ترک اعتیاد: مقایسه داروی غیرمخدر تزریقی و داروهای شبه‌مخدر

یک پژوهش پزشکی که در نروژ انجام شده است نشان می‌دهد تاثیر تزریق‌های ماهیانه نالترکسون پیوسته رهش با داروی شبه‌مخدر یکسان است. خوشبختانه این دارو هم اکنون در ایران تولید می‌شود. در بسیاری از کشورها از جمله ایران همچنان تجویز داروهای مخدر و شبه‌مخدر، درمان اصلی اعتیاد به مواد مخدر محسوب می‌شود.

سوابق مجوزهای داروی تزریقی

نالترکسون تزریقی پیوسته رهش تولیدی در ایران در سال جاری مجوزهای لازم را از سازمان غذا و دارو و سایر مراجع قانونی دریافت کرد. نوع خارجی این دارو نخستین بار در سال ۲۰۰۶ میلادی برای درمان اعتیاد به الکل، و در سال ۲۰۱۰ میلادی برای ترک اعتیاد به مواد مخدر از اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا مجوز گرفت.

نتایج پژوهش پزشکی

پزشکان نروژی در یک مطالعه دقیق، ایمنی و تاثیر درمان تزریقی ماهیانه نالترکسون پیوسته رهش و درمان با داروهای شبه‌مخدر را از لحاظ ترک اعتیاد با هم مقایسه کردند. باید متذکر شویم که این دو درمان با دو مکانیسم متفاوت اثر می‌گذارند. داروی نالترکسون مسیرهای مغزی مربوط به مواد مخدر یا الکل را مسدود می‌کند. 

داروهای شبه‌مخدر قدیمی‌تر هستند و تجربه بیشتری با آنها وجود دارد. این داروها همان تاثیر مواد مخدر را با شدت کمتر دارند و بدین ترتیب، مصرف مواد مخدر غیرقانونی را کاهش می‌دهند. برخی از بیماران یا خانواده آنها ممکن است بیشتر از درمان‌های مبتنی بر پرهیزمداری (ترک اعتیاد بدون حمایت دارویی) استقبال کنند اما مطالعات پزشکی نشان داده، درصد عود اعتیاد در این روش بالاست.

یکی از اعضای مرکز پژوهش‌های اعتیاد نروژ می‌گوید: «پیام نهایی این است که برای ترک اعتیاد به مواد مخدر غیرقانونی دو راه وجود دارد: 

• تجویز داروهای مخدر و شبه‌مخدر برای کاهش آسیب 

• تجویز درمان تزریقی غیرمخدر برای انسداد مسیر مربوط به مواد مخدر در مغز.»

به خودت برگرد

نظر بیماران

برخی از مبتلایان به اعتیاد از مصرف داروهای مخدر و شبه‌مخدر خوش‌شان نمی‌آید. آنها معتقدند این داروها خودشان به نوعی ماده مخدر محسوب می‌شوند و از طرف دیگر دوست ندارند هر روز مجبور باشند دارو بخورند. خانواده‌های بیماران از این جهت خرسند هستند که امکان سوءاستفاده از داروی غیرمخدر به هیچ ترتیب وجود ندارد.

در مقالات دیگر به نظرات بیماران در این  مورد به تفصیل پرداخته‌ایم. برای مطالعه یکی از آنها می‌توانید عنوان «عاشقم چون پاکم» را در گوگل جستجو کنید.

برای اطلاعات بیشتر

همه داروهایی که در این نوشتار به آنها پرداختیم فقط با نسخه پزشک قابل تهیه هستند. بنابراین حتما با پزشک درباره آنها مشورت نمایید. اگر می‌خواهید پزشک شما اطلاعات بیشتری به شما بدهد از ایشان دعوت نمایید به وب‌سایت داروسازی نانودارو www.nanodaru.com مراجعه کنند. اگر خودتان علاقه دارید بیشتر درباره این داروی غیرمخدر اطلاعات داشته باشید، به صفحه رسمی داروسازی نانودارو در اینستاگرام سر بزنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.