعنی واسطه گران بیشتری قرار است در این ماجرا دست پیدا کرده و سودهای کلان را نصیب خود کنند. بنابراین اگر بخواهیم امیدی به کاهش قیمت خودرو در سال 1400 داشته باشیم، باید با قیمت‌های مصوب خداحافظی کرده و منتظر باشیم که قیمت‌گذاری خودرو دوباره به دست تولیدکننده بازگردد. 

ماشین دلخواه

بلاخره قیمت خودرو ارزان می‌شود یا گران؟!

قیمت خودرو در سال جدید با توجه به شرایط فعلی، به نظر نمی‌رسد که تمایلی به کاهش داشته باشد؛ مگر آن‌که با توجه به شرایطی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، تغییرات اساسی در زیربنای بازار خودرو و همچنین روابط بین‌المللی حاصل شود. 

برای خریداران و فروشندگان واقعی خودرو، اطلاع از قیمت خودرو در بازار اهمیت بیشتری دارد و باید دید خودروهای مختلف به چه قیمت‌هایی آگهی شده و معامله می‌شوند. به‌همین جهت از شما دعوت می‌کنیم وارد نمایشگاه خودرو آنلاین همراه مکانیک در آدرس https://www.hamrah-mechanic.com/cars-for-sale/ شوید و قیمت‌های اعلامی مالکان خودروها را ببینید. ضمنا همراه مکانیک به‌عنوان پیشنهاد منصفانه، قیمت خودروهای کارشناسی شده را در ابزار قیمت خودرو کارکرده خود اعلام می‌کند تا به شفافیت بازار و مالکان و خریداران خودرو در انجام یک معامله منصفانه کمک کند. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.