هشدار جدی به افرادی که خودسرانه مصرف داروهایشان را تمدید می‌کنند

آزاده اولیایی افزود: با وجود اینکه دارو توسط پزشک تجویز می‌شود اما فقط به این دلیل که «من نسخه گرفته بودم و دارو توسط پزشک تجویز شده بود»، نباید مصرف دارو را پس از اتمام آن ادامه داد. بسیاری از افراد بدون مراجعه مجدد برای پیگیری وضعیت بیماری، خودسرانه اقدام به تمدید مصرف دارو می کنند و این یکی از مشکلاتی است که ما در درمان اعتیاد دارویی داریم.

وی ادامه داد: برخی افراد می‌گویند این دارو را دکتر به من داده اما بعد از مدتی که مثلا قرار بوده یک ماه بعد مجددا به دکتر مراجعه کند، دیگر مراجعه نکرده‌اند. آنها چون نتایج خوب مصرف آن دارو را در دوره موقت مشاهده می‌کنند، ترجیح می‌دهند که خودسرانه مصرف آن را ادامه دهند.

کارشناس مسئول پیشگیری از اعتیاد در محیط کار و فضای مجازی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: در همه کشورهای دنیا، دو مدل برای فروش دارو در مراکز فروش دارو و داروخانه‌ها وجود دارد؛ برخی داروها نیاز به نسخه پزشک دارند و برخی داروها نیاز به نسخه پزشک ندارند و اصطلاحا مصرف آنها خطرآفرین نیست و موقت است.

اولیایی با تاکید بر آنکه به هیچ عنوان نباید دارویی را خودسرانه مصرف کرد، گفت: مصرف داروی خودسرانه موجب می‌شود که اگر که بیماری شخص جدی باشد، همه علامت‌های تشخیصی را از بین می‌برد. تسکین موقت می دهد و چون فرد به آرامش موقت می رسد ترجیح می دهد که دوباره هرچند وقت یکبار آن دارو را مصرف کند تا آن علایم تظاهر پیدا نکند تا دوباره دچار درد جسمی یا روانی شود.

وی اضافه کرد: امروزه افراد بسیار زیادی هستند که صرفا به خاطر اعتیاد به انواع قرص‌های آرامبخش، انواع قرص‌های خواب‌آور و به دلیل اعتیاد به انواع مُسکن‌ها مراجعه می‌کنند. در تقسیم بندی انواع مواد، اعتیاد به طبقه آرامبخش‌ها و مُسکن‌ها، زیاد مشاهده می‌شود.

کارشناس مسئول پیشگیری از اعتیاد در محیط کار و فضای مجازی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: برخی افراد به طور مثال یک قرص استامینوفن کدئین مصرف می‌کنند و هنگامیکه می‌بینند با یک قرص خوب نمی‌شوند، اندازه مصرف را افزایش می دهند؛ ابتدا به دو تا سه عدد افزایش می‌دهند و بعد به راحتی به اعداد حیرت‌انگیزی می‌رسند. در مواردی می‌بینیم که مرز مصرف دارو از روزانه ۱۰۰ عدد هم می‌گذرد.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد، مصرف داروها یک دوره موقت دارد، به طور مثال دارویی مانند زولپیدوم که برای خواب تجویز می شود، ممکن است که دوره مصرف زمانی‌اش، یک ماهه یا ۴۰ روزه باشد اما متاسفانه افراد بعد از اینکه دارو را مصرف کردند و تمام شد، باز هم آن را مصرف می‌کنند و این تمدید خودسرانه مصرف دارو منجر به اعتیاد دارویی می‌شود.

اولیایی افزود: شاید شنیدن برخی از این ارقام، باعث حیرت شود. اما بعد از مدتی از زمان مصرف دارو، بدن اصطلاحا نسبت به آن تحمل پیدا می‌کند و دیگر فرد با مصرف آن، آرامش را کسب نمی‌کند و به‌ ناچار مصرف دارو را افزایش می‌دهد به حدی می‌رسد که  به دارو وابسته می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.